Poradnik Przedsiębiorcy

Aukcje internetowe - skuteczna metoda promocji e-sklepu

Czy polskie aukcje internetowe to tylko Allegro?

Polski internet przyzwyczaił nas już do tego, że ma swoich monopolistów. O ile na rynku wyszukiwarek internetowych króluje Google z ponad 96% udziału w rynku, wśród platform aukcyjnych dominuje Allegro. Serwis aukcyjny Allegro ma ponad 85% udziału w rynku. Aukcje internetowe tam sięgają liczby około 52 000 000 miesięcznie! Drugi na rynku portal, choć nie jest dokładnie serwisem aukcyjnym to lekkikoszyk.pl, który ma zaledwie 6,34% polskiego rynku, czyli około 3 939 502 aukcji miesięcznie.

Pionier aukcji internetowych na świecie serwis aukcyjny eBay.pl ma w Polsce dopiero 5 miejsce z niecałym 1% udziału, czyli liczbą około 500 000 aukcji na miesiąc. Wyprzedzają go polskie serwisy aukcyjne: Aukcje FM 1,8% udziału i Aukcjusz z prawie 2% udziału 1 130 000 aukcji miesięcznie (dane wg badań serwisu aukcjostat.pl). Mimo że eBay stopniowo pnie się w górę, nie przebił się jeszcze na polskim rynku.

Jak widać, prawie całkowitym monopolistą rynku serwisów aukcyjnych jest Allegro. Warto na nie postawić, aby poprzez aukcje internetowe poszerzyć zasięg sprzedaży. Jeśli prowadzimy sklep internetowy czy inną działalność e-commerce, obecność na Allegro zawsze się przyda. Między innymi zwiększy ruch na stronie, co pomoże w jej pozycjonowaniu i może spowodować wzrost sprzedaży.

Aukcje internetowe na Allegro – podstawy

Pamiętajmy - nasze konto na serwisie aukcyjnym Allegro to nie tylko miejsce sprzedaży, ale też miejsce promowania firmy, jej usług lub produktów oraz generowania ruchu na stronie www lub w e-sklepie. Trzeba więc kompleksowo spojrzeć na konto na serwisie aukcyjnym – to nasza wizytówka. Powinno mieć profesjonalną, atrakcyjną grafikę, dobrze przygotowane teksty oraz przejrzyście przedstawioną ofertę.

Zacznijmy od oferty - tu rządzą proste prawa ekonomii i marketingu. Twój produkt ma odpowiadać na potrzeby grupy docelowej, inaczej nikt go nie kupi. Cena i marża nie może być zbyt niska, bo nic nie zarobisz. Nie idź więc na wojnę cenową z konkurencją na Allegro. Znajdź złoty środek – cenę, która dla ciebie będzie opłacalna. Przejrzyście przedstaw ofertę na aukcji internetowej, promuj też inne swoje produkty lub usługi. Aukcje internetowe to również dodatkowe koszty - policz wszystkie opłaty za wystawienie, prowizję od sprzedaży dla serwisu aukcyjnego, koszty transportu. Pamiętaj o sezonowości twojej branży.

Aukcje internetowe to przede wszystkim dobry opis, jest to jeden z kluczy do sukcesu w sprzedaży. Opis musi być dokładny, jasny i skierowany do konkretnego targetu (grupy docelowej). Powinien też wykorzystywać techniki perswazji, wezwania do wykonania konkretnej akcji (call to action) np. zobaczenia oferty specjalnej dla allegrowiczów na stronie sklepu. Ważne są też zachęty marketingowe, na przykład promocje, rabaty za zakup więcej niż jednego produktu itp. Najważniejszy jest jednak tytuł aukcji internetowej. Musi być oparty na słowach kluczowych – najczęściej wpisywanych w wyszukiwarce. Jeżeli wystawiamy na aukcji meble ogrodowe i uwzględnimy tę frazę w opisie aukcji, trafią do nas internauci szukający takiego sprzętu. Grafika i atrakcyjne, wyraźne zdjęcia to też elementy sprzedające ofertę.

Zdobądź pozytywne opinie. Najprostszym sposobem jest dokonanie pewnej ilości zakupów na serwisie aukcyjnym i pozyskanie pozytywnych ocen, gwiazdek itp. W ten sposób konto nie startuje od zera. Następnie zachęcaj twoich klientów do wystawiania pozytywnych komentarzy po zakupach. Dbaj o prawidłowy kontakt z klientem, odpowiadaj szybko na pytania, odbieraj telefon, pilnuj szybkiej dostawy, podziękuj za zakup i zaproś na kolejny.

W konstrukcji tytułu, opisu, grafiki i oferty pamiętaj o znanej zasadzie marketingowej: wyróżnij się albo zgiń! Wpisz nazwę marki w nazwę konta np. na serwisie aukcyjnym Allegro. Przygotuj dobry tekst prezentujący firmę w zakładce O mnie. Zadbaj o jakiś dodatkowy walor, którego nie ma konkurencja, np. darmową wysyłkę, błyskawiczną dostawę już drugiego dnia, kupon rabatowy na kolejne zakupy itp. Koniecznie promuj na serwisach aukcyjnych własną markę, stronę internetową pod własną domeną, adres sklepu. Jeśli nie masz jeszcze sklepu, nie skupiaj się jedynie na sprzedaży w serwisach aukcyjnych - w takim przypadku polecasz jedynie te strony. Czy nie wolisz promować własnej firmy? Założenie sklepu e-commerce jest prostsze, niż myślisz, i dostępne nawet za darmo np. na platformie pasejo.pl. Zamieszczaj więc w ofercie linki do swojego sklepu czy strony i zachęcaj internautów do kliknięcia w te linki. Zaoferuj za to np. niższe ceny w sklepie niż na Allegro. W ten sposób przekierujesz ruch, zdobyty na serwisie aukcyjnym na własny adres, a tam nie będziesz musiał płacić prowizji od sprzedaży. Staraj się zachęcać klientów do kontaktu i podania swoich danych, np. do zapisu do newslettera ze specjalnymi okazjami czy wypełnienia ankiety.

Jakie zastosować strategie sprzedaży?

Aukcje internetowe z licytacją czy z opcją kup teraz - które są lepsze? Odpowiedź nie jest prosta. Opcja kup teraz jest korzystna dla sklepów, gdyż pozwala na z góry ustaloną cenę sprzedaży. To także jasna informacja dla klientów, którzy chcą kupić produkt. Bonusem jest też to, że nie muszą czekać na zakończeni aukcji. Warto jednak czasem skorzystać z ustawienia opcji licytacji na aukcji internetowej. Jeśli damy odpowiednią cenę wywoławczą, przy której nie tracimy, możemy zyskać duże przebicie. Te dwie strategie sprzedaży na serwisie aukcyjnym Allegro uzupełnia możliwość ustawienia niewidocznej dla licytującego ceny minimalnej. Stanowi ona zabezpieczenie dla sprzedawcy - gwarantuje, że nie straci on na tej aukcji internetowej. Takie aukcje zaczynają się nawet od 1 zł! Jednak jak pokazują badania, większą popularność mają aukcje internetowe z licytacją, ale bez opcji ceny minimalnej (aukcje bcm). Wystarczy więc ustalić cenę wystawienia na odpowiednim poziomie i zachęcać klientów do licytacji. Tu może pomóc promocja konta w serwisie aukcyjnym także w innych miejscach w internecie - na blogach, serwisach społecznościowych, przez e-mailing.