Tło strzałki Strzałka
0 0
dni
0 0
godz
0 0
min
0 0
sek

Wznowienie postępowania podatkowego po wydaniu wyroku sądowego - czy jest możliwe?

Nasz ekspert:
Artykuły autora

Wielkość tekstu:

Przepisy Ordynacji podatkowej przewidują sytuacje, w których zakończone ostateczną decyzją postępowanie podatkowe może zostać wznowione. Natomiast warto poświęcić więcej uwagi na analizę przypadku, w którym okoliczności uzasadniające wznowienie pojawiają się dopiero po wydaniu przez sąd wyroku w sprawie. Czy w takich warunkach mimo wszystko możliwe jest wznowienie postępowania podatkowego?

Wznowienie postępowania podatkowego - podstawy

Aktem kończącym postępowanie podatkowe jest decyzja podatkowa. W sytuacji, gdy decyzja staje się prawomocna, mamy do czynienia z decyzją ostateczną będącą podstawą do prowadzenia postępowania egzekucyjnego w administracji.

Jednocześnie, jak wskazaliśmy na wstępie, Ordynacja podatkowa przewiduje katalog okoliczności, których wystąpienie powoduje uruchomienie nadzwyczajnego trybu postępowania, jakim jest wznowienie postępowania. W art. 240 § 1 Ordynacji podatkowej wymieniono obszerny katalog okoliczności, które powodują wznowienie postępowania zakończonego ostateczną decyzją. Na potrzeby naszego artykułu wskażmy, że w pkt 5 tego wykazu wymieniono przypadek wyjścia na jaw istotnych dla sprawy nowych okoliczności faktycznych lub nowych dowodów istniejących w dniu wydania decyzji, a nieznanych organowi, który wydał decyzję.

Stosownie do art. 240 § 1 pkt 5 Ordynacji podatkowej przesłanką wznowienia postępowania podatkowego mogą być nowe dowody lub okoliczności, jeżeli mają one charakter istotny, istniały w dniu wydania decyzji oraz nie były znane organowi wydającemu decyzję, przy czym nie są ważne powody owego braku znajomości. Jak wskazał WSA w Gliwicach w wyroku z 29 maja 2024 roku (I SA/Gl 94/24), przez pojęcie nowych okoliczności faktycznych lub nowych dowodów, o których mowa w art. 240 § 1 pkt 5 Ordynacji, należy rozumieć zarówno okoliczności lub dowody nowoodkryte, jak i po raz pierwszy zgłoszone przez stronę. Nowa okoliczność istotna dla sprawy to taka okoliczność, która mogła mieć wpływ na odmienne rozstrzygnięcie sprawy, co oznacza, że w sprawie zapadłaby decyzja co do swej istoty odmienna od rozstrzygnięcia dotychczasowego.

O istnieniu tej podstawy wznowienia postępowania można mówić wówczas, gdy łącznie zostaną spełnione 4 przesłanki:

  1. wyszły na jaw nowe okoliczności faktyczne lub dowody;
  2. są one istotne dla sprawy, tzn. mogą mieć wpływ na jej odmienne rozstrzygnięcie;
  3. nie były znane organowi, który wydał decyzję;
  4. ale istniały w dniu wydania decyzji.

Przez pojęcie nowych okoliczności faktycznych lub nowych dowodów, o których mowa w art. 240 § 1 pkt 5 ustawy, należy rozumieć zarówno okoliczności lub dowody nowoodkryte, jak i po raz pierwszy zgłoszone przez stronę. Istotne jest jednak to, aby ujawnione w sprawie nowe okoliczności lub nowe dowody istniały w dniu wydania decyzji. Nowa okoliczność istotna dla sprawy to taka okoliczność, która mogła mieć wpływ na odmienne rozstrzygnięcie sprawy, co oznacza, że w sprawie zapadłaby decyzja co do swej istoty odmienna od rozstrzygnięcia dotychczasowego.

Zakładając, że w danej sprawie wystąpiła ww. przesłanka, organ podatkowy po przeprowadzeniu postępowania w sprawie jego wznowienia wydaje decyzję, w której:

  1. uchyla w całości lub w części decyzję dotychczasową, jeżeli stwierdzi istnienie przesłanek określonych w art. 240 § 1, i w tym zakresie orzeka co do istoty sprawy lub umarza postępowanie w sprawie;
  2. odmawia uchylenia decyzji dotychczasowej w całości lub w części, jeżeli nie stwierdzi istnienia przesłanek określonych w art. 240 § 1;
  3. odmawia uchylenia decyzji dotychczasowej w całości lub w części, jeżeli stwierdzi istnienie przesłanek określonych w art. 240 § 1, lecz:
    • w wyniku uchylenia mogłaby zostać wydana wyłącznie decyzja rozstrzygająca istotę sprawy tak jak decyzja dotychczasowa, albo
    • wydanie nowej decyzji orzekającej co do istoty sprawy nie mogłoby nastąpić z uwagi na upływ terminów przedawnienia.

Warto zauważyć, że przepisy Ordynacji podatkowej nie odnoszą się do przypadku, w którym w danej sprawie został wydany prawomocny wyrok sądu administracyjnego. Co ciekawe, taki przepis funkcjonuje, jeżeli chodzi o inny tryb nadzwyczajny, jakim jest stwierdzenie nieważności (patrz art. 249 § 1 Ordynacji podatkowej). 

