Poradnik Przedsiębiorcy

Powered by

wFirma.pl

Poznaj
niezbędne narzędzia
do zarządzania
Twoją firmą!

Dostępne
na wszystkie
platformy

Apple Windows Android BlackBerry

Oświadczenie o przekazaniu prywatnych przedmiotów na cele działalności - wzór z omówieniem

Prowadząc jednoosobową działalność gospodarczą przedsiębiorca ma możliwość przekazania prywatnego majątku na potrzeby swojej firmy. Jednak aby tego dokonać, należy wykazać celowość przeniesienia majątku prywatnego do działalności, a także fakt, iż od momentu wniesienia go do firmy będzie wykorzystywany tylko na potrzeby tej działalności.

Podstawą przekazania jest najczęściej oświadczenie o przekazaniu prywatnych przedmiotów na cele działalności. Oświadczenie należy sporządzić na piśmie - przedsiębiorca określa w nim, jakie składniki majątku, o jakiej wartości i kiedy zostały przekazane na potrzeby działalności (ujęte w ewidencji środków trwałych).

Jakie przedmioty można przekazać?

Na potrzeby działalności można przekazać nieruchomości oraz ruchome składniki prywatnego majątku. Jednak aby tego dokonać, przekazywane składniki muszą być:

  • własnością bądź współwłasnością przedsiębiorcy,

  • kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania,

  • przeznaczone do użytkowania w prowadzonej działalności na okres dłuższy niż rok.

Jeżeli powyższe warunki zostały spełnione, przekazany majątek można zaliczyć do środków trwałych, a wydatki związane z ich użytkowaniem do kosztów firmowych.

Oświadczenie o przekazaniu prywatnych przedmiotów na cele działalności

Oświadczenie, w którym przedsiębiorca  przekazuje prywatny majątek na potrzeby prowadzonej działalności powinno zawierać:

  • datę i miejscowość sporządzenia,

  • dane przedsiębiorcy,

  • oświadczenie o prawie do własności rzeczy (właściciel/współwłaściciel),

  • określenie składnika majątku (nazwa, rodzaj itp. w przypadku np. samochodu będzie to marka, rocznik, nr identyfikacyjne) oraz wszelkie inne dane umożliwiające wprowadzenie środka trwałego do ewidencji oraz właściwe określenie stawki amortyzacyjnej,

  • datę przekazania składnika majątku na potrzeby działalności,

  • wartość początkową przekazanego składnika majątku,

  • podpis właściciela.

W dokumencie ważna jest wartość początkowa przekazywanego majątku. To właśnie od tej wartości dokonywane będą odpisy amortyzacyjne. Wartością początkową co do zasady jest cena nabycia danego środka trwałego, udokumentowana fakturą, rachunkiem bądź innym dokumentem sprzedaży.

Jeśli przedsiębiorca ma problem z ustaleniem wartości początkowej na podstawie dokumentu (uległ on zniszczeniu), zobowiązany jest sam do dokonania wyceny. Musi ona uwzględniać cenę rynkową środków trwałych tego samego rodzaju, z grudnia roku poprzedzającego rok wprowadzenia do ewidencji środków trwałych oraz stan i stopień zużycia.

Do pobrania:

pdf
oswiadczenie-o-przekazaniu-prywatnych-przedmiotow-na-cele-dz(...).pdf druk do ręcznego wypełnienia
doc
oswiadczenie-o-przekazaniu-prywatnych-przedmiotow-na-cele-dz(...).doc edytowanie, wydrukowanie, zapisywanie