Tło strzałki Strzałka
0 0
dni
0 0
godz
0 0
min
0 0
sek

Kodeks etyki w zakładzie pracy - wzór z omówieniem

Nasz ekspert:
Artykuły autora

Wielkość tekstu:

Niniejsze opracowanie może być przydatne zwłaszcza dla pracodawców, którzy będą chcieli wprowadzić  kodeks etyki w zakładzie pracy. Jest to dokument całkowicie dobrowolny, nie ma żadnych przepisów, które nakładałyby obowiązek jego wprowadzania. Jest to jednak jeden z elementów polityki przedsiębiorstwa, który wskazuje na zasady, którymi będą się kierować w pracy przełożeni i podwładni.

W artykule zostanie przedstawiony wzór kodeksu etyki, który można zastosować we własnym zakładzie pracy.

Nazwa, kto wprowadza kodeks etyki w zakładzie pracy?

Już sama nazwa dokumentu powinna wskazywać, czym on jest. Najlepiej nazwać go „Kodeks etyki pracowników” i wskazać nazwę zakładu pracy, np.:

  • Kodeks Etyki Pracowników Myjni Samochodowej „CleanCar” Sp. z o.o.,
  • Kodeks Etyki Pracowników Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach.

Kodeks jest wprowadzany przez pracodawcę w taki sposób, w jaki komunikuje on inne dokumenty pracownikom. Może być to forma zarządzenia, jeżeli zakład pracy cechuje się dużym stopniem sformalizowania, albo informacji przekazanej przez pracodawcę pracownikom.

Kodeks etyki może zawierać preambułę – informację, dlaczego zostaje on wprowadzony, powołanie się na to, że kwestie etyki, praworządności, lojalności, transparentności są szczególnie ważne w zakładzie pracy.

Kodeks etyki w zakładzie pracy - jakie informacje powinny być w nim zawarte?

Najistotniejsze miejsce w kodeksie etyki zajmuje kwestia działania pracowników zgodnie z przepisami prawa. Co do zasady powinno być to oczywiste, jednak warto wskazać pracownikom, że w pracy również obowiązują ich przepisy prawa. Ma to szczególne znaczenie w sytuacji, w której ktoś – przełożony, inny pracownik – wydałby polecenie sprzeczne z przepisami prawa. W takiej sytuacji pracownik może dodatkowo powołać się na kodeks etyki, aby odmówić wykonania takiego polecenia.

W kodeksie wskazano również, że z materiałów w zakładzie pracy można korzystać wyłącznie w celu wykonywania pracy. Pracownik np. salonu kosmetycznego co do zasady nie może pomalować sobie paznokci przy użyciu sprzętu pracodawcy.

Wszyscy pracownicy, a także pracodawca powinni dbać o pozytywną atmosferę w pracy poprzez wzajemny szacunek, równe i uczciwe traktowanie, unikanie konfliktów interesów, choć w prywatnych zakładach nie ma na to takiego znaczenia jak w placówkach wykonujących zadania publiczne, np. urzędach. W zakładzie pracy nie można nikogo mobbingować ani dyskryminować z żadnych przyczyn.

W kodeksie można również zawrzeć kwestie związane z obowiązkami pracowników w zakresie profesjonalnego wykonywania zadań pracowniczych – aby takie podejście zachowywać zarówno do klientów, jak i współpracowników.

W dużych zakładach pracy należy pamiętać o zasadach związanych z przyjmowaniem pracowników, dostępem do szkoleń, awansami, wynagrodzeniami – aby wszyscy byli traktowani w sposób równy, z zastosowaniem takich samych wymogów.

Każdy pracodawca ma możliwość skorzystania z kodeksu etyki oraz wybrania tych zapisów, które będą dla niego najkorzystniejsze i najbardziej adekwatne w zakładzie pracy, który prowadzi. Bardziej rozszerzone i istotne będą kodeksy w dużych zakładach pracy, a także w takich, które przyjmują interesantów, dysponują środkami publicznymi. 

Kodeks etyki w zakładzie pracy - wzór

Kodeks etyki pracowników Salonu Kosmetycznego „Olga” Olga Mariacka

Kodeks etyki to zespół zasad i opartych na nich standardów postępowania w procesie pracy.

