Tło strzałki Strzałka
0 0
dni
0 0
godz
0 0
min
0 0
sek

Wady sklepów internetowych - czy je znasz?

Nasz ekspert:
Artykuły autora

Wielkość tekstu:

Niestety na tym świecie nie istnieją rzeczy idealne. Wszystko ma swoje wady i zalety. Podobnie jest w przypadku sklepów internetowych. Oprócz niepodważalnych plusów posiadają także i minusy. Choć jest ich mniej niż korzyści, warto zwrócić na nie uwagę, by w przyszłości nie przeżyć przykrego zawodu. Czy znasz wady sklepów internetowych?

Wady sklepów internetowych z punktu widzenia klientów

Zaczynamy od wad z punktu widzenia klientów, gdyż właściciele sklepów internetowych powinni zdawać sobie sprawę z tego, co konsumentom przeszkadza i jakie wymogi stawiają. Dzięki temu w przyszłości właściciele będą mogli wprowadzić pewne ulepszenia i usunąć wszelkie niedogodności.

Gdzie oczy nie widzą, tam pojawia się niepewność

Wirtualni sprzedawcy niestety nie wzbudzają zaufania klientów, bo nigdy nie wiadomo, kto siedzi po drugiej stronie. Oszustwa internetowe są powszechne, zatem nikogo nie powinna dziwić ta niepewność co do rzetelności sprzedawcy, a jeśli ktoś już miał przykre doświadczenia w tej dziedzinie, ciężko mu będzie ponownie uwierzyć w bezpieczeństwo handlu internetowego.

Niematerialna postać sprzedawcy

Istnieją klienci, którzy bez konsultacji z fizycznym sprzedawcą nie potrafią kupić towaru. Internet może i daje możliwość dwudziestoczterogodzinnej sprzedaży, ale właściciele sklepów internetowych nie są dostępni 24 godziny na dobę. I podczas ich nieobecności może pojawić się sytuacja, gdy klient pilnie odczuje potrzebę konsultacji z nimi, a z powodu braku odpowiedzi po prostu zrezygnuje z zakupu.

Nienamacalny towar

Wiele osób nie lubi kupować kota w worku, muszą one obejrzeć towar z każdej strony, dotknąć, powąchać, wypróbować, a dopiero po tych czynnościach decydują się na zakup. Niestety Internet nie daje takiej możliwości i mimo zgrabnie opisanego produktu z piękną prezentacją, potencjalni klienci rezygnują z jego nabycia, bo nie mogą go dotknąć i nie mają pewności, czy po dotarciu do nich będzie tak samo cudownie wyglądać jak na zdjęciu. Takie wady sklepów internetowych są chyba najpoważniejsze. 

Bezgotówkowe transakcje

Dla niektórych bezgotówkowe transakcje są niewyobrażalnym ułatwieniem życia, w innych z kolei nie wzbudzają zaufania. Wciąż istnieją ludzie, którzy płacą wyłącznie gotówką, nie mogąc pojąć jakim cudem towar został opłacony, skoro oni fizycznie nie przekazali pieniędzy sprzedawcy. Ponadto wiele osób nie wierzy w bezpieczeństwo takich transakcji.

Wady sklepów internetowych z punktu widzenia właścicieli sklepów internetowych

Wysoki koszt dostawy

To zdaje się najgorsza przeszkoda, która staje na drodze do finansowego sukcesu, bo zdarza się czasem tak, że większe koszty dostawy nie zawsze równoważone są redukcją innych kosztów. W związku z tym występują opóźnienia w dostawach, co prowadzi do niezadowolenia klientów.

Plaga reklamacji klientów

Towary podczas transportu ulegają często uszkodzeniu lub całkowitemu zniszczeniu i w takiej formie docierają do klientów, ci niezadowoleni zgłaszają właścicielom sklepów swoje reklamacje. Zdarza się i tak, że zamówienia zostały pomylone i klient otrzymuje towar niezgodny z jego zamówieniem. W takiej sytuacji znów składa reklamację, a biedni właściciele sklepów internetowych przestają sobie radzić z takim nawałem reklamacji.

Nigdy nie wiesz, kto siedzi po drugiej stronie

Także i sprzedawcy nie mogą być pewni tożsamości klientów. Bywa czasem tak, że towar zamawia dziecko, którego rodzice nie mają o tym pojęcia. Następnie taki towar jest odsyłany sprzedającemu, a jeśli ktoś ma wyjątkowego pecha, podczas przesyłki zwrotnej może on ulec uszkodzeniu i właściciel traci na tym. Ponadto może zajść taka sytuacja, w której osoba nieletnia poda się za pełnoletnią i kupi jakiś produkt od lat 18. Wówczas sprzedawcę czekają pewne nieprzyjemności, zwłaszcza ze strony zdenerwowanych rodziców.

Obniżanie marż

Duża internetowa konkurencja zmusza właścicieli e-sklepów do zmniejszania cen towarów, a co za tym idzie, mimowolnie tym samym obniżają swoje marże. Efekt taki szczególnie wywołuje reklama w porównywarkach cenowych – pierwsze miejsce wymaga pewnych poświęceń.

Brak efektywnego systemu spedycyjnego

Właściciele sklepów internetowych z uwagi na redukcję kosztów przy dostawach korzystają często z usług Poczty Polskiej lub kurierów. Tymczasem posiadanie własnego systemu spedycyjnego zapewniłoby zmniejszenie ilości zniszczonych podczas dostawy towarów.

Zalet sklepów internetowych w stosunku do ich wad jest niewspółmiernie więcej, jednak nie można o nich zapominać, by w przyszłości uniknąć wszelkich nieporozumień i przykrych konsekwencji tej niewiedzy. Ponadto wady wskazują na to, czemu warto się przyjrzeć i który sektor ulepszyć. Co więcej, wady sklepów internetowych są podstawą do badań rynkowych, dlatego też bezapelacyjnie należy je sobie przyswoić.

Artykuły
Brak wyników.
Więcej artykułów
Wzory
Brak wyników.
Więcej wzorów