W sytuacji, gdy osoba fizyczna uzyskuje przychody z portalu YouTube w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej, możliwe jest wybranie jako formy opodatkowania ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. To z kolei rodzi pytanie o wybór odpowiedniej stawki ryczałtu dla tego rodzaju przychodów. Także w dzisiejszym artykule odpowiemy co zrobić gdy ktoś otrzymuje przychody z Youtube w kontekście stawki ryczałtu.
Przychody z Youtube - reklamy - wybór stawki ryczałtu
Pierwsza kategoria przychodów z YouTube’a, na jaką zwrócimy uwagę, to przychody otrzymywane z tytułu wyświetlania reklam na koncie użytkownika.
Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług.
Podstawą do zakwalifikowania osiąganych przychodów do odpowiedniej stawki podatku jest określenie dla danej działalności symbolu PKWiU wprowadzonego Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 roku w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU).
Wysokość stawki ryczałtu nie jest zależna od kodu PKD. Jak czytamy w objaśnieniach do rozporządzenia w sprawie PKWiU pkt 5.3.2, każdą usługę należy zaliczać do odpowiedniego grupowania zgodnie z jej charakterem, niezależnie od symbolu PKD, pod którym podmiot gospodarczy wykonujący usługę został zaklasyfikowany w krajowym rejestrze urzędowym podmiotów gospodarki narodowej REGON.
W art. 12 ust. 1 ustawy wskazano, że do przychodów z tytułu świadczenia usług reklamowych (PKWiU dział 73) zastosowanie znajduje 15-procentowa stawka ryczałtu.
Należy jednak zauważyć, że udostępnienie miejsca na reklamę na koncie użytkownika jest według PKWiU kwalifikowane do innego grupowania, a mianowicie do:
- PKWiU 63.11.20 Sprzedaż czasu lub miejsca na cele reklamowe w internecie lub
- PKWiU 63.12.20 Sprzedaż miejsca reklamowego na portalach internetowych, lub
- PKWiU 59.11.30.0 Sprzedaż miejsca lub czasu na cele reklamowe w filmach, nagraniach wideo i programach telewizyjnych.
Ustawa o zryczałtowanym podatku nie przewiduje w tym zakresie żadnych szczególnych stawek podatkowych, dlatego też w takim przypadku należy zastosować art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ww. ustawy. Zgodnie z tym przepisem ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% w przypadku pozostałych przychodów niewyszczególnionych w innych punktach.
To oznacza, że przychody z reklam na YouTubie powinny być opodatkowane według stawki 8,5%, co znajduje potwierdzenie w interpretacji Dyrektora KIS z 27 sierpnia 2021 roku (nr 0113-KDIPT2-1.4011.524.2021.2.ISL).
Tworzenie filmów wyświetlanych na YouTubie
Druga grupa przychodów związanych z portalem YouTube dotyczy przychodów z tytułu tworzenia filmów, które następnie są na nim wyświetlane.
W tym zakresie po pierwsze należy zastanowić się, czy przy takiej działalności możliwe jest zastosowanie 5,5-procentowej stawki ryczałtu dla działalności wytwórczej zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a ww. ustawy.
W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy działalnością usługową jest pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU). Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług pod pojęciem usług rozumie:
- wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, tzn. usługi dla celów produkcji nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych;
- wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności przeznaczone do celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.
Przychodem z działalności usługowej jest kwota należna za wykonanie usługi, która obejmuje wartość robocizny, materiałów, części i innych składników kalkulacyjnych ceny usługi.
Natomiast w myśl art. 4 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy działalność wytwórcza oznacza działalność, w której wyniku powstają nowe wyroby, w tym również sprzedaż wyrobów własnej produkcji prowadzona przez podatnika.
Wyroby – w myśl Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług – to surowce, półfabrykaty, wyroby finalne oraz zespoły i ich części.
W kontekście przedstawionego problemu warto zwrócić uwagę na treść interpretacji Dyrektora KIS z 28 kwietnia 2021 roku (nr 0114-KDIP3-2.4011.52.2021.2.MG), gdzie organ podatkowy wskazał, że podatnik, wykonując usługi tworzenia filmów, nie prowadzi działalności wytwórczej, o której mowa w art. 4 ust. 1 pkt 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Sam fakt, że prowadzona działalność jest twórcza, kreatywna i prowadzi do wytworzenia unikalnych nagrań wideo, nie przesądza o tym, że jest to działalność wytwórcza w rozumieniu ww. przepisu.
W tym przypadku tworzenie nagrań audiowizualnych (np. edukacyjnych) należy przyporządkować do PKWiU 59.11.1 „Usługi związane z produkcją filmów, z wyłączeniem filmów reklamowych lub promocyjnych”, gdzie analogicznie obowiązuje stawka 8,5% ryczałtu zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy.
Dział ten obejmuje filmy kinowe, nagrania wideo, programy telewizyjne (seriale telewizyjne, programy dokumentalne) i reklamy telewizyjne oraz sprzedaż miejsca lub czasu na cele reklamowe w filmach, nagraniach wideo i programach telewizyjnych.
Jak czytamy w interpretacji Dyrektora KIS z 26 września 2023 roku (nr 0113-KDIPT2-1.4011.190.2021.11.MZ):
Właściwą do opodatkowania przychodów uzyskiwanych z działalności usługowej polegającej na tworzeniu nagrań audiowizualnych oraz udostępniania miejsca i czasu na cele reklamowe będzie stawka 8,5% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.