Marketing usług weterynaryjnych jest ściśle regulowany przez ustawę o zakładach leczniczych dla zwierząt. Przeczytaj poniższy artykuł i dowiedz się, jakie działania są dozwolone, a jakie zakazane!
Zasady świadczenia usług weterynaryjnych
Zgodnie z ustawą zakład leczniczy dla zwierząt jest placówką ochrony zdrowia i dobrostanu zwierząt utworzoną w celu świadczenia usług z zakresu medycyny weterynaryjnej wyposażoną w środki majątkowe, a w szczególności w pomieszczenia, aparaturę i sprzęt dostosowane do zakresu świadczonych usług.
Zakład leczniczy dla zwierząt może być utworzony i utrzymywany również w celu realizacji zadań dydaktycznych i badawczych w powiązaniu ze świadczeniem usług weterynaryjnych.
Usługa weterynaryjna polega w szczególności na:
- badaniu stanu zdrowia zwierząt;
- rozpoznawaniu, zapobieganiu i zwalczaniu chorób zwierząt;
- leczeniu zwierząt;
- udzielaniu porad i konsultacji;
- pielęgnacji zwierząt;
- wydawaniu opinii i orzeczeń;
- wykonywaniu czynności związanych z określeniem zdolności rozrodczych zwierząt i ich zaburzeń oraz biotechniką rozrodu;
- wykonywaniu detalicznego obrotu produktami leczniczymi weterynaryjnymi, paszami leczniczymi oraz wyrobami medycznymi przeznaczonymi dla zwierząt, na zasadach określonych w odrębnych przepisach;
- wykonywaniu badań laboratoryjnych i innych badań diagnostycznych.
Zakładem leczniczym dla zwierząt jest:
- gabinet weterynaryjny;
- przychodnia weterynaryjna;
- lecznica weterynaryjna;
- klinika weterynaryjna;
- weterynaryjne laboratorium diagnostyczne.
Wykorzystanie informacji i dokumentacji usług weterynaryjnych
Dokumentację udostępnia się:
- okręgowej radzie lekarsko-weterynaryjnej w zakresie niezbędnym do sprawowania nadzoru;
- organom Inspekcji Weterynaryjnej w zakresie zwalczania chorób zakaźnych zwierząt i obrotu produktami leczniczymi, paszami leczniczymi i wyrobami medycznymi stosowanymi wyłącznie u zwierząt;
- sądom i prokuratorom oraz sądom lekarsko-weterynaryjnym i rzecznikom odpowiedzialności zawodowej w związku z prowadzonym postępowaniem;
- posiadaczowi zwierzęcia w zakresie dotyczącym świadczonej usługi weterynaryjnej;
- innemu zakładowi leczniczemu dla zwierząt, jeżeli dokumentacja ta jest niezbędna do zapewnienia ciągłości świadczenia usług weterynaryjnych.
Wszelkie informacje uzyskane przez zakład leczniczy dla zwierząt w związku ze świadczoną usługą weterynaryjną, dotyczące posiadacza zwierzęcia i jego zwierzęcia, stanowią tajemnicę zawodową.
Informowanie o usługach weterynaryjnych
Zakład leczniczy dla zwierząt może podawać do wiadomości publicznej informacje o zakresie i rodzajach świadczonych usług weterynaryjnych, godzinach otwarcia zakładu leczniczego dla zwierząt oraz adresie zakładu leczniczego dla zwierząt.
W przypadku braku możliwości świadczenia usługi weterynaryjnej zakład leczniczy dla zwierząt jest obowiązany do udzielenia posiadaczowi zwierzęcia informacji o możliwości uzyskania takiej usługi weterynaryjnej w innych zakładach leczniczych dla zwierząt.
Marketing usług weterynaryjnych - o czym można informować?
Ustawa upoważnia Krajową Radę Lekarsko-Weterynaryjną do podjęcia uchwały w sprawie szczegółowych zasad podawania do publicznej wiadomości informacji o zakresie i rodzajach świadczonych usług weterynaryjnych, godzinach otwarcia oraz adresie zakładu leczniczego dla zwierząt.
