Handel internetowy jest coraz bardziej popularną formą sprzedaży i pomysłem na własny biznes. Podczas planowania takiej działalności i w trakcie jej zakładania oraz prowadzenia należy jednak zwrócić szczególną uwagę na stronę formalną takich działań. Dlatego w tej części cyklu o e-biznesie przedstawiamy wskazówki i porady ułatwiające zakładanie e-sklepu oraz załatwianie niezbędnych formalności związanych z prowadzeniem handlu internetowego.
Czy zakładanie firmy do prowadzenia e-sklepu jest konieczne?
Dokonywane przez ciebie czynności są prowadzone w sposób zorganizowany i ciągły? Pamiętaj, że w takim przypadku musisz zarejestrować działalność gospodarczą, by wszystko odbywało się zgodnie z przepisami prawa. Jak przebiega zakładanie firmy?
Zakładanie e-sklepu a jego forma prawna
Zakładanie e-sklepu powinno się rozpocząć od określenia formy prawnej prowadzenia działalności. Na początku swojej przygody z biznesem przedsiębiorca zwykle wybiera jednoosobową działalność gospodarczą. W tym przypadku należy pamiętać, że właściciel odpowiada majątkiem prywatnym za wszelkie zobowiązania podjęte w ramach prowadzenia firmy.
Kiedy osób chcących wspólnie prowadzić działalność gospodarczą jest więcej, istnieje możliwość założenia spółki cywilnej. Ze względu na to, że spółka cywilna nie posiada osobowości prawnej, każdy ze wspólników powinien posiadać własną działalność gospodarczą zarejestrowaną w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG).
Zwykle samozatrudnienie, czyli jednoosobowa działalność gospodarcza, wystarcza na pewien czas działania w branży handlu internetowego. Jednak przy przedsięwzięciach realizowanych na większą skalę lub w przypadku firm, których obroty wzrosły lub które rozwinęły się one na tyle, że dojrzały do zmiany formy prawnej, można zarejestrować spółkę kapitałową (z ograniczoną odpowiedzialnością lub akcyjną) lub spółkę osobową (partnerska, jawna, komandytowa, komandytowo-akcyjna).
Zakładanie e-sklepu a właściwe PKD
Zakładanie e-sklepu wiąże się również z określeniem numeru PKD. W przypadku firmy prowadzącej sprzedaż wysyłkową przez internet, która realizowana jest najczęściej poprzez prowadzenie sklepu internetowego lub sprzedaż w serwisach aukcyjnych, właściwym i podstawowym numerem PKD (Polska Klasyfikacja Działalności) jest PKD 47.91.Z – Sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet.
Poza tym istnieje cały szereg innych PKD, które warto wziąć pod uwagę. Oczywiście, zależy to od charakteru prowadzonej działalności gospodarczej. Z pewnością można rozważyć jeszcze następujące PKD:
-
PKD 47.99.Z – Pozostała sprzedaż detaliczna prowadzona poza siecią sklepową, straganami i targowiskami,
-
PKD 62.09.Z – Pozostała działalność usługowa w zakresie technologii informatycznych i komputerowych.
Natomiast jeżeli przedsiębiorca prowadzi jednocześnie sklep internetowy oraz sklep stacjonarny, może pokusić się jeszcze o PKD 47.19.Z – Pozostała sprzedaż detaliczna prowadzona w niewyspecjalizowanych sklepach. Warto rozważyć także takie oznaczenia, które będą zależeć od typu prowadzonej działalności i rodzaju sprzedawanego asortymentu.
Zakładanie e-sklepu a konto firmowe
Zakładanie e-sklepu wiąże się także z decyzją o założeniu konta firmowego. Czy istnieje konieczność założenia go po rejestracji działalności gospodarczej? Jak się okazuje, nie ma takiego obowiązku. Opłaty za zakupione towary mogą być kierowane na prywatne konto właściciela firmy pod warunkiem, że jest on jedynym jego właścicielem.
Jednak obecnie banki prześcigają się w tworzeniu atrakcyjnych ofert dla przedstawicieli biznesu i większość z nich nie pobiera opłat ani za założenie konta firmowego, ani za jego prowadzenie. W większości przypadków miesięczna opłata za prowadzenie konta wynosi 0 zł, bądź jest na tyle mała (kilkanaście złotych), że nie stanowi to zbytniego obciążenia dla firmy. Chociażby z tego względu warto założyć konto bankowe dla prowadzonej działalności gospodarczej, nawet jeśli osiąga ona niewielkie obroty.
Poza tym osobne konto firmowe znacznie ułatwia kwestie organizacyjno-administracyjne związane z płatnościami realizowanymi w przypadku handlu internetowego. Dlatego warto poświęcić kilkanaście minut na dopełnienie odpowiednich formalności i założyć konto w banku dla prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej.