0 0
dni
0 0
godz
0 0
min
0 0
sek

Wielokanałowość w e-commerce - opcja czy konieczność?

Wielkość tekstu:

O wielokanałowości w e-commerce wiele się mówi. Z jednej strony jest to strategia sprzedaży przedstawiana w samych superlatywach, bez której prowadzenie e-biznesu zdaje się w 2023 roku nie mieć już sensu. Z drugiej - ciężki orzech do zgryzienia, który jest zarezerwowany wyłącznie dla zaprawionych sprzedawców. Jak jest naprawdę? Co warto wiedzieć przed podjęciem decyzji o zasadności strategii multichannel dla swojego biznesu? O tym w poradniku dla e-przedsiębiorców.

Do pobrania:

Darmowy ebook: E-commerce od A do Z.pdf

Czym jest wielokanałowość w e-commerce?

Wielokanałowy handel elektroniczny to praktyka polegająca na korzystaniu z więcej niż jednego kanału sprzedaży w celu:

  • dotarcia do nowych grup klientów,
  • sprzedaży większej liczby produktów,
  • dywersyfikacji możliwości sprzedaży.

Typowa strategia wielokanałowa polega na wykorzystaniu sklepu internetowego jako centrum sprzedaży z wieloma połączonymi kanałami sprzedaży (najczęściej są to marketplace’y np. Allegro, OLX, eBay, Amazon). W ten sposób produkty, które sprzedajesz i które masz w magazynie, są oferowane również w wielu innych kanałach sprzedaży, co zapewnia lepszą widoczność i szerszy zasięg.

Oferowanie produktów w kilku różnych kanałach sprzedaży niesie obopólne korzyści w relacji klient-sprzedawca.

W pierwszym przypadku sprawia to, że konsument może dokonywać zamówień w preferowanym miejscu sprzedaży, co zawsze jest wartością dodaną. Z drugiej strony medalu - sprzedawca dociera do zdecydowanie szerszej grupy osób niż za pośrednictwem jednego serwisu.

Dlaczego przedsiębiorcy obawiają się sprzedawać na wielu kanałach?

Nie będzie przesadą stwierdzić, że wkroczyliśmy już w nową erę handlu detalicznego – erę hiperskalowalną – definiowaną przez stale zmieniające się oczekiwania konsumentów i elastyczne narzędzia, które są projektowane tak, aby tym wymaganiom sprostać.

Eksperci e-commerce nie boją się twierdzić, że w ramach tej zmiany wykorzystanie podejścia wielokanałowego będzie miało kluczowe znaczenie dla rozwoju biznesu, a to oznacza, że sprzedawcy e-commerce muszą na nowo przemyśleć swoje kanały sprzedaży i dystrybucji.

Przejście na wielokanałowość jest teraz niezbędne do odniesienia sukcesu w świecie akceleracji e-commerce. Jednak dla marek stanowi to poważne wyzwanie.

Wdrażanie nowych kanałów oznacza dodawanie warstw złożoności operacyjnej. Aby sobie z tym poradzić i odnieść sukces, marki potrzebują szybkości, elastyczności, opcjonalności, wręcz całego ekosystemu komponowalnych rozwiązań, które pozwolą im łatwo zarządzać zmieniającym się zestawem kanałów sprzedaży. Bez tego wielokanałowość e-commerce, zamiast przynieść pożądane wyniki może wprowadzić chaos do biznesu. To dlatego wiele marek waha się przed wskoczeniem w trend sprzedaży wielokanałowej.

O czym musisz pamiętać decydując się na strategię wielokanałową?

Czy zatem warto ryzykować, czy może lepiej będzie jednak zostać przy jednym kanale i na nim skupić swoje moce, odpuszczając sobie szerokie perspektywy rozwoju e-biznesu?

Krótka odpowiedź brzmi: tak, zdecydowanie warto podjąć to ryzyko. Musisz jednak dokonać przeglądu aktualnego sposobu myślenia, taktyki i systemów technicznych - aby dopasować swój dotychczasowy sposób prowadzenia biznesu pod wielokanałowość. 

Następnie, zanim zaczniesz dodawać nowe kanały do swojej strategii, konieczne jest upewnić, że jesteś na to przygotowany — a to oznacza prawidłowe ustawienie systemu operacyjnego, który jest podstawą Twojej firmy i prawdopodobnie wzmocnienie jego funkcjonalności z pomocą zewnętrznych narzędzi.

Musisz przejść na technologię, która umożliwia bezproblemową synchronizację zapasów we wszystkich kanałach sprzedaży i umożliwia inteligentną automatyzację kluczowych przepływów pracy w celu wyeliminowania naturalnej złożoności i ryzyka podczas rozszerzania działalności na nowe kanały sprzedaży.

