Poradnik Przedsiębiorcy

Czy kasa fiskalna w usługach ubezpieczeniowych i finansowych jest obowiązkowa

Obowiązek ewidencjonowania sprzedaży za pośrednictwem kasy fiskalnej dotyczy wielu podmiotów gospodarczych. Niemniej jednak nie wszyscy przedsiębiorcy są do tego zobowiązani. Przepisy wyróżniają zwolnienia przedmiotowe i podmiotowe. W poniższym artykule analizujemy, czy kasa fiskalna w usługach ubezpieczeniowych i finansowych jest obowiązkowa, czy też stanowi wyjątek. Zachęcamy do przeczytania.

Obowiązek korzystania z kasy fiskalnej – kogo dotyczy, a kogo nie?

Jak możemy przeczytać w artykule 111 ustawy o VAT podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych muszą prowadzić ewidencję sprzedaży za pośrednictwem kasy rejestrującej. Ponadto powinni oni również dokumentować transakcję poprzez wystawienie paragonu fiskalnego, przekazywanego obowiązkowo klientowi.

Co ważne, od tej zasady ustawodawca wyróżnia jednak wiele wyjątków. Zakładając działalność gospodarczą, w której będzie prowadzona sprzedaż, warto sprawdzić wcześniej ich listę. Jest ona dostępna w załączniku do Rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących. Zwolnienia te obowiązują do 31 grudnia 2021 r.

Co więcej, wyróżnia się również zwolnienie podmiotowe, które obejmuje tych przedsiębiorców, którzy dopiero rozpoczynają swoją działalność, natomiast ich obrót na rzecz osób prywatnych oraz rolników ryczałtowych nie przekroczył 20 000 zł, a także przedsiębiorców prowadzących działalność w dłuższym okresie – jednak z zastrzeżeniem, że w poprzednim roku podatkowym ich obrót nie przekroczył wspomnianej kwoty.

Czym są usługi ubezpieczeniowe i finansowe?

Firmy i instytucje świadczące usługi finansowe i ubezpieczeniowe mają zazwyczaj szeroką ofertę. Zaliczają się do nich zarówno m.in. podmioty zajmujące się udzielaniem pożyczek i kredytów, jak i bankowością inwestycyjną, ubezpieczeniami zdrowotnymi, na życie, czy od wypadków, wymianą walut, a także brokerzy ubezpieczeniowi, doradcy finansowi, czy maklerzy. Czynności, które zaliczają się do usług finansowych i ubezpieczeniowych, określone zostały szczegółowo przez Polską Klasyfikację Towarów i Usług.

Czy potrzebna jest kasa fiskalna w usługach ubezpieczeniowych i finansowych?

Usługi finansowe i ubezpieczeniowe zostały wymienione w załączniku do wspomnianego rozporządzenia Ministra Finansów. Ich symbol to PKWiU 64-66. To oznacza, że podmioty je świadczące mogą skorzystać z przedmiotowego zwolnienia z kasy fiskalnej ze względu na rodzaj dokonywanych czynności. Aby jednak mieć pewność co do tego, czy nasza działalność mieści się w ramach tej zasady, należy dokładnie sprawdzić, co zawiera przedział PKWiU 64-66.

Niemniej jednak podatnicy, którzy świadczą usługi finansowe i ubezpieczeniowe na rzecz innych firm, nie powinni zapominać o tym, że ich obowiązkiem jest wystawianie faktur.

Zatem kasa fiskalna w usługach ubezpieczeniowych i finansowych nie jest obowiązkowa, w przypadku zwolnienia przedmiotowego. Ponadto również omawiane w ramach niniejszego artykułu podmioty dokonujące sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, których usługi mieszczą się w ramach zakresu PKWiU 64-66 (czyli są zwolnione z obowiązku ewidencji na kasie rejestrującej i w związku z tym – wystawiania paragonów) także mogą dokumentować transakcje za pomocą faktur.