Sprzedaż przestrzeni reklamowej na stronie jest jedną z częstszych form monetyzowania ruchu. Nie wymaga od właścicieli witryny prowadzenia aktywnej sprzedaży towarów lub usług, nie ma też potrzeby posiadania własnej przestrzeni magazynowej, czy poświęcania czasu na pakowanie, wysyłanie lub serwisowanie produktów. Co należy wiedzieć o tej formie reklamy? Czy warto korzystać z Google AdSense?
Kiedy warto korzystać z Google AdSense?
Podstawowym wymogiem jest posiadanie witryny, która pozostaje w zgodzie z regulaminem Google AdSense. Ten co jakiś czas się zmienia, więc warto nie tylko prześledzić go przed umieszczeniem reklam, ale tez i w przypadku późniejszych zmian.
Sama zgodność z regulaminem to jednak nie wszystko. Oprócz tego konieczne jest i to, aby ruch na stronie posiadał odpowiednio dużą skalę. To ważne, ponieważ przychody z Google AdSense są uzależnione od liczby kliknięć. A ponieważ klikalność w reklamy często oscyluje w okolicach jednego procenta, efekt skali nabiera mocnego znaczenia. Tym większego, że oglądalność reklam niemal zawsze będzie znacząco niższa od oglądalności strony. Dlaczego? Ponieważ od lat stale rośnie popularność skryptów blokujących reklamy (AdBlock, uBlock itp.), również w wariantach przeznaczonych dla urządzeń mobilnych. Tu zresztą warto zwrócić uwagę na fakt, że Polska pod względem odsetka użytkowników blokujących reklamy jest w czołówce Europy, ustępując pod tym względem jedynie Grekom.
Mamy jednak i dobrą wiadomość. Jeśli posiadasz kilka różnych stron, można je podłączyć do tego samego konta Google AdSense i sumować uzyskiwane z nich przychody.
Google AdSense – dla firm czy dla osób prywatnych
Dla wielu osób ważną może być informacja, że Google AdSense jest programem reklamowym, z którego można korzystać nie tylko jako firma, lecz również jako osoba prywatna. Z punktu widzenia samego Google oraz firm, które się na reklamują za pośrednictwem platformy AdSense, sytuacja ta jest bardzo korzystna, ponieważ wpływa na znaczące zwiększenie zasięgu sieci. Z kolei dla prywatnych właścicieli stron daje to szansę na uzyskanie źródła dochodu ze strony – być może nie tak dobrego, jak jeszcze kilka lat temu, ale zawsze mowa o jakiś funduszach.
Podatek od dochodów z Google AdSense
Ze względu na fakt, iż Google jest podmiotem zagranicznym, wiele osób zastanawia się nad tym, w jaki sposób rozliczać przychody z reklam Google AdSense. W tej kwestii najlepiej nie tyle korzystać z porad internetowych, co zapytać się bezpośrednio w urzędzie podatkowym, w którym składane są zeznania podatkowe – najlepiej jak najdokładniej przy tym opisując sposób działania programu.
Czy warto umieszczać reklamy AdSense na stronach e-commerce?
Niektóre firmy stosują tę taktykę, aby uzyskać dodatkowe źródło zarobku, jednak niekoniecznie jest to dobra taktyka. Warto pamiętać, że ewentualne kliknięcia w AdSense to wyjście użytkownika ze strony. Co więcej, w reklamach tych może promować się konkurencja. Teoretycznie zawsze można skorzystać z panelu AdSense, w którym istnieje opcja wkluczania reklam konkretnych domen (przy czym istnieje ograniczenie ilościowe), jednak w praktyce konkurent zawsze ma możliwość stworzenia satelitarnych mikrostron w miejsce tych zablokowanych.