Ministerstwo Finansów zapowiada istotne zmiany w systemie podatkowym. Sejm przyjął ustawę wdrażającą obowiązkowy Krajowy System e-faktur zwany KSeF, już od 2026 roku dla wszystkich przedsiębiorców, a resort pracuje nad kolejnymi projektami ustaw, obejmującymi m.in. akcyzę, PIT, CIT i podatek od nieruchomości. Skierowana ustawa do Senatu otrzymała trzy poprawki do wprowadzenia. Czego dotyczą zmiany? Odpowiedź znajdziesz w artykule!
E-fakturowanie obowiązkowe etapami dla wszystkich przedsiębiorców
Projekt ustawy dotyczącej KSeF ma wkrótce trafić na posiedzenie rządu, a następnie do Sejmu. Wdrożenie systemu planowane jest etapowo:
- od 1 lutego 2026 r. – firmy przekraczające wartość sprzedaży od 2024 roku o kwotę rzędu 200 mln zł rocznego obrotu wraz z uwzględnieniem podatku,
- od 1 kwietnia 2026 r. – pozostali przedsiębiorcy, za wyjątkiem tych o skali mikro,
- od 1 stycznia 2027 r. – mikroprzedsiębiorcy z obrotami poniżej 10 tys. zł miesięcznie.
Od 1 lutego 2026 roku odbiór faktur z systemu ministerialnego stanie się obowiązkowy dla wszystkich polskich firm. To oznacza obowiązek zapoznania się do tego czasu z funkcjonowaniem systemu KSeF. Ponadto KSeF umożliwi wystawianie faktur w trybie offline, pod warunkiem zachowania ich autentyczności.
Co zakłada projekt KSeF?
Projekt KSeF zakłada, że w okresie przejściowym, czyli do końca 2026 roku przedsiębiorcy wciąż będą posiadali możliwość wystawiania faktur za pomocą kas rejestrujących oraz odroczone zostały kary za popełnione błędy w ramach fakturowania w KSeF wraz z uwzględnieniem odroczenia obowiązku podawania numeru KSeF w tytułach przelewów za wystawione e-faktury.
W ramach projektu przewidziana jest również zmiana w zakresie skrócenia podstawowego terminu zwrotu z VAT z 60 do 40 dni, co ma spowodować poprawę płynności finansowej.
Senat zapowiada zmiany w ustawie o KSeF - jakie zmiany wprowadzono?
Prace nad ustawą o KSeF wciąż są dopracowywane i zbliżają się ku ostatniemu etapowi. Skierowana ustawa do Senatu otrzymała zaledwie trzy poprawki do wprowadzenia. Poprawki posiadają charakter legislacyjny i redakcyjny. Dokument wrócił do Sejmu, gdzie zostanie ostatecznie rozstrzygnięty kształt ustawy o Krajowym Systemie e-Faktur.
KSeF nie dla zagranicznych firm
Zgodnie z decyzją Unii Europejskiej, obowiązek korzystania z KSeF obejmie tylko podmioty posiadające siedzibę lub stałe miejsce prowadzenia działalności w Polsce. Zagraniczni kontrahenci nadal będą mogli wystawiać faktury w formie papierowej, o ile przepisy ich kraju na to pozwalają.
Wystawianie faktur przy braku połączenia z KSeF
Faktury będzie można wystawiać w trybie offline24, czyli bez natychmiastowego połączenia z KSeF z przyczyn leżących po stronie podatnika, pod warunkiem zachowania ich autentyczności i integralności. KSeF nie ogranicza komunikacji między kontrahentami - obraz faktury np w postaci pliku pdf, będzie można przekazać nabywcy.
Zmiany w akcyzie od samochodów coraz bliżej
Dodatkowo planowana jest nowelizacja przepisów dotyczących akcyzy od aut w ramach KPO. Projekt jest gotowy, ale zostanie opublikowany po zakończeniu negocjacji z Komisją Europejską.
Nowy system ma zastąpić obecne zasady, w których akcyza zależy od wartości auta, zamiast tego uwzględniany będzie poziom emisji i wiek pojazdu. Podobna reforma była już rozważana w latach 2016–2017, jednak wtedy finalnie z niej zrezygnowano.
Polska częścią trendu cyfryzacji w UE
Wprowadzenie obowiązkowego e-fakturowania w Polsce to element szerszego unijnego planu, którego celem jest uszczelnienie systemu podatkowego i zwiększenie efektywności rozliczeń VAT (VIDA).
Polska dołącza tym samym do grona państw członkowskich, takich jak Włochy i Francja, które już wdrożyły lub są w trakcie wdrażania podobnych rozwiązań. Nowy system ma nie tylko usprawnić administrację podatkową, ale również ułatwić przedsiębiorcom funkcjonowanie w zintegrowanym, cyfrowym środowisku podatkowym.
Polecamy: