Wysyłam pracownika w zagraniczną podróż służbową samolotem. Czy przejazd na lotnisko zalicza się do czasu podróży służbowej? Jak wygląda czas podróży służbowej przy wyborze innych środków transportu?
Erwin, Rzeszów
Podróże służbowe pracowników - zarówno krajowe, jak i zagraniczne - wymagają odpowiedniego udokumentowania tzn. wymagane jest polecenie wyjazdu służbowego, a sam wyjazd musi być związany z wypełnianiem obowiązków służbowych pracownika.
Za delegację zagraniczną pracownika uznaje się jego wyjazd do innego kraju niż kraj, w którym znajduje się siedziba firmy albo jego miejsce pracy. Czas rozpoczęcia zagranicznej podróży służbowej zależy od wybranego przez pracodawcę środka transportu, jakim pracownik będzie odbywać podróż służbową.
W przypadku podróżowania samolotem uznaje się, że delegacja zaczyna się z chwilą startu samolotu za granicę z ostatniego lotniska w kraju (w przypadku przesiadek w kraju), a kończy z chwilą lądowania samolotu na pierwszym lotnisku w kraju.
W przypadku odbywania zagranicznej podróży służbowej drogą lądową delegacja rozpoczyna się z chwilą przekroczenia granicy krajowej i kończy po przekroczeniu granicy w drodze powrotnej.
Jeśli delegacja zagraniczna odbywana jest drogą morską za moment jej rozpoczęcia uznaje się moment wypłynięcia statku z ostatniego portu w kraju, z kolei za moment zakończenia delegacji zagranicznej uznaje się pierwszy port do którego zawija statek po przekroczeniu granicy.
Przykład 1.
Z lotniska w Katowicach o godzinie 10:00 wystartował samolot, którym pracownik odbywał podróż służbową, samolot wylądował w Berlinie o godzinie 12:00. Lot pierwotny zaplanowany był na godzinę 17:00, jednak z powodu burzy lot został przełożony na godzinę 21:00 i w Katowicach wylądował o godzinie 23:00. Cała podróż służbowa trwała zatem 13 godzin.
Dojazd na lotnisko pracownika delegowanego w podróż zagraniczną nie zalicza się do czasu tejże delegacji. Czas zagranicznej podróży służbowej pracownika rozpocznie się od chwili startu samolotu. Ponadto w przypadku zagranicznych podróży służbowych pracodawca ponosi koszty dojazdu pracowników na lotnisko.
Przykład 2.
Pracodawca wysłał pracownika w zagraniczną podróż służbową samolotem. Siedziba firmy znajduje się we Wrocławiu, lecz samolot wylatuje z Warszawy. Pracodawca ma obowiązek pokryć koszty przejazdu pracownika z Wrocławia do Warszawy.
Jeśli wylot miałby miejsce z Wrocławia dojazd pracownika na lotnisko nie byłby traktowany jako krajowa podróż służbowa, mimo to koszty przejazdu pracownika na lotnisko pracodawca ma obowiązek mu zwrócić.