Poradnik Przedsiębiorcy

Zmiany na Allegro w 2020 roku – sprawdź czy nadal będziesz mógł sprzedawać!

Z początkiem nowego roku Allegro szykuje przedsiębiorcom gruntowne zmiany. 13 stycznia 2020 r. zostaną wyłączone istotne funkcje starego API (Soap API/WebAPI). W efekcie dotychczasowa zewnętrzna obsługa zamówień oparta na tym rozwiązaniu nie będzie już dłużej możliwa. Czy to oznacza koniec zarządzania sprzedażą na allegro przez aplikacje zewnętrzne? Sprawdź, na jakie zmiany na Allegro w 2020 r. trzeba się przygotować!

Zmiany na Allegro w 2020 r. będą dotyczyły większości sprzedawców

W ostatnim czasie Allegro zapowiedziało szereg znaczących zmian w sposobie wystawiania na sprzedaż produktów. Część z nich już weszła w życie. We wrześniu 2019 r. ruszył nowy serwis Allegro Lokalnie przeznaczony dla sprzedawców prywatnych. Dotychczasowa platforma ma z kolei być docelowo przeznaczona już tylko dla sprzedawców profesjonalnych – sklepów internetowych i innych firm.

Z kolei od maja 2019 rozpoczął się proces wygaszania WebAPI. Jest to usługa będąca interfejsem programowania, umożliwiająca integrację konta w Allegro z zewnętrznymi aplikacjami do zarządzania sprzedażą. 

Serwis Allegro unowocześnia strukturę, to jednak oznacza poważne zmiany dla przedsiębiorców, którzy korzystają z programów opartych na starym rozwiązaniu. 

13 stycznia 2020 r. zostanie wyłączone pobieranie zamówień i danych o sprzedaży. Całkowite wygaśnięcie WebAPI ma nastąpić w II kwartale 2020 r.

Co zmiany na Allegro oznaczają dla przedsiębiorców?

Obecnie około 55% ofert w serwisie Allegro to te wystawiane za pośrednictwem aplikacji partnerskich korzystających z API. Z tego rozwiązania korzysta wiele sklepów, szczególnie tych prowadzących sprzedaż na większą skalę. Kolejne 30% to oferty wznowione automatycznie, z czego większość również została zamieszczona przez API. Szacuje się, że około 70–75% ofert jest wystawiana i obsługiwana przez różne aplikacje zewnętrzne. Po wycofaniu WebAPI w 2020 roku te z nich, które je wykorzystują, przestaną być użyteczne.Od 13 stycznia 2020 r., firmy wystawiające za pośrednictwem programów korzystających z WebAPI stracą możliwość zarządzania zamówieniami z ich poziomu.Nie oznacza to jednak, że zewnętrzne aplikacje przejdą na tym polu do lamusa. Allegro od jakiegoś czasu inwestuje w rozwój protokołu REST API, który odpowiada za ich integrację z platformą. Na nim wdraża wszelkie nowe funkcjonalności.Zmiany na Allegro w 2020 roku oznaczają ostateczne pożegnanie się ze starym rozwiązaniem, jakim jest WebAPI, na rzecz ujednolicenia mechanizmów zewnętrznego zarządzania sprzedażą.

Jak się przygotować, by nie stracić płynności zamówień w Allegro?

Dobra wiadomość jest taka, że na zmiany te można się przygotować wcześniej. Allegro wyłącza poszczególne funkcje starego API etapami. Całkowite jego wygaszenie nastąpi dopiero w kwietniu 2020 r. Nie warto jednak zwlekać do tego czasu, ponieważ już styczniowe zmiany mogą poważnie zaburzyć płynność w zarządzaniu ofertami.

Aby tego uniknąć, najlepiej już teraz zacząć korzystać z aplikacji opartych na REST API. W ten sposób nie będziemy musieli pilnować terminów związanych z wyłączaniem poszczególnych funkcji dotychczasowego rozwiązania. W tym celu warto sprawdzić, czy program, z którego dotychczas korzystaliśmy będzie aktualizowany bądź jest już zgodny z nową wersją interfejsu programowania.Aby nie stracić płynności w zarządzaniu ofertami, warto już teraz zacząć korzystać z rozwiązań opartych o REST API. Jedną z dostępnych opcji jest dodatek Allegro+ w systemie wFirma.pl

REST API a nowy dodatek Allegro+ w wFirma.pl

Zmiany wprowadzane przez Allegro będą dotyczyły również przedsiębiorców korzystających z modułu Allegro w systemie wFirma.pl W odpowiedzi jednak na potrzebę, która pojawi się po nowym roku, już teraz został opracowany dodatek Allegro+. Wprowadza on wiele nowych, przydatnych rozwiązań i pomaga zoptymalizować proces sprzedaży za pośrednictwem Allegro. Ponadto jest w pełni zgodny z REST API, a także przygotowany do kolejnych zmian, planowanych przez platformę w 2020 i 2021 roku.