Dobrą wiadomością jest to, że nie brakuje systemów, które zostały stworzone w tym celu, jak Apilo - integrator e-commerce. To nowoczesny system do obsługi sprzedaży wielokanałowej, który dostarcza użytkownikom kompleks niezbędnych narzędzi e-commerce, ale też sam w sobie stanowi agregat inspiracji, jeśli chodzi o rozwój sprzedaży. Setki integracji będących idealną okazją do zdobycia przewagi konkurencyjnej (sklepy internetowe, platformy sprzedażowe, firmy wysyłkowe, hurtownie - w tym obsługujące dropshipping, księgowość) zebrane i obsługiwane w jednym miejscu to gotowy sposób na szybkie wejście w świat wielokanałowości.

Na jakie korzyści możesz liczyć sprzedając na wielu kanałach?

Po odpowiednim przygotowaniu zaplecza technologicznego sprzedawcy mogą cieszyć się korzyściami płynącymi ze sprzedaży wielokanałowej. Warto wymienić, choć kilka wybranych powodów, dla których strategia multichannel cieszy się tak wielką popularnością w erze hiperskalowalności.

  • Realny wzrost sprzedaży 

Więcej kanałów zwykle równa się większa sprzedaż. Nie trzeba tutaj wielkich analiz - Twoje produkty będą dostępne dla potencjalnych klientów w większej różnorodności punktów styku sprzedaży, co jest już samo w sobie wartością.

  • Zwiększona świadomość marki 

To istotna, choć rzadziej wspominana zaleta sprzedaży wielokanałowej. Obecność na kilku różnych platformach pozwala dotrzeć do konsumentów, którzy potrzebują Twoich produktów, ale być może nie pomyśleli o szukaniu konkretnie Twojej oferty – lub po prostu czekają, aż Twoja marka sama do nich przyjdzie.

  • Ulepszona obsługa klienta

W erze hiperskalowalności doświadczenie klienta jest najważniejsze, a podejście wielokanałowe może mieć pozytywny wpływ na Twój biznes również w tym zakresie. Obecnie większość ludzi szuka informacji i robi zakupy w średnio trzech punktach styku, online i offline, przed zakupem. Będąc w wielu kanałach, możesz być obecny na różnych etapach podróży kupującego. Dzięki temu Twoi klienci mogą cieszyć się szybszą, prostszą ścieżką zakupu i ogólnie lepszymi wrażeniami z zakupów (co oznacza, że są bardziej skłonni do powrotu).

  • Przewaga konkurencyjna

Dzisiejsi konsumenci nie przywiązują się do jednego kanału. Mają świadomość, że ten sam produkt mogą dostać w różnych miejscach. Decyzja o tym, gdzie ostatecznie sfinalizują zamówienie zależy od wielu czynników - ceny, aktualnych trendów, czy też innej wartości dodanej (np. darmowa dostawa). Oznacza to, że jeśli jesteś w stanie łatwo analizować wyniki z konkretnego kanału i na tej podstawie dynamicznie dopasowywać swoją sprzedaż zgodnie z trendami klientów, możesz cieszyć się znaczną przewagą nad konkurencją. Tutaj również może pomóc Ci wspomniany wyżej system Apilo - wraz z funkcjonalnościami takimi jak dopasowywanie cenników do aktualnych potrzeb, czy też dostęp do wygodnych raportów pozwalających na analizę danych z poszczególnych kanałów sprzedaży.

Sprzedawać wielokanałowo, czy nie - oto jest pytanie!

Sprzedaż wielokanałowa jest niewątpliwie korzystna dla firm e-commerce, dlatego choć nie można uznać jej za „być lub nie być” w branży, to daje możliwości, które trudno zignorować.

Decydując się na skorzystanie z tej szansy zawsze trzeba mieć w głowie fakt, że każdy kolejny kanał sprzedaży może wprowadzać dodatkowe warstwy złożoności do prowadzenia biznesu. W związku z tym wraz ze strategią multichannel konieczne staje się kompleksowe zintegrowanie swojej działalności, od zarządzania zapasami i zamówieniami, przez kontakt z klientem, aż po księgowość.

Choć może to brzmieć zniechęcająco - proces ten wcale nie musi być skomplikowany, zwłaszcza jeśli dysponujesz nowoczesnym systemem do zarządzania sprzedażą, który gromadzi dane z wszystkich kanałów w jednym miejscu i zapewnia automatyzację całego e-commerce.

Autor: Apilo

Artykuł sponsorowany

 

Artykuły
Brak wyników.
Więcej artykułów
Wzory
Brak wyników.
Więcej wzorów