0 0
dni
0 0
godz
0 0
min
0 0
sek

Cena i jakość – 5 najważniejszych pytań o logistykę transgraniczną dla e-commerce.

Wielkość tekstu:

Sprzedaż za granicę to naturalny sposób rozwoju e-sklepu. Handel krajowy prędzej czy później osiąga swoje limity, a rynek międzynarodowy pozwala w praktyce na nieograniczone docieranie do nowych klientów i zwiększanie przychodów. Liczba i wartość zamówień zza granicy w polskich e-sklepach systematycznie rośnie, a handel transgraniczny jest obecnie jednym z dominujących trendów w e-commerce. Centralne znaczenie ma w nim nowoczesna logistyka, zoptymalizowana pod kątem operacyjnym i kosztowym.

Czy paczka wysyłana za granicę może kosztować tyle samo bądź mniej, niż paczka krajowa? 

To jedno z najczęściej zadawanych pytań przez właścicieli e-sklepów szukających sposobów na zmniejszenie kosztów. Odpowiedź nie będzie zaskakująca: raczej nie. Wyjątkiem byłaby sytuacja, gdyby w kraju docelowym występowały o wiele niższe ceny doręczeń paczek niż w kraju sprzedawcy. To jednak mało prawdopodobne.

Paczka wysyłana za granicę musi być droższa od krajowej z wielu powodów. Przede wszystkim dlatego, że najczęściej pokonuje większy dystans. Dłuższy czas podróży i odległość to m.in. koszty paliwa – różne w poszczególnych krajach - które wpływają na cenę paczki. Transport za granicę to także więcej tzw. stopów w magazynach pośrednich. Postoje i przeładunki to praca ludzi, a przejazdy przez granice państw – pomimo, że w UE otwarte -  wymagają spełnienia dodatkowych formalności, które także mają wpływ na końcową cenę przesyłki.

Czy oferta z bardzo niską ceną za paczkę to okazja, której nie można przegapić?

Cena paczki to tylko jeden z kosztów współpracy z firmą kurierską. Ale też najbardziej widoczny. Dlatego firmy, oferując niskie ceny doręczeń, lubią umieszczać część faktycznych kosztów doręczenia paczki w innych, standardowych usługach. Mogą pobierać np. jakiś procent od każdej płatności COD, stosować niekorzystne kursy wymiany walut lub pobierać prowizje od sprzedaży.

Najczęściej jednak oferty z niskimi cenami na zagraniczne paczki to czasowe promocje prowadzone przez operatorów, którzy nie są w stanie konkurować jakością usług. Takie promocje trwają zwykle bardzo krótko, a po nich trzeba zmierzyć się z realnymi cenami. Tym bardziej, że ceny paczek mogą się zmieniać – i zmieniają – bo są wypadkową wielu czynników. Jak wszystkie inne usługi i towary podlegają prawom rynku,  w tym inflacji. Dlatego żadna profesjonalna firma nie zagwarantuje niskiej ceny na zawsze czy nawet na długo. To zawsze cena na teraz. Ale jaka będzie za kilka miesięcy?

Jakie inne czynniki mają wpływ na końcową cenę przesyłki?

Cena paczki za granicę jest wypadkową także czynników indywidualnych, m.in. wolumenu nadań oraz standardu dostarczania paczek. Przede wszystkim to terminowość i niezawodność doręczeń, ale w cenie usługi zawiera się także: 

  • sposób, w jaki paczki odbierane są od nadawcy,

  • logistyka zwrotów,

  • realizacja pobrań,

  • narzędzia do obsługi przesyłek,

  • profesjonalne wsparcie i kontakt z opiekunem,

  • usługi dodatkowe wspierające biznes za granicą.

Jakość każdego elementu jest częścią ostatecznego kosztu pojedynczej paczki. Profesjonalna usługa ma zatem swoją wartość. Nie znaczy to, że musi być droga. Musi być jednak realna i odpowiadać warunkom rynkowym.

Jak wybrać najlepszego operatora kurierskiego?

Przy wysyłce paczek do klientów zagranicznych, wyzwaniem jest wybór firmy kurierskiej. Takiej, która sprawnie doręczy przesyłkę w każdym kraju i zrobi to w oczekiwany przez odbiorców sposób. Nawet duży, międzynarodowy operator logistyczny, dostarczający wielokanałowo paczki w jednym kraju, nie zawsze ma równie sprawnie działające usługi w drugim. Podpisywanie oddzielnych umów z najlepszymi kurierami w każdym kraju, integrowanie różnych systemów i w końcu sama obsługa wysyłek byłyby z kolei niepraktyczne z biznesowego punktu widzenia.