I. Praworządność

  1. W pracy należy kierować się literą prawa, ogólnie przyjętymi zasadami etycznymi i troską o wspólne dobro.
  2. Pracownicy mają obowiązek stosować się do wymogów prawa z należytą starannością, mając na względzie interes zakładu pracy oraz klientów.
  3. Informacje pozyskane w toku pracy można wykorzystywać wyłącznie w celach związanych z jej wykonywaniem i z działalnością salonu kosmetycznego.
  4. Z mienia pracodawcy, w szczególności z materiałów, urządzeń i oprogramowania, należy korzystać jedynie w sposób legalny, a z cudzego dorobku – z poszanowaniem praw własności intelektualnej autorów.

II. Uczciwość i lojalność zawodowa

  1. Zasadą jest równe i uczciwe traktowanie wszystkich współpracowników przy poszanowaniu ich prawa do prywatności i godności osobistej.
  2. Pracownicy zobowiązani są unikać takich działań, w których może wystąpić konflikt interesów. Należy wyłączyć się z czynności, które mogą rodzić podejrzenia o stronniczość lub interesowność, oraz nie podejmować prac pozostających w sprzeczności z wykonywanymi obowiązkami.
  3. Nie wolno tolerować przypadków łamania prawa, w szczególności niegospodarności, płatnej protekcji, korupcji, przekupstwa i innych przestępstw. Zauważenie znamion takich czynów podlega ujawnieniu pracodawcy lub organom ścigania.
  4. Zabronione jest przyjmowanie korzyści materialnych i osobistych w związku z realizowanymi zadaniami.
  5. W miejscu pracy należy się przeciwstawiać jakimkolwiek działaniom lub zachowaniom dyskryminującym innych pracowników, np. mobbingowi, dyskryminacji, molestowaniu lub stalkingowi, a także innym formom przemocy psychicznej i fizycznej.

III. Transparentność działań

  1. Pracownik dokonuje czynności w sposób jawny, a uzyskane informacje o charakterze publicznym udostępnia w pełnym zakresie, z wyłączeniem informacji chronionych przepisami prawa.
  2. Pracownicy zobowiązani są dbać o przejrzystość własnych działań, otwarty dialog, wzajemne zaufanie, mając na uwadze cele funkcjonowania zakładu pracy.

IV. Profesjonalizm

  1. Zadania należy realizować terminowo i efektywnie, wywiązując się z podjętych zobowiązań, wykorzystując przy tym w pełni posiadaną i nabywaną wiedzę i doświadczenie.
  2. Należy dążyć do uzyskiwania jak najwyższej jakości wyników pracy i na bieżąco podnosić swoje kwalifikacje zawodowe, zarówno w ramach proponowanych przez pracodawcę szkoleń, jak i we własnym zakresie.

V. Obiektywizm

  1. Pełniąc funkcje kierownicze, należy przestrzegać zasady równych szans zatrudnienia, awansu, sprawiedliwego wynagradzania, rozwoju i doskonalenia zawodowego w stosunku do podległych pracowników.
  2. Nie należy ulegać wpływom, groźbom ani innego rodzaju próbom nacisków, w tym o charakterze politycznym, które mogłyby doprowadzić do działań stronniczych lub sprzecznych z interesem zakładu pracy oraz klientów.
  3. Powierzone zadania należy wykonywać w sposób uczciwy i obiektywny.
  4. Zabronione jest prowadzenie i wykonywanie osobiście jakiejkolwiek działalności, gospodarczej lub politycznej, w czasie godzin pracy oraz w siedzibie pracodawcy.

VI. Współpraca i współodpowiedzialność za działania

  1. Należy dążyć do budowania pozytywnej atmosfery w pracy, nacechowanej poszanowaniem godności współpracowników, szacunkiem do nich, koleżeństwem, w tym dzieleniem się wiedzą i doświadczeniem zawodowym.
  2. Współpraca powinna opierać się na wzajemnym zaufaniu i być skoncentrowana na osiąganiu wspólnych celów.
  3. Nieetyczne jest uchylanie się od podejmowania decyzji leżących w kompetencjach pracownika, jak też unikanie odpowiedzialności za skutki działań zrealizowanych na ich podstawie. Dotyczy to również braku odpowiedzialności za słowa i zobowiązania do wykonania określonych zadań.
  4. Należy zachowywać się w sposób godny, przestrzegając porządku publicznego, zarówno w miejscu pracy, jak i poza nim tak, aby nie wpłynąć negatywnie na wizerunek oraz dobre imię zakładu pracy.
  5. W zakładzie pracy należy zachowywać schludny wygląd oraz ubiór stosowny dla pracy, w tym nosić odzież ochronną przekazywaną przez pracodawcę.

Artykuły
Brak wyników.
Więcej artykułów
Wzory
Brak wyników.
Więcej wzorów