1 kwietnia 2014 roku to jeden z najbardziej przełomowych dni, jeżeli chodzi o zmiany podatkowe. Poza tym, że dogłębnym modyfikacjom ulegną przepisy dotyczące odliczenia VAT od samochodów, również w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych znajdziemy nową definicję samochodu osobowego. Wszystkie te zmiany będą miały ogromny wpływ na rozliczenia związane z nabyciem samochodów z homologacją N1.
Nabycie samochodu z N1 - VAT
Nabywając samochód z homologacją N1 od 1 kwietnia 2014 roku podatnicy muszą pamiętać o tym, że w zależności od zakresu wykorzystywania tego typu pojazdu, będą mogli odliczyć 50% lub 100% podatku VAT naliczonego wynikającego z faktury zakupu.
Dla celów artykułu przez samochód z homologacją N1 rozumie się: pojazdy samochodowe, w których liczba miejsc (siedzeń) łącznie z miejscem dla kierowcy wynosi:
a ta dopuszczalna ładowność pojazdu oraz liczba miejsc (siedzeń), określona jest na podstawie dokumentów wydanych zgodnie z przepisami prawa o ruchu drogowym. |
W sytuacji, gdy samochód będzie wykorzystywany zarówno do celów prywatnych, jak i firmowych podatnik będzie mógł odliczyć jedynie 50% podatku od jego nabycia. Natomiast gdy przedsiębiorca będzie użytkował go wyłącznie do celów firmowych, od jego nabycia co do zasady będzie przysługiwało prawo do odliczenia 100% podatku VAT.
Przy czym chcąc dokonać pełnego odliczenia podatku naliczonego podatnik musi zgłosić samochód do urzędu skarbowego. Odpowiednim do tego formularzem będzie VAT-26, czyli informacja o pojazdach samochodowych wykorzystywanych wyłącznie do działalności gospodarczej. Podatnik może doręczyć ją osobiście odwiedzając właściwą placówkę urzędu, lub poprzez wysyłkę elektroniczną. Jeżeli chodzi o drugą z opcji należy podkreślić, że rozporządzenie dające taką możliwość znajduje się w fazie projektu i nie wiadomo czy wejdzie w życie odpowiednio szybko, tak by usprawnić działania podatników.
Deklarację VAT-26 należy złożyć w terminie 7 dni od dnia, w którym zostanie poniesiony pierwszy wydatek związany z pojazdami podlegającymi zgłoszeniu.
Ważne! W przypadku, gdy informacja o samochodach poniżej 3,5 tony z homologacją N1, od których podatnik planuje 100% odliczania VAT nie zostanie złożona w US, traci on prawo do odliczenia VAT 100% podatku na rzecz 50% kwoty VAT wynikającej z faktury. Złożenie zgłoszenia po terminie daje możliwość pełnego odliczania VAT dopiero od dnia dostarczenia informacji do urzędu. |
Podatnicy wykorzystujący do działalności gospodarczej pojazdy samochodowe do 3,5 tony, które zostały zgłoszone do urzędu skarbowego będą zobowiązani prowadzić ewidencję przebiegu pojazdu.
Reasumując, zgłoszenie pojazdu firmowego w urzędzie skarbowym i prowadzenie ewidencji daje możliwość pełnego odliczania VAT-u naliczonego zarówno od wydatków eksploatacyjnych (serwis, zakup części, parking itp), jak i od zakupu paliwa.
W przypadku samochodów posiadających homologcję N1, ale niezgłoszonych w skarbówce, podatnik będzie mógł dokonać odliczenia jedynie 50% podatku VAT z faktur dokumentujących zakup paliwa oraz innych wydatków eksploatacyjnych (tzw. 3 x 50%). W tym przypadku podatnik nie ma obowiązku prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu do celów VAT.
