Przejście zakładu pracy na innego pracodawcę łączy się z przejęciem wszystkich praw i obowiązków wynikających ze stosunku pracy. Nowy pracodawca jest także odpowiedzialny za zobowiązania wynikające ze stosunków pracy, nawet te które powstały przed przejęciem przedsiębiorstwa, z zastrzeżeniem, że za te ostatnie dotychczasowy i nowy pracodawca odpowiadają solidarnie. Przykładowo za wypłatę wynagrodzenia czy innych świadczeń, które wynikają z regulaminów i układów zbiorowych pracy w przejmowanym zakładzie.
Prawa pracowników przy przejściu zakładu pracy na innego pracodawcę
Przejęcie zakładu pracy jest uregulowane artykułem 23 (1) Kodeksu pracy. Jeżeli w przedsiębiorstwie nie działają organizacje związkowe, dotychczasowy i nowy pracodawca mają obowiązek poinformowania pisemnie swoich pracowników o przewidywanym terminie przejścia zakładu pracy lub jego części na innego pracodawcę. Muszą również wskazać przyczyny takiego działania, a także jakie ma ono skutki dla pracowników, czyli podać informacje dotyczące warunków zatrudnienia u nowego pracodawcy. Pracownicy powinni dostać pismo nie później niż 30 dni przed przewidywanym terminem przejścia. Przejście zakładu pracy lub jego części na innego pracodawcę nie może być powodem wypowiedzenia umowy o pracę przez pracodawcę. Natomiast pracownik w terminie 2 miesięcy od przejęcia zakładu pracy lub jego części może bez wypowiedzenia za siedmiodniowym uprzedzeniem rozwiązać stosunek pracy na warunkach rozwiązania umowy o pracę za wypowiedzeniem przez pracodawcę.
Zobowiązania pracodawcy wobec pracowników
W przypadku przejścia zakładu pracy na innego pracodawcę, nowy pracodawca staje się stroną w trwających stosunkach pracy, z wyjątkiem pracowników, którzy świadczą pracę na innej podstawie (powołanie, mianowanie). Dla tych osób pracodawca musi zaproponować nowe warunki pracy i płacy oraz wskazać termin, nie krótszy niż 7 dni, do którego pracownicy mogą złożyć oświadczenie o przyjęciu bądź odmowie przyjęcia proponowanych warunków. Jeżeli nowe warunki świadczenia pracy nie zostaną uzgodnione, dotychczasowy stosunek pracy rozwiązuje się z upływem okresu równemu okresowi wypowiedzenia, liczonego od dnia złożenia oświadczenia lub od dnia, do którego takie oświadczenie mógł złożyć (art. 23 (1) § 5 Kodeksu pracy).
Osoby zatrudnione na umowę o pracę pozostają nadal w stosunku pracy, w wyniku przejęcia zakładu pracy nie następuje rozwiązanie umowy, a co za tym idzie nie zostaje przerwane ubezpieczenie pracowników. Ma to odniesienie do wszystkich pracowników zakładu pracy, również tych, którzy korzystają w tym czasie z urlopów wychowawczych. Mimo to dotychczasowy i nowy pracodawca mają obowiązki złożenia w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych odpowiednich dokumentów.
Zgłoszenie w ZUS pracowników z przejętego przedsiębiorstwa
Przy przejęciu pracowników z innej firmy pojawia się konieczność przerejestrowania ubezpieczonych zatrudnionych pracowników. Dotychczasowy pracodawca musi wyrejestrować zatrudnionych do tej pory pracowników, natomiast nowy ma zarejestrować pracowników w swoim przedsiębiorstwie, jednak należy to zrobić tak, by nie nastąpił ani jeden dzień przerwy w ubezpieczeniu.
W tym celu konieczne jest złożenie w ZUS formularza ZUS ZWUA, czyli zgłoszenia wyrejestrowania z ubezpieczeń, jako przyczynę ustania ubezpieczenia podając kod 800 - wyrejestrowanie pracownika w związku z przejściem zakładu pracy lub jego części na innego pracodawcę w trybie art. 23.1 Kodeksu pracy. Jeżeli pracownicy dopisywali do swojego ubezpieczenia zdrowotnego członków rodziny - ich również należy wyrejestrować. Nowy pracodawca ma obowiązek zgłoszenia przejętych pracowników na formularzu ZUS ZUA. Ważne jest, by na obu
Porady online
Prowadzisz firmę i masz pytania?
Skorzystaj z porad ekspertów Poradnika Przedsiębiorcy
Przejęte przedsiębiorstwo po wyrejestrowaniu wszystkich ubezpieczonych składa druk ZUS ZWPA, czyli wyrejestrowanie płatnika składek, a także ZUS ZIPA - zgłoszenie zmiany danych identyfikacyjnych płatnika składek, w którym poda swoje dane oraz dane płatnika przejmującego pracowników.