Od stycznia 2018 roku wszyscy czynni podatnicy VAT są zobowiązani do elektronicznego przesyłania struktury JPK_VAT a od 1 października 2020 r. struktury JPK_V7 na serwery Ministerstwa Finansów do 25. dnia miesiąca za miesiąc poprzedni. Potwierdzeniem prawidłowej wysyłki w tym przypadku jest UPO, czyli urzędowe poświadczenie odbioru. Sprawdź, jak powinno wyglądać pobieranie UPO dla JPK.
Obowiązki związane z JPK
Zgodnie z aktualnie obowiązującymi przepisami na przedsiębiorcach ciąży obowiązek składania struktur JPK. Jedyną strukturą, którą należy przesyłać do Ministerstwa Finansów co miesiąc, jest JPK_V7 (do 30 września 2020 r. był to plik JPK_VAT), który odzwierciedla wszystkie zapisy ujęte w rejestrach VAT sprzedaży oraz zakupów. Pozostałe struktury, czyli:
-
JPK_FA – struktura obejmująca wystawione faktury VAT,
-
JPK_PKPIR – struktura odzwierciedlająca zapisy ujęte w podatkowej księdze przychodów i rozchodów,
-
JPK_EWP – struktura odzwierciedlająca zapisy ujęte w ewidencji przychodów prowadzonej przez firmy opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych,
-
JPK_MAG – struktura obejmująca informacje o wystawionych dokumentach magazynowych,
-
JPK_WB – struktura informująca o transakcjach przeprowadzonych na rachunku bankowym,
-
JPK_KR – struktura dotycząca zapisów ujętych w księgach rachunkowych (dotyczy firm na tzw. pełnych księgach)
– podlegają złożeniu w urzędzie skarbowym wyłącznie na wezwanie urzędu. Wówczas taki plik, w zależności od ustaleń należy dostarczyć na elektronicznym nośniku danych, np. pendrive, płyta CD, dysk przenośny lub wysłać drogą elektroniczną.
Jak wysłać JPK generowane z systemu księgowego?
W celu elektronicznej wysyłki pliku JPK_V7 do Ministerstwa Finansów podatnik może skorzystać z kilku wariantów, takich jak np.:
-
wysyłka z własnym kwalifikowanym podpisem elektronicznym,
-
wysyłka z użyciem kwoty przychodu z wykorzystaniem aplikacji Ministerstwa Finansów,
-
wysyłka z wykorzystaniem profilu zaufanego ePUAP,
-
wysyłka z kwalifikowanym podpisem osoby upoważnionej przez podatnika do wysyłki.
Wszystkie powyższe rozwiązania są dostępne w systemie księgowości online - wFirma.pl.
Czym jest UPO?
UPO, czyli urzędowe poświadczenie odbioru, zgodnie z ustawą z dnia 17 lutego 2005 roku o informatyzacji działalności podmiotów realizujących działania publiczne, to dane elektroniczne powiązane z dokumentem elektronicznym doręczonym podmiotowi publicznemu określające:
-
pełną nazwę podmiotu publicznego, któremu doręczono dokument elektroniczny lub który doręcza dokument,
-
datę i godzinę wprowadzenia albo przeniesienia dokumentu elektronicznego do systemu teleinformatycznego podmiotu publicznego,
-
datę i godzinę wytworzenia urzędowego poświadczenia odbioru.
Pobieranie UPO dla JPK
O prawidłowej wysyłce JPK_V7 na serwery Ministerstwa Finansów świadczy status 200, czyli Przetwarzanie dokumentu zakończone poprawnie, pobierz UPO. Jest on niezwykle przydatny w sytuacji, gdy urząd skarbowy zgłosi się do podatnika z informacją, iż nie otrzymał pliku JPK_V7, mimo faktycznego dokonania wysyłki.
Aby prawidłowo pobrać UPO dla JPK_V7 wygenerowanego w systemie wFirma.pl, należy przejść do zakładki START » PODATKI » JEDNOLITY PLIK KONTROLNY, gdzie należy zaznaczyć odpowiedni plik (wysłany prawidłowo z oznaczeniem zielonej koperty) i w górnym menu wybrać opcję POBIERZ UPO.
Pobrane UPO będzie składało się z dwóch formatów:
-
UPO w formacie xml.,
-
wizualizacja UPO w formacie pdf.
Statusy wysyłki JPK
Po zleceniu wysyłki JPK jest przetwarzane przez serwery Ministerstwa Finansów. Na etapie wysyłki podatnik otrzymuje informacje o etapie postępu wysyłki, co jest komunikowane za pomocą specjalnych kodów. Czego dotyczy każdy z nich, wyjaśnia poniższa tabela:
Kod | Opis |
100 | Rozpoczęto sesję przesyłania plików |
101 | Odebrano X z Y zadeklarowanych plików |
102 | Proszę o ponowne przesłanie żądania UPO |
110 | Sesja wygasła, nie przesłano zadeklarowanej liczby plików |
120 | Sesja została poprawnie zakończona. Dane zostały poprawnie zapisane. Trwa weryfikacja dokumentu |
200 | Przetwarzanie dokumentu zakończone poprawnie, pobierz UPO |
300 | Nieprawidłowy numer referencyjny |
301 | Dokument w trakcie przetwarzania, sprawdź wynik następnej weryfikacji dokumentu |
302 | Dokument wstępnie przetworzony, sprawdź wynik następnej weryfikacji dokumentu |
303 | Dokument w trakcie weryfikacji podpisu, sprawdź wynik następnej weryfikacji dokumentu. |
401 | Weryfikacja negatywna – dokument niezgodny ze schematem XSD |
403 | Dokument z niepoprawnym podpisem |
404 | Dokument z nieważnym certyfikatem |
405 | Dokument z odwołanym certyfikatem |
406 | Dokument z certyfikatem z nieobsługiwanym dostawcą |
407 | Przesłałeś duplikat dokumentu. Numer referencyjny oryginału to XXXXXXXX |
408 | Dokument zawiera błędy uniemożliwiające jego przetworzenie |
409 | Dokument zawiera niewłaściwą ilość i/lub rodzaj elementów |
410 | Przesłane pliki nie są prawidłowym archiwum ZIP |
411 | Błąd podczas scalania dokumentu (dokument nieprawidłowo podzielony) |
412 | Dokument nieprawidłowo zaszyfrowany |
413 | Suma kontrolna dokumentu niezgodna z deklarowaną wartością |
414 | Suma kontrolna części dokumentu (pliku …….) niezgodna z deklarowaną wartością |
415 | Przesłany rodzaj dokumentu nie jest obsługiwany w systemie |
Jak można zaobserwować, statusy wysyłki JPK można podzielić na kilka grup:
-
1xx - określające sytuacje związane ze stanem sesji (np. rozpoczęta, wygasła),
-
2xx - określające prawidłowe zakończenie procesu przetwarzania dokumentu,
-
3xx - informujące o fazie przetwarzania dokumentu,
-
4xx - określające niewłaściwe zakończenie procesu przetwarzania dokumentu.