W dzisiejszym cyfrowym świecie coraz więcej firm i przedsiębiorców zaczyna korzystać z e-faktur jako nowoczesnej formy wystawiania i przesyłania faktur. E-faktury, czyli elektroniczne faktury, mają wiele zalet, takich jak wygoda, oszczędność czasu i pieniędzy oraz zwiększenie efektywności pracy. W artykule przedstawimy, dlaczego zagadnienie jakim jest e-faktura a KSeF jest bardzo ważne dla przedsiębiorców.
E-faktura a KSeF - podstawowe informacje
Pojęcie e-faktury w Polsce funkcjonuje od mniej więcej 2018 roku, gdy weszły w użytek elektroniczne rejestry VAT. Stała się ona popularna ze względów ekologicznych jak również w związku z oszczędnością czasu oraz możliwością automatyzowania procesów. E-faktury można łatwo zintegrować z systemami księgowymi i programami do zarządzania firmą, co umożliwia automatyzację procesów księgowych. To z kolei prowadzi do większej efektywności pracy i ograniczenia ryzyka błędów. W związku z wprowadzeniem Krajowego systemu e-Faktur (dalej KSeF) obowiązkowema się stać efakturowanie dla podatników, tylko w określonych sytuacjach będzie można skorzystać z fakturowania papierowego bądź faktur elektronicznych.
- 1 lipca 2024 roku - dla czynnych podatników VAT,
- 1 stycznia 2025 roku - dla podatników zwolnionych podmiotowo oraz przedmiotowo z VAT (nievatowcy) w zakresie wystawiania faktur.
Co powinna zawierać e-faktura a KSeF?
Zgodnie z art. 2 pkt 31 ustawy o VAT faktura to dokument w formie papierowej lub w formie elektronicznej zawierający dane wymagane ustawą i przepisami wydanymi na jej podstawie. W związku z tym tak samo, jak faktura papierowa, e-faktura powinna zawierać m.in. następujące elementy:
datę wystawienia,
kolejny numer, nadany w ramach jednej lub więcej serii, który w sposób jednoznaczny identyfikuje fakturę,
imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy,
numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany dla podatku,
numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany dla podatku lub podatku od wartości dodanej, pod którym otrzymał on towary lub usługi,
datę dokonania lub zakończenia dostawy towarów lub wykonania usługi, lub datę otrzymania zapłaty, o ile taka data jest określona i różni się od daty wystawienia faktury,
nazwę (rodzaj) towaru lub usługi,
miarę i ilość (liczbę) dostarczonych towarów lub zakres wykonanych usług,
cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto),
kwoty wszelkich rabatów, w tym za wcześniejsze otrzymanie należności, o ile nie zostały one uwzględnione w cenie jednostkowej netto,
wartość dostarczonych towarów lub wykonanych usług objętych transakcją bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto),
stawkę podatku,
sumę wartości sprzedaży netto z podziałem na sprzedaż objętą poszczególnymi stawkami podatku i sprzedaż zwolnioną od podatku,
kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto, z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku,
kwotę należności ogółem.
Ponadto e-faktura może być wystawiona oraz otrzymana w dowolnym formacie elektronicznym.
Aby e-faktura została uznana za fakturę przyjmowaną przez KSeF powinna dodatkowo zawierać numer identyfikujący taką fakturę w systemie KSeF. Numer ten nakładany jest na fakturę w momencie jej wystawienia w KSeF. Może być ona wystawiona w innym systemie księgowym a przesłana następnie do KSeF w celu nadania numeru. Nie trzeba bezpośrednio korzystać z aplikacji KSeF'u.
E-faktura a KSeF - jaki należy przyjąć jej format? PDF, XML czy wystarczy skan?
Faktury sprzedaży należy wystawiać przynajmniej w dwóch egzemplarzach - jeden otrzymuje nabywca, a drugi zostaje w dokumentacji księgowej sprzedawcy. A jak wynika z art. 106g ust. 3 ustawy o VAT w przypadku e-faktur przesyłanych w formie elektronicznej:
podatnik dokonujący sprzedaży lub upoważniona przez niego do wystawiania faktur osoba trzecia przesyła je lub udostępnia nabywcy,
nabywca wystawiający faktury w imieniu i na rzecz podatnika przesyła je lub udostępnia podatnikowi, który upoważnił go do wystawiania faktur z uwzględnieniem zasad wynikających z procedury zatwierdzania faktur przez podatnika dokonującego sprzedaży,
nabywca wystawiający notę korygującą przesyła ją lub udostępnia wystawcy faktury,
podmiot, o którym mowa w art. 106c (organy egzekucyjne oraz komornicy sądowi), przesyła je lub udostępnia nabywcy i dłużnikowi
- zachowując je jednocześnie w swojej dokumentacji.
