Komponując swoje ogłoszenie, często nie zdajemy sobie do końca sprawy z tego, jak wiele różnych czynników i elementów przekłada się na pierwsze wrażenie potencjalnego kandydata. Chodzi tu nie tylko o fakt, czy informacje o samej pracy oraz pracodawcy są kompletne, ale również wygląd naszego serwisu i ogłoszenia, a także intuicyjność procesu aplikowania. W kontekście poprawy konwersji to głównie na pierwsze czynniki powinniśmy zwrócić szczególną uwagę. Twórcy portalu Aplikuj.pl (ponad 1 mln unikalnych użytkowników miesięcznie) są zdania, że kandydat ocenia pracodawcę już na etapie przejrzenia ogłoszenia – i to właśnie od tej oceny zależy tak wiele.
Job boardy jako miejsce budowania wizerunku firmy
Serwisy pracy oraz job boardy, jak Aplikuj.pl, są jednym z kluczowych narzędzi employer brandingowych, jakimi dysponują pracodawcy. Ich przemyślane i skuteczne wykorzystywanie może być dobrym sposobem na obniżenie kosztów związanych z pozyskania pracowników. Ci zaś opierają swoją decyzję o przystąpieniu do rekrutacji nie tylko o fakty, ale również o wrażenia i emocje. Dlatego tak ważne jest, aby nie lekceważyć tych dwóch czynników.
Właśnie dlatego portale pracy od wielu lat wspomagają firmy w budowaniu pozytywnego doświadczenia, za pomocą udostępniania na platformach poniższych funkcji:
- rozbudowane profile pracodawców,
- spersonalizowane graficznie ogłoszenia,
- wbudowane funkcje ATS, które ułatwiają komunikację z kandydatem.
We wszystkie wymienione technologie wyposażony jest portal Aplikuj.pl – jeden z największych serwisów w Polsce, gdzie znaleźć można dziesiątki tysięcy różnorodnych ofert pracy. Użytkownicy Aplikuj.pl mogą zapoznać się nie tylko z aktualnymi ogłoszeniami, ale także mogą skorzystać z największej bazy zarówno z poradami dla pracowników, jak i pracodawców oraz nowoczesnych narzędzi, które z pewnością ułatwią poruszanie się po dzisiejszym rynku pracy.
Portal zwiększa efektywność publikacji ogłoszeń poprzez silną integrację oraz promocję w social mediach. Wspiera także firmy w employer brandingu, dostarczając przy tym kandydatom kompleksowe i sprawdzone informacje o każdym pracodawcy, który zdecydował się skorzystać z usług portalu. Jakie jeszcze funkcje może zaproponować serwis ogłoszeniowy? Jak odpowiednio zadbać o kandydata, aby odniósł pozytywne wrażenie po pierwszym kontakcie z firmą?
Lepsza konwersja wynikiem dobrego pierwszego wrażenia
„W okresie ostatnich 12 miesięcy naszym największym wyzwaniem było zwiększenie efektywności publikacji ogłoszenia, a to nie jest takie proste” – mówi Witold Królczyk – COO Aplikuj.pl i dodaje: „co kilka miesięcy prosimy naszych klientów o kalkulację tych wartości w odniesieniu do rekrutacji prowadzonych przy pomocy innych portali i dzięki wprowadzonym zmianom efektywność znacznie się poprawiła, dzięki czemu stajemy się konkurencyjni na rynku”.
„Na naszych stronach dostępnych jest ponad 30 000 ogłoszeń. Dzięki temu kandydat ma w czym wybierać. Ale tylko część z nich to ogłoszenia „komercyjne” i właśnie te mają najlepszą ekspozycję i efektywność. Są sugerowane zainteresowanym kandydatom, promowane w newsletterach oraz w social mediach i wyróżniane u partnerów. To powoduje, że skuteczność ogłoszeń w Aplikuj.pl (liczona jako średnia liczba przesłanych CV) wzrosła o ponad 30% w ciągu ostatnich 6 miesięcy” – mówi Witold Królczyk, Aplikuj.pl.
„Jesteś pracodawcą? Zdecydowanie najbardziej efektywne i atrakcyjne są u nas oferty „no limit z promocją marki”. Nasi klienci otrzymują dedykowany profil pracodawcy, indywidualną szatę graficzną i mogą publikować oferty, schodząc nawet do ceny rzędu kilkunastu złotych za jedno ogłoszenie. Przy tym zapewniamy klientowi promocję w social mediach na zapytania brandowe i sporą ekspozycję na stronach serwisu” – mówi Izabela Foltyn z Aplikuj.pl.
