Z kasą fiskalną podatnicy spotykają się na co dzień - w sklepach spożywczych, odzieżowych, miejscach usługowych. Kupując przez internet, po otrzymaniu paczki - oprócz produktu powinien też się tam znaleźć paragon. Wynika to z faktu, że podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych mają obowiązek prowadzenia ewidencji obrotu za pomocą właśnie kas fiskalnych. Tym sposobem rozliczają się organami podatkowymi, a kopie paragonów są dowodami na prowadzenie działalności. Co więc ma zrobić przedsiębiorca, kiedy jego kasa fiskalna odmówi posłuszeństwa? Czy jest jakaś możliwość, w której nie musi przerywać sprzedaży? Sprawdź, jakie konsekwencji powoduje awaria kasy fiskalnej!
Awaria kasy fiskalnej a rezerwowa kasa
W przypadku kiedy właściwa kasa ulegnie zepsuciu, podatnik może skorzystać z kasy rezerwowej, jeżeli taką posiada. Prawnie, przedsiębiorcy nie mają obowiązku posiadania zastępczej kasy fiskalnej. Jednak w wyjątkowych przypadkach (jakim jest zepsucie się kasy właściwej), chcąc kontynuować sprzedaż, jedynym wyjściem jest użycie rezerwowej. Można o tym przeczytać w art. 111 ust. 3 ustawy o VAT:
W momencie, kiedy podatnik przechodzi z ewidencjonowania sprzedaży kasą właściwą na rezerwową, powinien powiadomić o tym urząd skarbowy. Aby poprawnie złożyć takie powiadomienie, musi ono zawierać następujące dokumenty:
-
informację o awarii sprzętu,
-
informację o zastąpieniu zepsutego sprzętu rezerwowym,
- po naprawie kasy złożyć druk „Zawiadomienie podatnika o miejscu instalacji kasy fiskalnej”.
Brak rezerwowej kasy rejestrującej a awaria kasy fiskalnej
Jeżeli podatnik nie posiada zastępczej kasy lub znajduje się ona w innym miejscu, powinien natychmiastowo zaprzestać sprzedaży. Finalizacją transakcji jest wydanie kontrahentowi paragonu i zachowanie kopii dla siebie. W momencie, kiedy ta czynność nie może zostać wykonana, logicznie rzecz biorąc - do sprzedaży nie powinno dojść.
W tej sytuacji, podatnik musi powiadomić:
-
serwis naprawiający kasy fiskalne,
-
organy podatkowe o zaprzestaniu ewidencji aż do czasu naprawy kasy fiskalnej,
-
klientów o przerwie w sprzedaży.
Awaria kasy fiskalnej a sprzedaż przez internet
W przypadku, kiedy awaria kasy fiskalnej zaskoczy przedsiębiorcę, który prowadzi handel przez internet i nie posiada kasy rezerwowej, nie musi zaprzestawać handlu. Jednak, aby podatnik mógł sprzedawać dalej:
-
z prowadzonej przez niego ewidencji powinno jasno wynikać, za jaki towar uiszczona była zapłata oraz komu zostały przekazane pieniądze,
-
zapłata powinna zostać dokonana drogami: elektroniczną (przelewem bankowym), pocztową lub ze spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej.
Jeżeli powyższe zalecenia zostaną spełnione, podatnik, zamiast paragonu będzie mógł wystawić swojemu kontrahentowi fakturę.