Mój klient dokonał przelewu środków na firmowy rachunek bankowy, zanim została wystawiona faktura za wykonaną usługę i zanim usługa faktycznie została wykonana. Kwota przelewu jest częściowa. Nie obejmuje 100% zamówionej usługi. Końcowa kwota będzie bowiem znana dopiero po zakończeniu okresu rozliczeniowego i wtedy też będzie mogła zostać wystawiona faktura. Co zrobić w takiej sytuacji? Jak powinna zostać rozliczona zapłata klienta przed wystawieniem faktury
Anna, Tarnów
Zapłata klienta przed wystawieniem faktury na poczet głównej należności za wykonywaną usługę, która jest dopiero w trakcie realizacji, powinna zostać udokumentowana fakturą zaliczkową na otrzymaną część. W momencie otrzymania pieniędzy na poczet przyszłej usługi powstaje bowiem obowiązek opodatkowania przyjętej przedpłaty na gruncie podatku VAT. Zgodnie z ustawą fakturę zaliczkową wystawia się nie później niż 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym otrzymano całość lub część zapłaty od nabywcy.
Po zakończeniu okresu rozliczeniowego, gdy będzie już znana końcowa wartość usługi, konieczne stanie się wystawienie faktury końcowej, na której zostanie ujęta informacja o wcześniej otrzymanej zaliczce oraz o tym, ile pozostało do zapłaty.
Wystawienia faktury zaliczkowej w systemie wfirma.pl
Użytkownicy systemu wfirma.pl mogą na podstawie sporządzonej proformy wystawić fakturę zaliczkową oraz końcową. Fakturę zaliczkową można wystawić przechodząc do zakładki PRZYCHODY » SPRZEDAŻ » WYSTAW » FAKTURĘ ZALICZKOWĄ, a następnie wybrać zamówienie (fakturę pro forma lub ofertę), na podstawie zostanie wygenerowana faktura zaliczkowa.
Szczegółowe informacje na temat wystawiania faktury zaliczkowej zostały opisane w artykule: Faktura zaliczkowa - jak wystawić?