0 0
dni
0 0
godz
0 0
min
0 0
sek

Umowa na zastępstwo - co powinna zawierać?

Nasz ekspert:
Artykuły autora

Wielkość tekstu:

Umowa na zastępstwo może zostać zawarta w przypadku choroby, urlopu lub innej usprawiedliwionej nieobecności pracownika. Dla pracodawcy jest to korzystne rozwiązanie, ponieważ dzięki zatrudnieniu pracownika na zastępstwo w przedsiębiorstwie zostanie zachowana ciągłość pracy. Umowa na zastępstwo nie jest wyodrębniona przepisami i tym samym jest uznawana za podtyp umowy o pracę na czas określony.

Umowa na zastępstwo - elementy

Osoba zastępująca pracownika powinna być zatrudniona na takim samym stanowisku jak pracownik zastępowany oraz wykonywać taki sam rodzaj pracy. Zgodnie z przepisami kodeksu pracy w treści umowy o pracę powinny znaleźć się co najmniej następujące elementy - oznaczenie stron umowy, jej rodzaj, datę jej zawarcia oraz warunki pracy i płacy, a także:

  • rodzaj pracy,
  • miejsce wykonywania pracy,
  • wynagrodzenie za pracę odpowiadające rodzajowi pracy, ze wskazaniem składników wynagrodzenia,
  • wymiar czasu pracy,
  • termin rozpoczęcia pracy.

Pracodawca może określić termin trwania umowy na krótszy niż przewidywana nieobecność pracownika. Jeżeli zajdzie potrzeba dalszego zatrudniania zastępcy, można podpisać kolejną umowę o pracę na zastępstwo, gdyż przepisy dopuszczają możliwość zawarcia nielimitowanej liczby umów na zastępstwo na nielimitowany okres.

Aktualnie przedsiębiorca może zawrzeć z pracownikiem trzy umowy na czas określony na okres nie dłuższy niż 33 miesiące. Umowa o pracę na zastępstwo nie podlega tym zasadom.

Wskazanie terminu końcowego

Przy zatrudnianiu pracownika na zastępstwo pracodawca powinien wskazać czas trwania tego stosunku pracy. Jednak biorąc pod uwagę różne okoliczności i przyczyny usprawiedliwionej nieobecności pracownika, wskazanie konkretnego dnia jego powrotu do pracy może być niemożliwe. W sytuacji, gdy nieobecność pracownika spowodowana jest urlopem wypoczynkowym, termin jego powrotu jest podany do wiadomości pracodawcy i można jasno określić termin trwania umowy na zastępstwo, lecz jeżeli zastępowany pracownik przebywa na zwolnieniu chorobowym, może się to okazać kłopotliwe. Najlepszym rozwiązaniem jest zapisanie w umowie, że stosunek pracy zostaje zawarty na czas nieobecności zastępowanego pracownika, bez określania konkretnej daty.

W umowie na zastępstwo można wprowadzić zapis, że stosunek pracy zostaje zawarty na czas nieobecności zastępowanego pracownika, bez określania konkretnej daty.

By wskazać termin zakończenia umowy można również zawrzeć w treści umowy zapis, że umowa obowiązuje do momentu powrotu do pracy zastępowanego pracownika wraz z podaniem imienia i nazwiska osoby zastępowanej.

W opinii Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych zawarcie w treści umowy na zastępstwo personaliów zastępowanego pracownika nie godzi w przepisy Ustawy o ochronie danych osobowych. Jednak pracodawca powinien móc wskazać konieczność/niezbędność takiego działania. Ustawę o ochronie danych osobowych stosuje się bowiem jedynie w zakresie nieuregulowanym w Kodeksie pracy.

Gdy pracownik zastępowany przebywa na zwolnieniu chorobowym długi czas, pracodawca, podpisując umowę na jego zastępstwo, może rozważyć możliwość rozwiązania z nim umowy o pracę zgodnie z art. 53 kodeksu pracy (rozwiązanie umowy o pracę z przyczyn niezawinionych) i zastrzec termin wynikający z przepisu w umowie na zastępstwo.

W przypadku śmierci pracownika zastępowanego umowa o pracę na zastępstwo wygasa z dniem śmierci pracownika (art. 63 [1] kodeksu pracy).

Przykład 1.

Jan Kowalski pracował w firmie X przez 2 lata, jednak w związku z poważną chorobą przeszedł na zwolnienie chorobowe. Na jego miejsce pracodawca zatrudnił zastępcę - Piotra Nowaka. Niestety, po 3 miesiącach choroby, Jan Kowalski zmarł 14 stycznia 2024 roku. W związku z tym umowa na zastępstwo podpisana z Piotrem Nowakiem traci moc z dniem 14 stycznia 2024 roku, ponieważ Piotr Nowak nie może już zastępować Jana Kowalskiego. Może on zostać zatrudniony przez firmę X na umowę o pracę na czas określony lub nieokreślony, jednak niemożliwe jest kontynuowanie przez niego pracy w ramach umowy na zastępstwo.

Rozwiązanie umowy przed upływem terminu

Strony umowy mają możliwość rozwiązania umowy o pracę na zastępstwo przed powrotem do pracy zastępowanego pracownika. Mogą tego dokonać:

  • za porozumieniem stron, przez cały okres trwania umowy,
  • bez wypowiedzenia z winy pracownika lub pracodawcy,
  • za wypowiedzeniem przed końcem umowy poprzez złożenie wypowiedzenia.

Okres wypowiedzenia umowy na zastępstwo trwa tyle samo, co w przypadku umów na czas nieokreślony i wynosi odpowiednio:

  • 2 tygodnie - przy zatrudnieniu krócej niż 6 miesięcy,
  • 1 miesiąc - dla osoby zatrudnionej co najmniej  przez 6 miesięcy,
  • 3 miesiące - gdy zatrudnienie wynosi co najmniej 3 lata.

Do tej pory okres wypowiedzenia umowy na zastępstwo wynosił 3 dni.

Zgodnie z Kodeksem pracy podczas wypowiadania umowy na zastępstwo, konieczne jest podanie przyczyny wypowiedzenia.

Umowa na zastępstwo - zalety i wady

Zaletą umowy o pracę na zastępstwo jest fakt jej automatycznego rozwiązania z dniem powrotu zastępowanego pracownika. Dodatkowo umowa o pracę zawarta w celu zastępstwa nieobecnego pracownika nie jest limitowana okresem 33 miesięcy lub 3 umów na czas określony.

Umowa na zastępstwo, jako że jest umową o pracę, pociąga za sobą konieczność skierowania pracownika na badania wstępne oraz przeprowadzenie szkolenia BHP. Są to dla pracodawcy koszty, a jeśli zatrudniana jest większa liczba pracowników na krótki czas, może się to okazać dość istotne. Pracodawcę i pracownika zatrudnionego na zastępstwo obowiązują także wszystkie obowiązki regulowane przepisami prawa pracy.

Artykuły
Brak wyników.
Więcej artykułów
Wzory
Brak wyników.
Więcej wzorów