Ważne! Ustawa z dnia 7 lutego 2014 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw w Kodeksie karnym skarbowym dodaje przepis art. 56a. Zgodnie z jego treścią podatnik, który wbrew obowiązkowi nie złoży właściwemu naczelnikowi US informacji o pojazdach samochodach wykorzystywanych jedynie do celów działalności, dla których musi prowadzić EPP, albo składa ją po terminie lub podaje w niej dane niezgodne ze stanem rzeczywistym, dokonując odliczenia podatku niezgodnie z przepisami o podatku od towarów i usług, podlega karze grzywny do 720 stawek dziennych. W wypadku mniejszej wagi sprawca podlega karze grzywny za wykroczenie skarbowe. |
Samochód z N1 - PIT
Od 1 kwietnia 2014 roku zmianie ulega również definicja samochodu osobowego dla podatku dochodowego. Zgodnie z art. 5a pkt 19a ustawy o PIT przez samochód osobowy należy rozumieć pojazd samochodowy w znaczeniu przepisów o ruchu drogowym o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony, konstrukcyjnie przeznaczony do przewozu nie więcej niż 9 osób łącznie z kierowcą, z wyjątkiem:
a) pojazdu samochodowego mającego jeden rząd siedzeń, który oddzielony jest od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą:
klasyfikowanego na podstawie przepisów o ruchu drogowym do podrodzaju: wielozadaniowy, van lub
z otwartą częścią przeznaczoną do przewozu ładunków,
b) pojazdu samochodowego, który posiada kabinę kierowcy z jednym rzędem siedzeń i nadwozie przeznaczone do przewozu ładunków jako konstrukcyjnie oddzielne elementy pojazdu,
c) pojazdu specjalnego, jeżeli z dokumentów wydanych zgodnie z przepisami o ruchu drogowym wynika, że dany pojazd jest pojazdem specjalnym, i jeżeli spełnione są również warunki zawarte w odrębnych przepisach, określone dla następujących przeznaczeń:
- agregat elektryczny/spawalniczy,
- do prac wiertniczych,
- koparka, koparko-spycharka,
- ładowarka,
- podnośnik do prac konserwacyjno-montażowych,
- żuraw samochodowy,
d) pojazdu samochodowego określonego w przepisach wydanych na podstawie art. 86a ust. 16 znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług.
Polecamy
Podatek dochodowy - czy faktura jest istotna?
Co ważne spełnienie powyższych wymogów podatnik musi odpowiednio udokumentować o czym stanowi art. 5d ustawy o PIT.
Art. 5d ustawy o PIT Spełnienie wymagań dla pojazdów samochodowych określonych w: 1) art. 5a pkt 19a lit. a i b stwierdza się na podstawie dodatkowego badania technicznego przeprowadzonego przez okręgową stację kontroli pojazdów, potwierdzonego zaświadczeniem wydanym przez tę stację oraz dowodu rejestracyjnego pojazdu zawierającego odpowiednią adnotację o spełnieniu tych wymagań; 2) art. 5a pkt 19a lit. c stwierdza się na podstawie dokumentów wydanych zgodnie z przepisami o ruchu drogowym. |
Jak można zauważyć przepisy te nie są tak jednoznaczne jak w brzmieniu obowiązującym do 31 marca 2014 r. Ich treść nie wskazuje wprost, czy samochód z homologacją N1 należy dla celów podatku dochodowego traktować jak samochód osobowy, czy też jako samochód ciężarowy. Jest to niezwykle istotne, zwłaszcza ze względu na amortyzację.
Natomiast zgodnie z ustawą Prawo o ruchu drogowym samochody posiadające homologację N1 uznawane są za ciężarowe.
Samochód, który spełnia wymogi określone w art. 5a pkt 19 ustawy o PIT i w świetle zawartych w omawianym artykule przepisów nie jest wyjątkiem, uznawany jest za samochód osobowy w myśl ustawy o PIT. W związku z powyższym podatnik kwalifikuje takie pojazdy do ewidencji środków trwałych jako pojazdy osobowe przypisując je do grupy 741 wg KŚT. Co ważne ich amortyzacji należy dokonywać zgodnie z regulacjami przewidzianymi dla tego typu pojazdów.
Ważne! Samochód uznany za osobowy w myśl przepisów ustawy o PIT nie może podlegać jednorazowej amortyzacji. |
Natomiast gdy samochód posiadający homologację N1 nie spełnia definicji samochodu osobowego, dla celów PIT należy uznać go za samochód ciężarowy ze wszelkimi tego konsekwencjami.