Poradnik Przedsiębiorcy

Koronawirus a samozatrudnienie – jak poradzić sobie w tym czasie?

Wybuch epidemii koronawirusa w Polsce przysporzył wszystkim niemałych problemów. O swoją sytuację niepokoją się także samozatrudnieni i freelancerzy. Koronawirus a samozatrudnienie to kwestia, która zaprząta głowy właścicielom jednoosobowych działalności gospodarczych, ale także rządzącym. Co w związku z obecnym stanem w kraju mogą zrobić przedstawiciele tego sektora oraz na jaką pomoc ze strony państwa mogą liczyć? Przyglądamy się temu w artykule.

Koronawirus a samozatrudnienie – poszukiwanie oszczędności

Globalne zagrożenie wirusem nie stanowi typowego zagrożenia gospodarczego. Nikt nie wie, jak długo taka sytuacja się utrzyma i w związku z tym, w jak dużym stopniu i na jaki czas sparaliżuje działania samozatrudnionych. Dobrze jest, gdy firma dysponuje oszczędnościami, które pozwolą jej przez pewien okres utrzymać się bez generowania przychodów lub ze znacznie obniżonymi przychodami. Jednak bez względu na to, czy przedsiębiorca posiada zasoby rezerwowe, czy nie, warto zastanowić się nad dokonywaniem oszczędności na bieżąco.

Najłatwiej jest zacząć od analizy zobowiązań – w pierwszej kolejności tego, czy są dobrze wyliczone, następnie sprawdzenia terminów płatności. Jeżeli pewne opłaty były automatycznie dokonywane wcześniej, można przełożyć termin zapłaty na ostatni możliwy dzień. Ponadto istnieje szansa ustawowego zwolnienia z obowiązku dokonywania niektórych opłat – należy w związku z tym śledzić zmiany prawne, które rząd nieustannie wprowadza w związku z wyjątkową sytuacją w kraju.

Więcej na temat pomocy, jaką sektor samozatrudnionych i freelancerów na innych umowach może uzyskać od państwa, piszemy w dalszej części artykułu oraz w artykule: Tarcza antykryzysowa – wsparcie dla firm w związku z COVID-19.

W przypadku kredytów warto jak najszybciej porozmawiać z pożyczkodawcą o ewentualnych zmianach dotyczących spłaty długu – z pewnością lepiej zawczasu postarać się rozwiązać ten problem niż dwa miesiące później zalegać z płatnościami, narażając się na dodatkowy koszt w postaci odsetek.

Jeżeli natomiast to my jesteśmy wierzycielami, dobrze zainteresować się, czy należności są nam uiszczane według ustaleń. W czasach dobrobytu łatwiej przymknąć oko na nieuregulowane zobowiązania, jednak w sytuacji, w której liczy się każda złotówka, mały lub średni przedsiębiorca często nie może pozwolić sobie na taki luksus. Może warto także pomyśleć o odsetkach za nieterminowe płatności?

W przypadku windykacji pomocne narzędzie oferuje wfirma.pl w ramach usługi księgowości online, zapewniające monitorowanie płatności wraz z generowaniem wezwań do zapłaty. Wezwanie do zapłaty generowane jest automatycznie, możliwa jest także jego wysyłka do dłużnika bezpośrednio z systemu – dla oszczędności czasu. W tym celu należy przejść do zakładki: PRZYCHODY » WINDYKACJA » WIERZYTELNOŚCI, zaznaczyć nieopłacone faktury i z górnego menu wybrać opcję GENERUJ » WEZWANIE DO ZAPŁATY/ WEZWANIE DO ZAPŁATY Z NALICZENIEM ODSETEK/ OSTATECZNE WEZWANIE DO ZAPŁATY.

Koronawirus a samozatrudnienie - monitorowanie płatności

Pomoc od państwa dla samozatrudnionych i freelancerów

Tarcza Antykryzysowa ma pomóc firmom przetrwać kryzys związany z epidemią COVID-19. Jej założenia dotyczące samozatrudnionych i freelancerów obejmują między innymi:

  • trzymiesięczne zwolnienie ze składek ZUS – zwolnienie obejmuje okres od marca do maja i dotyczy samozatrudnionych, którzy opłacają składki tylko za siebie, a ich przychód wynosi maksymalnie 300% przeciętnego wynagrodzenia (15 681 zł); ulga obejmuje także składki za przedsiębiorcę oraz za pracujące dla niego osoby;