Porównanie modeli usług kurierskich

 

Profesjonalny

Budżetowy

Line haule

Sieć własnych, codziennych, międzynarodowych frachtów

Outsourcing frachtów w wybrane dni tygodnia

Doręczenia paczek

Wielokanałowe na każdym rynku docelowym

Wielokanałowe na wybranych kierunkach

Operatorzy doręczający

Jakościowe i najpopularniejsze lokalne firmy kurierskie; dostępnych po kilka w każdym kraju

Tańsi przewoźnicy, często pojedynczy, bez możliwości wyboru

Ukryte koszty

brak

Liczne, m.in. prowizje i niekorzystne przewalutowania

Usługi dodatkowe

Pełna gama profesjonalnych usług od call center po tłumaczenia

Brak lub wybrane usługi prowadzone w ograniczonym zakresie

Obsługa klienta

Dedykowany opiekun, natychmiastowa reakcja

Automat i ograniczona liczba suportowych kontaktów

Formalności

Proste zasady współpracy, dokumenty napisane zrozumiałym językiem, jedna umowa

Często tylko standardowy wzór umowy z ogólnymi zapisami

Nie trzeba godzić się na półśrodki i różną jakość doręczeń w krajach, w których prowadzona jest sprzedaż. Istnieją rozwiązania pozwalające podpisać jedną umowę i w jej ramach mieć do dyspozycji najlepsze firmy kurierskie i wielokanałowe doręczenia w każdym kraju docelowym oraz jeden system do obsługi paczek.

Dlaczego warto podjąć współpracę z jakościowym brokerem?

Przede wszystkim dlatego, że przy sprzedaży za granicę, nie warto iść na skróty. To złożony projekt, w którym wielokanałowy i niezawodny łańcuch dostaw z kompletną logistyką zwrotów jest jednym z kluczowych elementów. 

Zalety współpracy z brokerem

  • doskonała znajomość każdego z lokalnych rynków,
  • wielokanałowe doręczenia z najlepszymi lokalnymi kurierami,
  • lokalne adresy zwrotne z kompleksową logistyką zwrotów,
  • błyskawiczne doręczenia paczek dzięki codziennym, własnym linehaulom,
  • jeden linehaul odbierający przesyłki z magazynu nadawcy i dostarczający zwroty,
  • jedna faktura,
  • jedna integracja API,
  • jedno środowisko, w którym załatwiane są wszelkie formalności,
  • usługi dodatkowe (np. callcenter) i wsparcie na lokalnym rynku,
  • minimalna liczba przeładunków, co korzystnie wpływa na stan doręczanej paczki.

Dobrym przykładem jest Olza Logistic. Współpraca z Olzą jest maksymalnie uproszczona, bez względu na to, na ilu rynkach prowadzisz sprzedaż. Korzystasz z jednego API, jednego systemu do obsługi paczek, dostajesz jedną fakturę i podpisujesz tylko jedną umowę. W jej ramach otrzymujesz dostęp do wielu rynków, kilku najlepszych operatorów kurierskich na każdym z nich i do wielokanałowych doręczeń. To Olza zawiera umowy z partnerami w poszczególnych krajach i bierze na siebie wszelkie formalności oraz odpowiedzialność

Olza posiada własny model logistyki transgranicznej na pierwszej, środkowej i ostatniej mili. Codziennie odbiera od Ciebie przesyłki adresowane do wszystkich krajów, w których prowadzisz sprzedaż. Własnymi krajowymi frachtami przewozi je do centralnego hubu w Cieszynie. Tam je sortuje i transportuje także własnymi, codziennymi line haulami do krajów docelowych.

Na ostatniej mili paczki dostarczane są wielokanałowo – do domu, punktu odbioru lub automatu paczkowego – najpopularniejszymi lokalnymi spedycjami. Odbiorca paczki, czyli Twój klient, może zapłacić za nią za pobraniem płacąc kartą lub gotówką i ewentualnie zwrócić na krajowy adres.

Współpracując z Olzą, bez powielania niepotrzebnych formalności, będziesz mógł skorzystać także z wielu usług wspierających e-commerce, które wykraczają daleko poza usługi logistyczne, a z którymi możesz spotkać się za granicą.

Olza Logistic oferuje m.in. prowadzenie w imieniu klienta profesjonalnego call center, w którym komunikacja telefoniczna i e-mailowa z konsumentami odbywa się w języku lokalnym. W efekcie każdy, kto do Ciebie zadzwoni lub napisze, będzie przekonany, że kontaktuje się z lokalną firmą. 

Olza pomaga także m.in. w załatwianiu formalności za granicą, w tym zakładaniu rachunków bankowych oraz tłumaczeniu dokumentów i materiałów marketingowych. Oferta tłumaczeń Olzy to jedna z najnowocześniejszych i najbardziej kompletnych usług tego typu na rynku.

Ten prosty, kompleksowy i elastyczny model współpracy, połączony z unikatową jakością obsługi, tworzy optymalne warunki do racjonalnego i skutecznego podbijania zagranicznych rynków. Ekspansja polskich e-sklepów za granicę wymaga pewnego wysiłku i dobrej strategii dopasowanej do poszczególnych krajów, ale z takimi firmami jak Olza Logistic jest po prostu łatwiejsza.

Dowiedz się więcej o profesjonalne logistyce  transgranicznej dla e-commerce na olzalogistic.com

Autor: Lech Biernat, CEO, Olza Logistic 

Artykuł sponsorowany

Artykuły
Brak wyników.
Więcej artykułów
Wzory
Brak wyników.
Więcej wzorów