Korzystając z Facebooka, udostępniamy szereg treści w tym zdjęć, a także informacje o nas. Z drugiej strony wykorzystujemy też często liczne treści innych użytkowników lub te znalezione w internecie. Czy zamieszczanie treści na Facebooku daje portalowi prawo do wykorzystywania treści przez nas udostępnianych? Jakie uprawnienia ma w tym zakresie portal? O czym warto pamiętać, udostępniając treści innych użytkowników sieci? Dowiesz się z poniższego artykułu!
Zamieszczanie treści na Facebooku a licencja na utworzone treści
Chcąc stworzyć konto i korzystać z Facebooka musimy zaakceptować regulamin korzystania z portalu, w którego ramach udzielamy również szeregu zgód.
Jedną z nich, jaką jesteśmy zobowiązani udzielić, jest zgoda na wykorzystywanie treści przez Meta tworzonych i udostępnianych przez nas jako użytkowników. Nie oznacza to jednak, że zamieszczanie treści na Facebooku powoduję utratę praw autorskich do nich. Zgodnie z regulaminem Facebooka użytkownik zachowuje prawa autorskie do wszelkich treści, które udostępnia. Ma również prawo do udostępniania własnych treści, komu chce i kiedy chce.
Udzielamy na rzecz Meta licencji:
- niewyłącznej,
- przenoszalnej,
- z uprawnieniem do sublicencji,
- bezpłatnej,
- globalnej.
Licencja uprawnia Meta do realizowania następujących uprawnień względem udostępnionych treści:
- wykorzystywania,
- rozpowszechniania,
- modyfikowania,
- uruchamiania,
- zwielokrotniania,
- publicznego odtwarzania,
- wyświetlania,
- tłumaczenia,
- wykonywania praw zależnych.
Licencję na rzecz Meta udzielamy z momentem udostępniania, publikacji lub przesyłania treści, które objęte są prawami własności intelektualnej, z wykorzystaniem produktów Meta.
Zgodnie z regulaminem Facebook jest ograniczony w realizacji poszczególnych uprawnień ustawieniami naszego konta. Licencję wykorzystuje natomiast w celu należytego świadczenia usług.
Przykład 1.
Na czym polega uprawnienie Facebooka i na co jako użytkownik wyrażamy zgodę, akceptując regulamin? Facebook na podstawie udzielonego przez użytkownika zezwolenia może udostępnione przez niego zdjęcie przechowywać, zwielokrotniać i udostępniać innym podmiotom zgodnie z ustawieniami konta użytkownika.
Zamieszczanie treści na Facebooku a wygaśnięcie licencji udzielonej na rzecz Meta
Zgodnie z regulaminem każdy użytkownik może usunąć treści, które udostępnia w ramach produktów Meta. W każdej chwili użytkownik może także zdecydować o usunięciu konta. W takim wypadku wszystkie treści zamieszczone na koncie osobistym zostaną usunięte.
W regulaminie Facebook zastrzega natomiast, że automatyczne usunięcie treści nie nastąpi względem materiałów opublikowanych jako administrator strony lub udostępnionych wraz z innymi osobami.
Usuwanie treści w ramach portalu odbywa się natomiast w określonej procedurze i terminach. Z regulaminu wynika, że standardowym terminem, w którym Meta usuwa treści, jest 90 dni od dnia, w którym użytkownik zwróci się z takim wnioskiem do portalu.
Usuwanie treści z kosza standardowo trwa 30 dni, niemniej jednak użytkownik może takie treści usunąć wcześniej.
W każdym jednak przypadku zgłoszenie treści do usunięcia powoduje, że przestają one być dostępne publicznie.
Meta zaznacza w regulaminie, że po usunięciu treści pozostają nadal w ich posiadaniu kopie zapasowe potrzebne ze względów bezpieczeństwa danych w razie konieczności ich odzyskiwania. Kopie zapasowe zgodnie z regulaminem są usuwane po 90 dniach.
Regulamin przewiduje jednak przypadki, gdy treści zgłoszone przez użytkownika do usunięcia nie zostaną usunięte. Chodzi o następujące przypadki:
- techniczne ograniczenia, które uniemożliwiają usunięcie treści;
- gdy niezbędne jest zbadanie ewentualnej niezgodnej z prawem działalności lub naruszenia regulaminów Meta;
- konieczna jest ochrona bezpieczeństwa i integralności produktów lub usług Meta;
- konieczne jest zachowanie treści na potrzeby zabezpieczenia dowodów;
- konieczne jest wykonanie nakazu właściwych władz publicznych, w tym sądu, organu administracji lub organów ścigania.
W takich wypadkach treści są przechowywane tak długo, jak długo trwa podstawa do ich dłuższego zachowania.
Zamieszczanie treści na Facebooku a uprawnienie do wykorzystania imienia i nazwiska, zdjęcia i innych informacji
Warto mieć na uwadze również fakt, że zgadzając się na regulamin Facebooka, pozwalamy także na wykorzystanie:
- imienia i nazwiska użytkownika;
- zdjęcia profilowego;
- informacji o działaniach użytkownika w odniesieniu do reklam i działań marketingowych.
To dzięki tej zgodzie Facebook udostępnia innym użytkownikom informacje o tym, jakie polubiłeś wydarzenia lub strony reklamowane w ramach platformy. Zgoda udzielana jest nieodpłatnie.
Zamieszczanie treści na Facebooku a prawa autorskie
Warto mieć na uwadze, że zamieszczanie treści na Facebooku stanowi formę publikacji. Jeżeli treści, które publikujemy, są objęte prawem autorskim, publikacja będzie formą korzystania i rozpowszechniania utworu.
Warto więc zwrócić uwagę na źródło treści i sprawdzić, czy są one objęte prawami autorskimi, a jeżeli tak, to czy autor wyraził zgodę na określone formy korzystania z tych treści.
Należy pamiętać, że twórcy treści oprócz autorskich praw majątkowych przysługują osobiste prawa autorskie do stworzonych przez niego treści, które chronią nieograniczoną w czasie i niepodlegającą zrzeczeniu się lub zbyciu więź twórcy z utworem, a w szczególności prawo do:
- autorstwa utworu;
- oznaczenia utworu swoim nazwiskiem lub pseudonimem albo do udostępniania go anonimowo;
- nienaruszalności treści i formy utworu oraz jego rzetelnego wykorzystania;
- decydowania o pierwszym udostępnieniu utworu publiczności;
- nadzoru nad sposobem korzystania z utworu.
Szanując prawa osobiste innych twórców, z których treści korzystamy na Facebooku, powinniśmy m.in. oznaczyć twórcę treści (lub nie – jeżeli twórca życzy sobie, aby utwór był udostępniany anonimowo).
Z drugiej strony, korzystając w ramach swojego konta na Facebooku z cudzych treści, warto przeanalizować zakres udzielonego przez twórcę zezwolenia na korzystanie z nich.
Twórca może udzielić upoważnienia do korzystania z utworu na wyraźnie wskazanych polach eksploatacji z określeniem zakresu, miejsca i czasu tego korzystania.
Co do zasady użytkownik korzystający z cudzej treści na licencji nie może upoważnić innej osoby do korzystania z utworu w zakresie uzyskanej licencji, chyba że licencjodawca na to zezwolił.
Często licencje udzielane do treści udostępnianych w internecie przybiera formułę licencji open source lub creative commons. W tych modelach każdy może wykorzystać treści nimi objęte. Należy mieć jednak na uwadze, że licencje często przewidują specyficzne obostrzenia co do sposobu korzystania z treści nimi objętych, które warunkują legalność ich wykorzystania.