Zmiany na Allegro w 2020 roku

Jakie jeszcze szykują się zmiany na Allegro w 2020 i 2021 r.?

Koniec WebAPI to jednak nie wszystko. Platforma w ciągu najbliższych dwóch lat planuje również wprowadzić zmiany dotyczące:

  • kodów EAN, które zostaną przeniesione z osobnego pola do parametrów związanych z kategorią. To oznacza, że w przyszłości będą musiały je mieć wszystkie oferty. Na ich podstawie będą zaciągane informacje o produktach, a użytkownikowi pozostanie jedynie wypełnienie opisu oraz danych sprzedażowych,

  • wprowadzenia parametrów zależnych (danych przyporządkowanych poszczególnych produktom) i konieczności wypełniania wszystkich pól, dzięki czemu zostanie ograniczona liczba kategorii, co znacząco ułatwi filtrowanie wyszukiwania z poziomu kupującego,

  • produktyzacji, czyli wiązania poszczególnych ofert z produktami. Obecnie taka opcja jest możliwa jedynie w kilku kategoriach, niemniej jednak są plany, by jeszcze w tym roku pojawiła się ona w każdym dziale, a już w 2021 roku wystawianie produktowe było w większości kategorii obowiązkowe.

Powyżej opisane aktualizacje mają na celu ułatwienie i usprawnienie procesu sprzedaży. Niemniej jednak firmy będą musiały się do nich odpowiednio przygotować. Nawiązując więc do pytania zadanego we wstępie – wdrażane zmiany nie tylko nie pozbawią przedsiębiorców możliwości korzystania z aplikacji zewnętrznych, ale niemal narzucą podmiotom chcącym prowadzić działania na większą skalę integrację sprzedaży z kompleksowymi systemami biznesowymi.

Automatyzacja sprzedaży z Allegro+

Dodatek Allegro+ dostępny w systemie wFirma.pl jest nie tylko gotowy na szykowane zmiany, ale przy okazji oferuje szereg nowych możliwości automatyzacji sprzedaży. Bezpośrednia integracja z systemem księgowości online umożliwia efektywne zarządzanie sprzedażą, a także jej rozliczanie oraz wystawianie dokumentów transakcyjnych.Sprawdź, jakie korzyści dla przedsiębiorców oferuje dodatek Allegro+ i co Twoja firma może dzięki niemu zyskać.Przedsiębiorcy korzystający z Allegro+ zyskają m.in. możliwość:

  • importowania aukcji tworzonych poza systemem,

  • wystawiania aukcji pojedynczo oraz masowo,

  • wystawiania aukcji z opóźnieniem czasowym,

  • tworzenia szablonów aukcji dla wielu produktów,

  • szybkiego wglądu do aukcji i kontroli nad sprzedażą,

  • definiowania domyślnych ustawień aukcji,

  • automatycznej synchronizacji statusów aukcji,

  • automatycznego wznawiania lub zamykania aukcji na podstawie bieżącej aktualizacji danych magazynowych (co minimalizuje ryzyko sprzedaży ponad stan),

  • pobierania etykiet nadawczych, nadawania przesyłek i zwrotnego wysyłania numerów przewozowych do Allegro,

  • informacji o prowizji pobieranej przez Allegro,

  • automatycznego generowania faktur i ich wysyłki do klienta,

  • księgowania dokumentów sprzedaży.

Zmiany na Allegro w 2020 roku - jakie?

Ponadto dodatek Allegro+ jest zoptymalizowany pod kątem zmian, które już weszły, a także tych dopiero planowanych. Z jego poziomu będzie można korzystać ze wszystkich nowości, które przewidział portal aukcyjny. Przygotowane są już również rozwiązania dotyczące aktualizacji w kolejnych latach. Wkrótce pojawi się m.in. funkcja informowania użytkowników o konieczności wprowadzania danych parametrów, w momencie, gdy staną się one obowiązkowe.

Allegro+ to dodatek, który można dokupić do pakietu oprogramowania zarządzania sprzedażą lub księgowości online z magazynem. W odróżnieniu od dotychczasowego modułu oferuje on wiele nowych możliwości automatyzacji sprzedaży. Będzie on również podążać za zmianami wprowadzanymi przez Allegro. Z kolei bliskość systemu wFirma.pl umożliwia m.in. bieżące rozliczanie zamówień i przechowywanie danych o produktach i kontrahentach w bezpieczny i sprawdzony sposób, zgodnie przepisami.

Zmiany na Allegro planowane na rok 2020 będą dotyczyły większości przedsiębiorców, którzy korzystają z zewnętrznych aplikacji do zarządzania sprzedażą na platformie. Aby nie stracić płynności zamówień, można się do nich przygotować już teraz – wybierając zawczasu rozwiązania oparte na REST API. W ten sposób zachowamy ciągłość sprzedaży, a ponadto zyskamy szereg nowoczesnych funkcji, które optymalizują zarządzanie sklepem na Allegro.