Czy możliwe jest powiązanie dużej skuteczności z dobrym wrażeniem? Oczywiście, że tak, ale wymaga to niemałego wysiłku ze strony rekrutera, ale także job boardu. Za czym nie przepadają kandydaci o pracę? Poniżej najważniejsze problemy, z jakimi spotykają się rekruterzy i portale ogłoszeniowe:
Problem/trudność | Rola rekrutera | Rola portalu ogłoszeniowego (na przykładzie Aplikuj.pl) |
Brak informacji o wynagrodzeniu: Kandydaci chcą wiedzieć, na jakie wynagrodzenie mogą liczyć na danym stanowisku. Brak tych informacji utrudnia im decyzję o złożeniu aplikacji, co w konsekwencji może zniechęcić z korzystania z danego serwisu. | Ostateczna decyzja należy do rekrutera i zwykle jest zgodna z ogólną polityką firmy. | Serwis może promować oferty z „widełkami”, czyli podać zakres liczbowy, w którym zmieści się otrzymywane wynagrodzenie. |
Złożone procesy rejestracji: Niektóre serwisy wymagają złożonych procesów rejestracji, które mogą być frustrujące i nieintuicyjne dla kandydatów oraz utrudniać im aplikowanie na stanowiska.Szczególnie na urządzeniach mobilnych.
| Czasami rekruterzy budują zbyt skomplikowane formularze rejestracyjne. | To serwis ogłoszeniowy kieruje pierwszymi krokami kandydata i musi być zoptymalizowany pod wszelkie urządzenia. |
Ograniczone informacje o firmie: Kandydaci chcą wiedzieć więcej o firmie, w której będą pracować jeszcze przed podjęciem decyzji o złożeniu aplikacji. Brak takich informacji lub ich niedostateczna ilość może zniechęcić kandydatów. | Niektóre informacje mogą być udostępnione tylko przez rekrutera. | Portal może publikować wiele informacji na podstawie źródeł zewnętrznych i historii publikacji. |
Brak odpowiedzi na aplikację. To może skutkować tym, że kandydaci stracą zaufanie do danego serwisu lub firmy. | Rekruter powinien pamiętać o podziękowaniu za udział w procesie. | Serwisy ogłoszeniowe mają często wbudowany system ATS, który ułatwia proces szybkiej odpowiedzi (także negatywnej) |
Powtarzające się oferty pracy lub źle podpowiedziane oferty pracy. Kandydaci mogą czuć się zirytowani, gdy otrzymują wyniki nieaktualne lub niepasujące do ich oczekiwań. Niestety wiele serwisów tak robi. | Nie ma wpływu. | To serwis decyduje co pokazuje kandydatowi i powinien starać się o odpowiednią bazę ogłoszeń oraz rozwijać technologicznie wyszukiwarkę. |
Job boardy, czyli wszystko o pracodawcy w jednym miejscu
Serwis pracy jest miejscem, gdzie kandydat po raz pierwszy spotyka się z daną marką – bardzo często zdarza się, że wcześniej nie miał nawet pojęcia o istnieniu takiej firmy. Duża większość kandydatów ceni sobie rzetelne informacje i chce wiedzieć jak najwięcej o środowisku pracy, do jakiego aplikują – od kultury organizacyjnej, przez misję, po warunki pracy. Nie jest niespodzianką, że najczęściej w tym celu korzystają z Internetu, zwłaszcza że nie wszyscy rekruterzy uzupełniają te informacje w ogłoszeniu. Za sprawą Aplikuj.pl, w oparciu na źródłach zewnętrznych, pracy redaktorów oraz AI, kandydaci mogą sprawdzić szczegółowe informacje o pracodawcy, takie jak:
- statystyki zawodów/stanowisk, których poszukuje firma,
- benefity oferowane przez firmę (na podstawie historii ogłoszeń),
- linki do strony i social mediów firmy,
- mapy do siedziby i oddziałów,
- dynamikę publikacji ogłoszeń i ich popularności,
- dane z KRS, GUS, CEIDG,
- opinie z Google,
- archiwalne ogłoszenia.
Firmy, które zdecydowały się rozbudować profile w Aplikuj.pl, mogą do tego dodać galerię zdjęć, filmy, opinie i inne sekcje.
Technologie i narzędzia pomagające kandydatom
Pierwszorzędne znaczenie dla kandydata ma fakt, czy otrzyma on dopasowaną do siebie ofertę, kompleksową informację o niej i o samym pracodawcy, a także czy proces aplikowania był komfortowy i intuicyjny. W ostatnich miesiącach Aplikuj.pl przebudował portal i zaproponował wiele innowacyjnych rozwiązań.
- Intuicyjna wyszukiwarka, która proponuje ogłoszenia faktycznie pasujące do zapytania. Rozwiązanie jest wspomagane zaawansowanym autorskim mechanizmem i słownikiem zawodów oraz obszarów zawodowych.
- Profil kandydata, gdzie można bezpiecznie zarządzać własnymi danymi, powiadomieniami oraz przeglądać historię aplikowań.
- Kreator CV (wzory do wyboru) – czyli możliwość tworzenia plików PDF na podstawie danych wpisanych w profilu.
- Setki porad dotyczących samego procesu rekrutowania, jak i pracy. Porady są regularnie aktualizowane.
- Narzędzia do komunikacji z rekruterem (również video) wywoływane z poziomu ATS oraz kalkulator wynagrodzeń.
- Szybki proces aplikowania i kontaktu z rekruterem, wygodny także na urządzeniach mobilnych.
Wykonanie większość wyżej wymienione funkcji platformy było współfinansowane w ramach reakcji Unii na pandemię COVID-19 przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w Ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014–2020.
Podsumowując, warto pamiętać, iż kandydat często utożsamia ze sobą jakość procesu składania aplikacji z atrakcyjnością oferty i samym pracodawcą. Dlatego dokładanie wszelkich starań dbania o ten proces jest istotnym elementem employer brandingu.
Publikację sfinansowano w ramach reakcji Unii na pandemię COVID-19. Wydatek współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w Ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014–2020.
Artykuły sponsorowany