Uchwała wydana na tej podstawie przez Krajową Radę Lekarsko-Weterynaryjną określa formę i treść tzw. informacji publicznych, czyli informacji o zakresie i rodzaju świadczonych usług weterynaryjnych, godzinach otwarcia oraz adresie zakładu leczniczego dla zwierząt.
Informacje publiczne mogą zawierać następujące dane:
- rodzaj zakładu zgodnie ze wpisem do ewidencji zakładów leczniczych dla zwierząt;
- nazwę zakładu;
- adres siedziby zakładu;
- adres e-mail;
- nazwę własnej strony internetowej WWW;
- numery telefonów;
- godziny przyjęć;
- określenie zakresu świadczenia usług w stosunku do niektórych gatunków zwierząt, układów, narządów lub ich rodzaju.
Dopuszczalne jest także podanie nazwiska lekarzy weterynarii wykonujących usługi z ewentualnym podaniem:
- stopnia lub tytułu naukowego w dziedzinie nauk weterynaryjnych;
- tytułu posiadanej specjalizacji, przy czym tytuł specjalizacji powinien być zgodny z nazwą określoną we właściwych przepisach;
- innych kwalifikacji po uzgodnieniu z właściwą okręgową radą lekarsko-weterynaryjną.
O czym należy pamiętać przy podawaniu informacji publicznej? Ważne jest, aby informacja ta nie zawierała informacji cenowych i nie nosiła cech reklamy.
Informacje publiczne można zamieszczać:
- nie więcej niż na dwóch tablicach informacyjnych przy drogach dojazdowych do zakładu leczniczego w promieniu 500 metrów od siedziby zakładu; w przypadkach spornych dotyczących miejsca usytuowania tablic spór rozstrzyga okręgowa rada lekarsko-weterynaryjna;
- na tablicy informacyjnej zewnątrz i wewnątrz obiektu zakładu leczniczego;
- w książkach telefonicznych w dziale dotyczącym usług weterynaryjnych;
- w informatorach gospodarczych;
- na stronach internetowych;
- na wizytówkach;
- w broszurach informacyjnych zakładu leczniczego;
- w prasie w rubrykach dotyczących usług weterynaryjnych;
- na samochodach używanych przez zakład leczniczy dla zwierząt, właściciela i kierownika zakładu leczniczego dla zwierząt.
Niedozwolona jest wszelka aktywna forma informacji o zakładzie leczniczym dla zwierząt w formie:
- rozdawania ulotek, wizytówek, broszur lub innych materiałów reklamowych poza siedzibą zakładu leczniczego dla zwierząt;
- wysyłania ogłoszeń pocztą, internetowych i SMS-owych;
- artykułów na zamówienie w mediach;
- artykułów sponsorowanych w mediach;
- plakatów z wyjątkiem ogłoszeń o obowiązkowych szczepieniach;
- informacji na samochodach, autobusach lub innych środkach komunikacji z wyjątkiem samochodu używanego przez zakład leczniczy dla zwierząt, właściciela i kierownika tego zakładu;
- tworzenia w celach reklamowania usług: prezentacji, filmów z przeprowadzanych zabiegów, stosowanego leczenia, dostępnych powszechnie (np. strony internetowe);
- umieszczenia informacji na przystankach komunikacji publicznej.
Niedopuszczalne jest zamawianie i sponsorowanie audycji i publikacji w mediach na temat zakładu leczniczego dla zwierząt.
Lekarz weterynarii prowadzący praktykę w zakładzie leczniczym dla zwierząt odpowiada za treść publikacji prasowych, radiowych i telewizyjnych z jego udziałem. Podawana przy tej okazji informacja może zawierać jego nazwisko, stopień lub tytuł naukowy wyłącznie w dziedzinie nauk weterynaryjnych i specjalizację określoną we właściwych przepisach, a także miejscowość, w której prowadzona jest praktyka.