1 stycznia 2021 roku wszedł w życie SLIM VAT, czyli zestaw zmian mających na celu uproszczenie rozliczeń podatku VAT. Część z nich jest zdecydowanie pozytywna, jak np. wydłużenie czasu na odliczenie podatku naliczonego VAT dla podatników rozliczających się miesięcznie. Nie wszystkie modyfikacje w przepisach podatnicy i księgowi odebrali jednak z aprobatą – niektóre oceniane są jako kontrowersyjne, m.in. te związane z fakturami korygującymi. Aktualnie ustawodawcy opracowali kolejny pakiet uproszczeń w VAT, a mianowicie SLIM VAT 2, który wszedł w życie 1 października 2021 roku – z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczęły bądź zaczną obowiązywać w innych terminach. Czy zmiany ułatwią rozliczenia podatnikom VAT, czy przysporzą im nowych problemów?
Jakie zmiany weszły w życie na podstawie SLIM VAT 2?
SLIM VAT 2 to kolejny pakiet uproszczeń, które mają ułatwić rozliczenie podatku od towarów i usług. Katalog zmian obejmuje w szczególności następujące założenia:
- Ułatwienia w odniesieniu do Mechanizmu Podzielonej Płatności w VAT polegające na możliwości:
- przekazywaniu środków między rachunkami VAT w różnych bankach;
- wydaniu zgody na uwolnienie środków z rachunku VAT, jeżeli posiadane przez podatnika zaległości podatkowe zostały odroczone lub rozłożone na raty;
- uwalnianiu środków przeksięgowanych z zamykanego rachunku VAT na tzw. rachunek techniczny;
- przeznaczeniu środków zgromadzonych na rachunku VAT na uregulowanie składek na rzecz KRUS.
- W odniesieniu do wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów (WNT) nastąpiła rezygnacja z warunku uzależniającego dokonanie odliczenia podatku naliczonego w tym samym okresie, w którym został wykazany podatek należny, od wykazania podatku należnego w terminie trzech miesięcy od upływu miesiąca, w którym powstał obowiązek podatkowy.
- Umożliwiono podatnikowi rozliczającemu podatek z tytułu importu towarów w deklaracji podatkowej dokonania korekty tej deklaracji, w razie gdyby w pierwotnej jej wersji nie została rozliczona prawidłowa wysokość podatku.
- W odniesieniu do transakcji łańcuchowych dodano regulację, która w przypadku eksportu towarów lub wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów jednoznacznie wskazuje, której dostawie należy przyporządkować wysyłkę lub transport tych towarów.
- Uproszczenie odliczenia VAT w odniesieniu do samochodów osobowych wykorzystywanych wyłącznie w celach firmowych poprzez wydłużenie terminu na złożenie druku VAT-26 do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym poniesiono pierwszy wydatek związany z pojazdem; informacja powinna zostać złożona nie później niż w terminie złożenia ewidencji JPK_V7 / JPK_V7K za dany miesiąc.
- Umożliwienie odliczenia VAT po upływie terminu na odliczenie „na bieżąco” poprzez rozszerzenie liczby okresów rozliczeniowych, w których podatnik będzie mógł dokonać odliczenia przez korektę deklaracji.
- W zakresie ulgi na złe długi:
- wydłużono czas na skorzystanie z ulgi na złe długi do trzech lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym została wystawiona faktura;
- poszerzono zastosowanie ulgi na złe długi poprzez uchylenie warunku, że podmiot, w stosunku do którego stosowana jest ulga, nie może być w momencie zastosowania w trakcie postępowania restrukturyzacyjnego, upadłościowego lub w trakcie likwidacji.
- Dopuszczenie (opcjonalnie) możliwości składania zgodnego oświadczenia dostawcy i nabywcy o wyborze opodatkowania nieruchomości w akcie notarialnym.
- Modyfikacja definicji „państwa członkowskiego” oraz „terytorium Unii Europejskiej” wynikająca z opuszczenia przez Zjednoczone Królestwo Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej Unii Europejskiej.
Jakie są skutki SLIM VAT 2?
Mając na uwadze katalog zmian SLIM VAT, podatnicy i księgowi obawiali się modyfikacji, jakie ma wprowadzić pakiet SLIM VAT 2. Wygląda jednak na to, że SLIM VAT 2 rzeczywiście zawiera uproszczenia dla podatników VAT.
Komentarz wiceministra finansów Jana Sarnowskiego na temat SLIM VAT 2:
Celem zmian jest uproszczenie rozliczeń przez podatników podatku od towarów i usług. Ministerstwo Finansów zaznacza, że katalog zmian w postaci SLIM VAT 2 jest odpowiedzią na postulaty przedsiębiorców skierowane do resortu oraz do Prezesa Rady Ministrów w związku z potrzebą przeciwdziałania negatywnym skutkom społeczno-gospodarczym pandemii COVID-19.