Przepisy Ordynacji podatkowej nie wskazują, w jaki sposób powinien postąpić organ podatkowy, gdy podatnik składa wniosek o wznowienie postępowania po wydaniu przez sąd administracyjny wyroku oddalającego skargę na decyzję podatkową.

Zakres rozstrzygnięcia wyrokiem sądowym wydanym przez sąd administracyjny

Podstawowym zadaniem sądów administracyjnych jest kontrola legalności działania organów administracji. W ramach tej kontroli sądy m.in. rozpatrują skargi na decyzje podatkowe. Jak wskazuje art. 145 § 1 pkt 1 lit. b) ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, sąd, uwzględniając skargę na decyzję lub postanowienie, uchyla decyzję lub postanowienie w całości albo w części, jeżeli stwierdzi naruszenie prawa dające podstawę do wznowienia postępowania administracyjnego.

Taka treść przepisu oznacza, że sąd administracyjny rozpatrujący skargę na decyzję podatkową bierze z urzędu pod uwagę wszelkie okoliczności wymienione w art. 240 § 1 Ordynacji podatkowej, które mogą mieć wpływ na wznowienie postępowania. 

Jak wskazuje wyrok WSA we Wrocławiu z 16 stycznia 2024 roku (IV SA/Wr 388/23), każda podstawa wznowienia postępowania administracyjnego jest tożsama z „naruszeniem prawa” i powinna być brana pod uwagę w toku sądowej kontroli decyzji. Niezależnie bowiem od prawidłowego działania organu administracji z obiektywnego punktu widzenia doszło do naruszenia prawa, które daje podstawę do wznowienia postępowania administracyjnego.

Dodatkowo nie można też pominąć bardzo ważnej normy wyrażonej w art. 170 ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, gdzie podano, że orzeczenie prawomocne wiąże nie tylko strony i sąd, który je wydał, lecz również inne sądy i inne organy państwowe, a w przypadkach w ustawie przewidzianych także inne osoby.

Natomiast powracając do rozpatrywanej przez nas przesłanki wznowienia, należy wskazać, że przez pojęcie nowych okoliczności faktycznych lub nowych dowodów, o których mowa w art. 240 § 1 pkt 5 Ordynacji podatkowej, trzeba rozumieć zarówno okoliczności lub dowody nowoodkryte, jak i po raz pierwszy zgłoszone przez stronę. Istotne jest jednak to, aby ujawnione w sprawie nowe okoliczności lub nowe dowody istniały w dniu wydania decyzji. Nowa okoliczność istotna dla sprawy to taka okoliczność, która mogła mieć wpływ na odmienne rozstrzygnięcie sprawy, co oznacza, że w sprawie zapadłaby decyzja co do swej istoty odmienna od rozstrzygnięcia dotychczasowego. 

Chociaż przepisy Ordynacji podatkowej nie regulują wprost powyższej kwestii, to jednak za uzasadnione można przyjąć stanowisko, zgodnie z którym dopuszczalne jest wznowienie postępowania podatkowego zakończonego decyzją ostateczną – co do którego sąd administracyjny oddalił skargę – jeżeli po wydaniu wyroku wyjdą na jaw istotne dla sprawy nowe okoliczności faktyczne lub nowe dowody istniejące w dniu wydania decyzji nieznane organowi, który wydał decyzję.

Przykład 1.

Naczelnik urzędu skarbowego prowadził postępowanie podatkowe wobec pana Andrzeja w zakresie podatku VAT, które zakończyło się wydaniem decyzji ostatecznej. Od decyzji tej pan Andrzej złożył skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Po rozpatrzeniu sprawy WSA oddalił skargę jako niezasadną. 2 miesiące po uprawomocnieniu się wyroku sądu wyszły na jaw nowe okoliczności, które mają wpływ na rozstrzygnięcie. Czy pomimo wydania wyroku sądu pan Andrzej może wnioskować o wznowienie postępowania?

Z uwagi na fakt, że nowe okoliczności wyszły na jaw po wydaniu wyroku sądu – a więc również sąd nie mógł tych okoliczności wziąć z urzędu pod uwagę – wydaje się, że nie ma przeszkód, aby mężczyzna złożył skuteczny wniosek o wznowienie postępowania. Natomiast dla skutecznego rozpatrzenia sprawy o wznowienie ważne jest, aby nie upłynął termin przedawnienia zobowiązania podatkowego.

Doktryna prawa podatkowego dopuszcza możliwość wznowienia postępowania podatkowego po wydaniu wyroku sądowego oddalającego skargę na decyzję, jeżeli po wydaniu wyroku wyjdą na jaw istotne dla sprawy nowe okoliczności faktyczne lub nowe dowody istniejące w dniu wydania decyzji nieznane organowi, który wydał decyzję.

Podsumowując powyższą kwestię, trzeba wskazać, że opisany problem nie doczekał się bezpośredniego uregulowania w przepisach Ordynacji podatkowej. Jednocześnie jednak przy założeniu spełnienia przesłanki wznowienia określonej w art. 240 par. 1 pkt 5 tejże ustawy nie ma przeszkód, aby doszło do wznowienia postępowania podatkowego już po wydaniu wyroku sądowego.

Artykuły
Brak wyników.
Więcej artykułów
Wzory
Brak wyników.
Więcej wzorów