Kilka miesięcy temu opracowany został pierwszy pakiet SLIM VAT mający na celu ułatwienie przedsiębiorcom rozliczania podatku od towarów i usług. Rozpoczęły się prekonsultacje w sprawie kolejnego: SLIM VAT 2. Przygotowanych zostało 15 nowych uproszczeń. Zaproponowane rozwiązania wynikają z postulatów zgłaszanych przez rynek poprzez aplikację Głos Podatnika i podczas spotkań z cyklu „Dialog z Biznesem”.
Slim VAT 2 – jakie korzyści?
Projekt pakietu SLIM VAT 2 złożony jest z 15 nowych rozwiązań. Mają one przyczynić się do ułatwienia rozliczeń VAT i pomóc w usunięciu przestarzałych, niepotrzebnych i czasochłonnych obowiązków nakładanych na przedsiębiorców. Dzięki nim mają zostać zlikwidowane zbędne formalności i powinna nastąpić poprawa płynności firm, szczególnie istotna podczas pandemii. Zaproponowane uproszczenia zostały podzielone na 5 obszarów:
prostsze fakturowanie;
VAT – łatwiejszy obrót nieruchomościami;
przyjazne odliczenie VAT;
poprawa płynności w MPP i ulga na złe długi;
VAT w obrocie międzynarodowym – korzyści i pewność prawa.
SLIM VAT 2 – jakie nowe rozwiązania?
Dzięki informatyzacji KAS część dotychczasowych obowiązków stała się zbędna. Projekt pakietu SLIM VAT 2 przewiduje, że nie będzie już konieczne podawanie przyczyny korekty faktury. Planowana jest również rezygnacja z duplikatów faktur czy też przedłużenie możliwości wystawienia faktury z 30 do 60 dni przed dostawą towarów, wykonaniem usługi czy otrzymaniem zaliczki. Ma się także zwiększyć elastyczność realizacji prawa do odliczenia VAT. Pakiet SLIM VAT 2 uwzględnia też zniesienie ograniczeń w wystawianiu zbiorczych faktur korygujących. Umożliwione ma zostać ich stosowanie, np. gdy podatnik udzieli rabatu dla poszczególnych dostaw lub usług. Powinno to przyczynić się do zaoszczędzenia czasu przez przedsiębiorców.
Do 1 marca 2021 roku na adres sekretariat.pt@mf.gov.pl można zgłaszać swoje uwagi i opinie dotyczące projektu.