Poradnik Przedsiębiorcy

Model 70:20:10 pomoże Ci w rozwoju osobistym

W dzisiejszych czasach duży nacisk kładzie się na rozwój osobisty. Chcemy wiedzieć coraz więcej, uczyć się, zdobywać nowe kwalifikacje. Stanie w miejscu nie jest dobrze postrzegane, a chęć rozwoju przyciąga pracodawców. W związku z tym szkolenia, kursy, kolejne umiejętności to coś, co interesuje niemal każdego z nas. Czy są to jednak jedyne sposoby zdobywania nowej wiedzy? Jak uczyć się rozwijać? W jaki sposób dbać o swoich pracownikach? W rozważaniach na ten temat nie może zostać pominięty model 70:20:10. Na czym polega? Jak go stosować? Czy nam pomoże? Przeczytajcie niniejszy artykuł, gdzie postaramy się odpowiedzieć na to pytanie!

Rozwój osobisty silnikiem napędowym

Jak już wspomnieliśmy, niemal każdy chce się rozwijać. Nuda nam nie sprzyja, wykonywanie ciągle tych samych obowiązków również nie jest spełnieniem marzeń. Poza tym to oczywiste, że im dłużej pracujemy i zdobywamy doświadczenie zawodowe, tym bardziej zależy nam na odpowiednim wynagrodzeniu za wypełnianie obowiązków. Aby szło ono w górę, oczywistym staje się, że musimy ciągle się uczyć i poznawać nowe rzeczy.

Współcześnie rozwój to wartość niemal podstawowa. Większość osób na pytanie o to, jak chce pracować, odpowie, że przede wszystkim chce stale się rozwijać, poszerzać kompetencje. Nic więc dziwnego, że szukamy sposobu, aby ułatwić ten proces. Pomocny jest z pewnością model 70:20:10.

Model 70:20:10 - na czym polega?

W 1996 roku w książce The Career Architect Development Planner badacze Michael M. Lombardo i Robert W. Eichinger pierwszy raz opowiedzieli o metodzie 70:20:10. Na czym ona polega? Otóż liczby te są odzwierciedleniem zdobytej przez nas wiedzy.

Procent wiedzy

Sposób zdobycia wiedzy

70

Doświadczenie zdobywane w praktycznej pracy, zadania, które są nam powierzane przez przełożonych, wykonywanie naszych obowiązków

20

Wiadomości zwrotne, kontakt z przełożonym i współpracownikami

10

Szkolenia, kursy

Jak wskazuje powyższa tabela, aż 70% naszej wiedzy zdobywamy dzięki codziennej pracy. To znaczy, że większość naszych umiejętności pochodzi z praktyki swoich obowiązków. Z kolei 20% wiedzy daje nam to, co o naszej pracy powiedzą przełożeni czy współpracownicy, na przykład podczas pracy grupowej. Tylko 10% wiedzy stanowią wszelkie szkolenia i kursy, w których uczestniczymy.

Przykład 1.

Pan Jan rozpoczął pracę w nowej branży. Co prawda przeszedł odpowiednie szkolenia i kursy, jednak dopiero praktykując i wykorzystując zdobytą wiedzę podczas wykonywania zadań zauważył, jak wielu rzeczy się nauczył.

W pracy wykonuje on również zadania zespołowe, ciągle otrzymuje również informację zwrotne od kierownika. W związku z tym wie on na bieżąco, co powinien poprawić, jaka jest jakość jego pracy.

Jak model 70:20:10 wykorzystać w miejscu pracy?

Wydaje się oczywiste, że model 70:20:10 sprawdza się w miejscu pracy. Trudno bowiem znaleźć inne miejsce, w którym możemy jednocześnie praktykować zdobytą wiedzę i stale otrzymywać informacje zwrotne od innych osób. W jaki sposób możemy sprawić, żeby pracownicy rozwijali się z wykorzystaniem tego modelu?

70% wiedzy, czyli praktyka - wykorzystywanie teorii w praktyce jest niezwykle istotne, stanowi w końcu znaczną część naszej wiedzy. W związku z tym starajmy się, aby przydzielać pracownikom nowe zadania oraz odpowiedzialność za pewne kwestie i rozszerzać ją. Po przebytych szkoleniach i kursach starajmy się, aby pracownik musiał wcielić teorię w praktyczne zadania. Przydzielajmy go do różnorodnych projektów, także do pracy grupowej.

20% wiedzy, czyli informacja zwrotna - tę część wiedzy stanowią informacje zwrotne czy wsparcie przełożonych i współpracowników. W związku z tym ważne są spotkania, ocena pracy pracownika, udzielanie rad, ciągły kontakt.

10% wiedzy, czyli szkolenia - warto zapewniać pracownikom dostęp do kursów i szkoleń związanych z ich stanowiskiem, aby mogli zdobywać nową wiedzę i wykorzystywać ją w praktyce.

Co należy zapewnić pracownikom?

Aby model 70:20:10 został wprowadzony, potrzebne jest zapewnienie pracownikom pewnych elementów, bez których jest to niemożliwe. Są to między innymi niezbędne do pracy narzędzia - nie tylko komputer, lecz także urządzenia mobilne i inne, które ułatwiają lub umożliwiają wykonywanie obowiązków, sieć, aby kontakt nie był utrudniony, kontakt z ekspertami z danej dziedziny itp.

Rozwój kompetencji jest niezwykle ważny. Dzięki temu pracownicy coraz lepiej sobie radzą, a to przekłada się na sukces całej firmy. Pamiętajmy więc, że nic nie da pakiet szkoleń i kursów, jeżeli pracownik nie będzie miał możliwości wdrażania nowej wiedzy w praktyce. Przełożeni powinni zwracać na to uwagę i razem ze szkoleniami teoretycznymi powinny pojawiać się nowe zadania, w których będzie można wykorzystać wiedzę. Tylko wtedy tak naprawdę zarówno firma, jak i pracownicy mogą się w pełni rozwijać. Udostępnienie wszystkich narzędzi i niezapominanie o informacji zwrotnej, która jest niezwykle potrzebna, jest dopełnieniem, które sprawi, że każdego dnia pracownik będzie coraz lepszy, a nasza firma będzie miała w swoich szeregów coraz więcej specjalistów w swojej dziedzinie.