W przypadku przesyłania e-faktur nie ma wymogu stosowania bezpiecznego podpisu elektronicznego. Natomiast podatnik wystawiający e-faktury ma obowiązek zapewnienia autentyczności jej pochodzenia, integralności treści (oznacza to, że nie zmieniono w niej danych, które powinna zawierać) oraz czytelności faktury. Co ważne, e-faktura powinna zawierać niezbędne, określone w ustawie elementy.
Przepisy nie narzucają podatnikowi formatu wystawianej faktury. Wybór formatu faktury zależy od podatnika. Może to być na przykład e-faktura w formacie PDF wysłana w wiadomości e-mail jako załącznik lub faks otrzymany w formacie elektronicznym. Spotyka się także faktury wystawione w programie pakietu Office (np. Excel lub Word) oraz w formie komunikatu XML.
Co ciekawe za e-fakturę można uznać także fakturę przesłaną w formie PDF za pomocą aplikacji mobilnych. Takie stanowisko potwierdza interpretacja indywidualna wydana przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 19. czerwca 2018r., o sygn. 0115-KDIT1-3.4012.227.2018.2.APR, w której przeczytać można:
“W omawianej sytuacji nabywca, akceptując regulamin aplikacji mobilnej wyraża zgodę na zawarte w tym regulaminie żądanie otrzymywania faktur dokumentujących transakcje sprzedaży na stacji paliw Wnioskodawcy, w formie pliku PDF przesyłanego na podany przy rejestracji adres e-mail nabywcy. Tym samym w momencie dokonania przez nabywcę zakupu na stacji Wnioskodawcy, Spółka w imieniu Wnioskodawcy wyda (przydzieli) fakturę nabywcy na wskazany adres e-mail, za pośrednictwem infrastruktury Spółki związanej z aplikacją mobilną pobraną przez nabywcę. W konsekwencji należy zgodzić się z Wnioskodawcą, że planowane przez Spółkę wysyłanie faktur elektronicznych w formacie pliku PDF z wykorzystaniem i za pośrednictwem infrastruktury Spółki związanej z aplikacją mobilną, na adres e-mailowy wskazany przez nabywcę podczas akceptacji regulaminu aplikacji mobilnej, w którym wyraził żądanie otrzymywania faktur w formie elektronicznej, będzie spełniało przesłanki do uznania, że nastąpi wydanie faktury w myśl art. 111 ust. 3a pkt 1 ustawy.”
Zaakceptowana przez nabywcę e-faktura a KSeF
Posługiwanie się e-fakturami wymaga zgody odbiorcy faktury na tę formę przekazania dokumentu. Natomiast na mocy art. 106n ust. 2 ustawy o VAT w przypadku przesyłania lub udostępniania temu samemu odbiorcy jednocześnie więcej niż jednej faktury elektronicznej dane wspólne dla poszczególnych faktur mogą zostać podane tylko raz, o ile dla każdej faktury są dostępne wszystkie te dane.
Jednocześnie przepisy ustawy nie wskazują, w jakiej formie ma być dokonana akceptacja e-faktury przez odbiorcę. W związku z tym taka akceptacja może być w formie pisemnej, a także elektronicznej. Można również domniemać, że kontrahent wyraził zgodę, dopóki nie wyrazi sprzeciwu otrzymywania e-faktur. Tym samym jeśli nabywca opłaci należność wynikającą z e-faktury, jest to równoznaczne z jej akceptacją.
W przypadku e-Faktury wystawianej w KSeF również aktualnie potrzebna jest zgodna nabywcy aby mu przez KSeF ją przekazać. Natomiast od 1 lipca 2024 roku gdy KSeF będzie obowiązkowy dla czynnych podatników VAT nie będzie konieczności otrzymywania między nimi zgody na otrzymywanie eFaktur w KSeF. Obowiązek ten będzie dotyczył wyłącznie względem podatników VAT zwolnionych, lecz do terminu 1 stycznia 2025 roku gdy już w tym momencie nievatowcy wejdą w konieczność korzystania z KSeF. Co ważne nawet jak nie zostanie uzyskana zgoda na przesłanie faktury w KSeF to można ją w dalszym ciągu wystawić w KSeF natomiast nabywcy należy ją przekazać w inny sposób np. w formie papierowej bądź elektronicznej (jeśli się na nią zgodzi tutaj też jak już zostało opisane konieczna jest zgoda).
