Jestem mikrofirmą będącą czynnym podatnikiem VAT. Od października 2020 roku zobowiązany jestem do wysyłania JPK V7 (nowego JPK z deklaracją). Nie posiadam jednak własnego podpisu elektronicznego. Czy w takim przypadku będę mógł wydać pełnomocnictwo do wysyłki nowego JPK_V7 przedstawicielowi firmy, z jakiej usług korzystam przy prowadzeniu księgowości?
Marcin, Wrocław
Tak, podobnie jak miało to miejsce przy deklaracjach VAT-7, nadanie pełnomocnictwa jest możliwe również do wysyłki nowego JPK V7.
Wysyłka JPK V7 wymaga podpisu!
Sposoby przesyłania JPK V7 do Ministerstwa Finansów, skąd następnie dane trafiają już automatycznie do odpowiednich urzędów, zostały ściśle określone przepisami. Wymaga się by przesył pliku JPK V7 był podpisany:
- elektronicznym podpisem kwalifikowanym (odpłatny) lub
- profilem zaufanym - ePUAP (nieodpłatny) lub
- za pomocą danych autoryzujących (nieodpłatnie),
- kwotą przychodu, uzyskanego za poprzedni rok podatkowy.
Natomiast elektroniczny podpis kwalifikowany wiąże się z kosztami jego pozyskania i pilnowaniem terminu jego ważności. Ważność podpisu elektronicznego to zwykle rok lub dwa lata, zatem należy pamiętać o jego przedłużeniu.
Z uwagi na przedstawione problemy przedsiębiorcy niejednokrotnie decydują się na korzystanie z podpisu elektronicznego innych zaufanych osób, jak np. przedstawicieli systemu księgowości online, z którego na co dzień korzystają, lub przedstawicieli biura rachunkowego. W tym celu jednak muszą wydać im pełnomocnictwo do wysyłki JPK V7.
UPL-1 - Pełnomocnictwo do wysyłki JPK V7
Ordynacja podatkowa pozwala na rozwiązanie, jakim jest podpisywanie wysyłki JPK V7 przez pełnomocnika.
Art. 80a § 1:
Jeżeli odrębne ustawy nie stanowią inaczej, deklaracja, w tym deklaracja składana za pomocą środków komunikacji elektronicznej, może być podpisana także przez pełnomocnika podatnika, płatnika lub inkasenta.
Art. 3 pkt 5:
Ilekroć w ustawie jest mowa o:
5) deklaracjach - rozumie się przez to również zeznania, wykazy, zestawienia oraz informacje, do których składania obowiązani są, na podstawie przepisów prawa podatkowego, podatnicy, płatnicy i inkasenci;
Serwis wFirma.pl umożliwia korzystanie z podpisów elektronicznych należących do przedstawicieli firmy. W tym celu należy w systemie pobrać druki UPL-1 z poziomu: USTAWIENIA » PODATKI » E-DEKLARACJE, klikając w link znajdujący się w polu POBIERZ.
Wypełniony i podpisany przez przedsiębiorcę druk UPL-1 Pełnomocnictwa do podpisywania deklaracji składanej za pomocą środków komunikacji elektronicznej należy złożyć w urzędzie właściwym dla przedsiębiorcy. Raz wydane upoważnienie obowiązuje aż do czasu jego odwołania.