Poradnik Przedsiębiorcy

Employer branding, czyli jak stworzyć wizerunek pracodawcy

Rynek pracy jest aktualnie areną, na której walczą nie tylko szukający dobrej posady pracownicy, ale również firmy. Utalentowana, pracowita i uczciwa osoba jest na wagę złota. Dlatego pracodawcy, którzy zdają sobie z tego sprawę, budują swój wizerunek, by przyciągnąć do siebie osoby o pożądanym profilu. Przeczytaj poniższy artykuł i dowiedz się, jak tworzyć wizerunek swojej firmy i czym jest employer branding.

Co to jest employer branding?

Employer branding w tłumaczeniu na język polski oznacza budowanie wizerunku pracodawcy. Jest to działanie świadome, mające na celu przyciągnięcie kandydatów do danego przedsiębiorstwa. Potencjalni pracownicy chętniej prześlą nam swoją aplikację, gdy będą postrzegać określoną firmę, jako atrakcyjne środowisko dla rozwoju swojej kariery.

Termin employer branding został wprowadzony w 2001 roku przez firmę McKinsey. Chociaż to nowe pojęcie, jego waga jest coraz częściej podkreślana.

W ramach budowania wizerunku pracodawcy, wyróżniamy dwa rodzaje działań:

  • employer branding wewnętrzny - jest skierowany do zatrudnionych już pracowników i skupia się na tworzeniu przyjaznej atmosfery w miejscu pracy (np. poprzez wyjazdy integracyjne), czy też na umożliwianiu im rozwoju (np. poprzez szkolenia lub dopłaty do studiów),

  • employer branding zewnętrzny - to działania skierowane do potencjalnych pracowników, które polegają na budowaniu wizerunku firmy, jako atrakcyjnego pracodawcy.

Employer branding online

Internet jest dziś potężnym medium, stąd osoby zainteresowane pracą często poszukują w nim ofert, a także informacji na temat przyszłych pracodawców. Tylko, jak stać się atrakcyjnym dla potencjalnego kandydata? Co zrobić, by zainteresował się naszą firmą? Pierwszą z możliwości jest stworzenie na swojej stronie internetowej zakładki zatytułowanej “kariera”. Przede wszystkim musi być ona na bieżąco aktualizowana. Przyjazny w odbiorze wygląd strony z ciekawą treścią z pewnością wzbudzi zainteresowanie. W ogłoszeniu oprócz wymagań stawianych kandydatom oraz informacji o obowiązkach na danym stanowisku warto także nakreślić możliwości, jakie daje praca w naszej firmie.

Najczęściej jednak przedsiębiorcy wybierają zamieszczanie ogłoszeń na popularnych serwisach takich, jak Pracuj.pl czy GoWork. W ten sposób mają szansę dotrzeć do szerszej grupy osób. Warto dodatkowo zamieścić kilka słów o profilu działalności swojej firmy. Tu również koniecznie trzeba zadbać o to, jak wygląda treść oferty o pracę. Nieprofesjonalne jest ogłoszenie, w którym znajdują się literówki czy błędy stylistyczne. Zamieszczona w Internecie oferta pracy jest wizytówką firmy, bowiem często to właśnie z niej potencjalny pracownik dowiaduje się o danej firmie i wyrabia sobie początkową opinię.

Ważnym elementem w budowaniu wizerunku jest założenie profili firmy na takich portalach, jak: LinkedIn, Goldenline, GoWork i Facebook. Większość osób szukających pracy przez Internet chce się dowiedzieć więcej o przyszłym pracodawcy i odwiedza wyżej wymienione serwisy. Mogą być one rewelacyjnym nośnikiem reklamy, choć trzeba przygotować się na stałą wymianę informacji z internautami. Dobre opinie o firmie będą z pewnością przyciągać kandydatów do pracy.

Zamieszczane w Internecie oferty pracy na innych portalach, czy też na naszej stronie w zakładce na temat kariery, warto jest pozycjonować. Po umiejętnym wykonaniu tej czynności nasze ogłoszenia będą wyskakiwać na najwyższych miejscach w wyszukiwarkach. Często osoby szukające zatrudnienia  rozpoczynają od wpisania w Google słowa praca z nazwą swojego miasta. Warto zatem zadbać, by przyszły pracownik mógł trafić na nasze ogłoszenie, już korzystając z wyszukiwarki.

Budowanie wizerunku pracodawcy offline

Internet jest głównym narzędziem do pozyskania pracowników, ale nie jedynym. Nie można zapominać o innych sposobach promocji firmy. Cenni są młodzi i zdolni absolwenci uczelni, stąd warto uczestniczyć w różnego rodzaju wykładach i spotkaniach ze studentami. Można również zorganizować na uczelniach akcję rozdawania ulotek lub plakatowania. Absolwenci wchodzący na rynek pracy utrwalą w swojej świadomości fakt, że istniejemy.

Wciąż popularne są również targi pracy, na których osoby poszukujące zatrudnienia mają szansę porozmawiać z rekruterami albo innymi pracownikami firmy. Ta forma nawiązywania kontaktu jest o tyle ważna, gdyż stawia na bezpośrednią rozmowę. Jest ona przeprowadzana w swobodnej atmosferze, a potencjalny pracownik ma szansę poznać osoby, z którymi, być może, będzie współpracował. Stąd ważne jest również budowanie wizerunku wewnątrz firmy. Zadowolony pracownik może być ambasadorem naszej firmy i przyciągać do nas kandydatów. Jest to możliwe głównie dzięki temu, że sam czuje się u nas dobrze i tym samym, zgodnie ze swoimi przekonaniami, jest w stanie przekazać atrakcyjny dla nowych osób obraz firmy.

Budowanie wizerunku jest ważnym elementem działań, na którym skupia się coraz więcej pracodawców. Wymarzoną sytuacją jest bowiem znalezienie w przeprowadzanej rekrutacji dobrego pracownika. Employer branding zwiększa szanse, że przyciągniemy osoby, na których nam zależy.