Zakupiłem do firmy laptopa o wartości 11000 zł (netto) oraz podkładkę chłodzącą o wartości 99 zł (netto). Jestem czynnym podatnikiem VAT. Jak zaksięgować zakup laptopa i podkładki w podatkowej księdze przychodów i rozchodów?
Bernard, Nowa Ruda
Laptop o wartości przekraczającej 10000 zł (netto - w przypadku czynnych podatników VAT, brutto - w przypadku podatników zwolnionych z VAT), który:
- stanowi Pana własność lub współwłasność,
- jest kompletny i zdatny do użytku,
- będzie użytkowany do celów firmowych przez okres dłuższy niż 1 rok
- należy wykazać w ewidencji środków trwałych oraz poddać amortyzacji w czasie.
Wartość początkową będzie stanowiła cena zakupu (wartość netto z faktury zakupu) powiększona o ewentualne koszty związane z zakupem poniesione do dnia przekazania środka trwałego do użytkowania jak np. koszty transportu, załadunku i wyładunku, ubezpieczenia w drodze, montażu, instalacji itp. Co ważne zakup podstawki chłodzącej nie będzie zwiększał wartości początkowej środka trwałego.
Laptop może Pan zamortyzować przy zastosowaniu jednej z metod:
- liniowej - przy zastosowaniu stawki z Wykazu - 30% w skali roku; lub
- liniowej przyspieszonej - w sytuacji gdy laptop jest poddany szybkiemu postępowi technicznemu wówczas stawkę z Wykazu można podwyższyć o współczynnik 2,0 - 60% w skali roku; lub
- liniowej indywidualnej - stosowana do używanych (min. 6 miesięcy) oraz ulepszonych środków trwałych - max. 50% w skali roku (gdy wartość ŚT nie przekracza 25.000 zł)
- jednorazowej w ramach pomocy de minimis;
- degresywnej.
Odpisy amortyzacyjne należy księgować w kol. 13 KPiR co miesiąc, co kwartał lub na koniec danego roku podatkowego. Decyzja w tej kwestii należy do Pana. Co ważne pierwszy odpis amortyzacyjny w przypadku większości w/w metod amortyzacji należy ująć w księdze w miesiącu następującym po przyjęciu ŚT do użytkowania. Wyjątek stanowi amortyzacja jednorazowa, gdzie odpis amortyzacyjny można wykazać w miesiącu przyjęcia laptopa do użytku lub w miesiącu kolejnym.
Podatek VAT naliczony wynikający z faktury zakupu środka trwałego należy wykazać w rejestrze zakupu VAT wg odpowiedniej stawki.
Natomiast podkładkę chłodzącą należy zewidencjonować bezpośrednio w kosztach uzyskania przychodów w kol. 13 księgi - pozostałe wydatki oraz w rejestrze zakupu VAT wg odpowiedniej stawki podatku.