  • czasowe zniesienie opłaty prolongacyjnej przy odraczaniu lub rozkładaniu na raty należności wobec MF i ZUS-u;

  • możliwość odliczenia od dochodu (przychodu) darowizn na rzecz walki z COVID-19;

  • przedłużenie bankowych kredytów obrotowych na podstawie danych finansowych z końca 2019 roku;

  • świadczenia postojowe dla zleceniobiorców (czyli również freelancerów) i samozatrudnionych osiągających przychody poniżej 300% przeciętnego wynagrodzenia – w wysokości 80% minimalnego wynagrodzenia obowiązującego w 2020 roku: 2600 zł × 80% = 2080 zł;

  • możliwość zwolnienia z obowiązku zapłaty podatku od nieruchomości firm, które w związku z epidemią COVID-19 utraciły płynność finansową (za pozwoleniem gminy).

Terminy dotyczące zobowiązań wynikających z prowadzenia jednoosobowej działalności gospodarczej również ulegną wydłużeniu, na przykład:

  • zaliczka na podatek dochodowy od wynagrodzeń wypłacanych w marcu i kwietniu 2020 r. – do 1 czerwca 2020 r.;

  • podatek od sprzedaży detalicznej – do 1 stycznia 2021 r.;

  • obowiązek sporządzenia ewidencji odpadów w formie papierowej – do 31 grudnia 2020 r.

Pożyczka 5000 zł – również dla jednoosobowych działalności gospodarczych?

Mimo że brzmienie ustawy dotyczącej Tarczy Antykryzysowej 1.0 sugerowało, że mikropożyczka na 5000 zł przysługuje również jednoosobowym działalnościom gospodarczym, w praktyce samozatrudnieni nie mogli skorzystać z tej możliwości. To jednak uległo zmianie wraz z wprowadzeniem Tarczy Antykryzysowej 2.0 – obecnie również ci przedsiębiorcy, którzy nie zatrudniają pracowników, mogą ubiegać się o mikropożyczkę.

Koronawirus a samozatrudnienie – poszukiwanie alternatyw

Wyjątkowe okoliczności wymagają wyjątkowych sposobów działania. Przedsiębiorcy i freelancerzy w dobie koronawirusa muszą stać się kreatywni i otwarci na zmiany. Jeżeli dotychczasowe usługi są niemożliwe do zrealizowania w stałej formie, warto zastanowić się nad tym, jak można je dopasować do nowej sytuacji. Pamiętajmy, że nie tylko nasza pozycja uległa zmianie – zmieniła się też sytuacja naszych klientów i kontrahentów. Jakie są teraz ich potrzeby? Co możemy zrobić, aby je spełnić?

Miejmy na uwadze, że nawet w branżach wymagających bezpośredniego kontaktu z klientem jest szansa na przeniesienie części usług do internetu albo zmodyfikowanie zakresu działalności tak, by było to możliwe. I tak na przykład właściciel salonu kosmetycznego może wprowadzić sprzedaż artykułów pielęgnacyjnych online albo porady dotyczące pielęgnacji.

Warto także odnieść się do tych potrzeb klientów, które związane są bezpośrednio ze stanem epidemii w Polsce – głównie do potrzeby bezpieczeństwa. Dobrze jest informować odbiorców na bieżąco o działaniach, jakie podejmujemy, aby nie narażać ich zdrowia – na przykład o higienicznych warunkach dostarczania przesyłek sprzedawanych przez nas produktów.

Koronawirus a samozatrudnienie – czas próby

Obecna sytuacja wymusza na wszystkich pracujących dużą elastyczność i wytrzymałość. Samozatrudnieni i freelancerzy, zdani wyłącznie na siebie, znajdują się w szczególnie trudnym położeniu. Niestety, trudno mówić o prostych rozwiązaniach w takich okolicznościach. Warto jednak na pewno dołożyć wszelkich starań, aby dopasować charakter działalności do obecnych warunków, a także być na bieżąco z działaniami, jakie w zakresie pomocy gospodarczej podejmuje rząd. Pomogą w tym eksperci Poradnika Przedsiębiorcy, opracowując aktualne artykuły na ten temat. Zachęcamy więc do regularnego odwiedzania naszego serwisu oraz oczywiście – w miarę możliwości – do wzięcia udziału w akcji #zostanwdomu.