Jak przechowywana jest e-faktura a KSeF
Podatnicy są obowiązani do przechowywania wszystkich dokumentów księgowych, w szczególności faktur oraz e-faktur do chwili zakończenia ustawowego czasu przedawnienia zobowiązania podatkowego. Termin upływa po 5 latach, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku.
Przechowywać należy zarówno wystawione, jak i otrzymane faktury, faktury korygujące oraz ich duplikaty. Trzeba zachować podział na okresy rozliczeniowe, a także zapewnić:
ich łatwe odszukanie,
autentyczność pochodzenia,
integralność treści,
czytelność,
- od momentu wystawienia lub otrzymania e-faktur do czasu upływu zobowiązania podatkowego.
Przedsiębiorca posiadający siedzibę firmy na terytorium kraju musi przechowywać faktury w Polsce. Jest jednak wyjątek - podatnik może przechowywać faktury w formie elektronicznej poza granicami kraju. Ale musi w razie kontroli skarbowej umożliwić łatwy dostęp on-line do faktur za pomocą środków elektronicznych.
E-faktury można przechowywać np. na płytach CD lub dyskach twardych. Konieczne jest również systematyczne tworzenie ich kopii zapasowych. A w czasie ich przetrzymywania nie można dokonywać żadnych zmian.
Od 2022 roku wprowadzono możliwość przechowywania faktur za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zgodnie z art. 112aa ust. 1 ustawy o VAT. Według tego przepisu, "faktury ustrukturyzowane są przechowywane w KSeF przez okres 10 lat, licząc od końca roku, w którym zostały wystawione". Zgodnie z powyższym przepisem, korzystając z KSeF, dokumenty sprzedażowe mogą być przechowywane przez okres 10 lat. Jednakże, ust. 2 tego przepisu stanowi, że po upływie tego okresu, czyli po 10 latach, podatnik ma możliwość przechowywania faktur ustrukturyzowanych poza KSeF.
Przykład.
Jeśli przedsiębiorca wystawił faktury sprzedażowe za pomocą KSeF w maju 2022 roku, to do kiedy będą one przechowywane w KSeF?
Faktury te będą przechowywane będą za pośrednictwem KSeF przez okres 10 lat, czyli do 2032 roku. Jednakże, w 2026 roku nastąpi przedawnienie zobowiązania podatkowego, co oznacza, że mimo przechowywania dokumentacji do 2032 roku, to faktury te stracą "ważność dowodową" w 2026 roku.
Korzystając z KSeF, organ podatkowy zapewnia natychmiastowy dostęp do faktur wystawionych za jego pośrednictwem w ciągu 10 lat. Dlatego też, wymóg dostarczania tych dokumentów przez podatników staje się nieuzasadniony. Funkcja ta umożliwia kontrolę dokumentów podatkowych i jednocześnie odciąża podatników z bieżących obowiązków dotyczących faktur na żądanie organów podatkowych, na przykład w trakcie prowadzenia postępowań wyjaśniających. Jeśli ustawowy okres przechowywania faktur w KSeF jest niewystarczający, podatnik może przechowywać faktury ustrukturyzowane poza KSeF do momentu wygaśnięcia zobowiązania podatkowego.
E-faktura a KSeF w systemie wFirma.pl
Wystawianie faktury w systemie wFirma.pl jest niezwykle proste i intuicyjne dla przedsiębiorcy. Aby skorzystać z integracji z Krajowym Systemem e-Faktur (KSeF), wystarczy przejść do zakładki USTAWIENIA » FAKTURY » E-FAKTURY i wybrać opcję WŁĄCZ INTEGRACJE.. Tam można włączyć integrację, co umożliwi wystawianie faktur w formacie ustrukturyzowanym zgodnym z wymaganiami KSeF.
Aby wystawić fakturę w systemie wFirma.pl, należy przejść do zakładki: PRZYCHODY » SPRZEDAŻ » WYSTAW » FAKTURĘ. W tym miejscu można uzupełnić wszystkie wymagane dane, takie jak dane kontrahenta, szczegóły faktury, opis towarów lub usług oraz kwoty. Po uzupełnieniu danych, wystarczy wybrać opcję "Zapisz i wyślij do KSeF", aby faktura została automatycznie przesłana do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) i zachowana zgodnie z obowiązującymi przepisami.
Po pomyślnym wysłaniu faktury do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) i jej przetworzeniu, faktura zostanie uznana za wystawioną, a w systemie nadany zostanie numer KSeF. Dodatkowo, faktura będzie dostępna w KSeF po stronie nabywcy. Nabywca będzie miał możliwość pobrania faktury z KSeF i zaimportowania jej do swojego systemu księgowego.