Tło strzałki Strzałka
0 0
dni
0 0
godz
0 0
min
0 0
sek

Śmierć przedsiębiorcy a zobowiązania podatkowe

Nasz ekspert:
Artykuły autora

Wielkość tekstu:

Jednym z podstawowych obowiązków przedsiębiorcy jest konieczność opłacania zaliczek na podatek z tytułu osiąganego w trakcie roku podatkowego przychodu. W dzisiejszym artykule wyjaśnimy, kto jest zobligowany do uregulowania ostatniej zaliczki należnej za miesiąc, w którym miała miejsce śmierć przedsiębiorcy.

Śmierć przedsiębiorcy a zasady sukcesji praw oraz obowiązków spadkobierców

Elementem koniecznym, na który należy zwrócić uwagę w kontekście analizowanego zagadnienia, jest zbiór przepisów Ordynacji podatkowej dotyczący następstwa prawnego. Z treści art. 97 Ordynacji podatkowej wynika, że spadkobiercy podatnika przejmują przewidziane w przepisach prawa podatkowego majątkowe prawa i obowiązki spadkodawcy. Ponadto, jeżeli na podstawie przepisów prawa podatkowego spadkodawcy przysługiwały prawa o charakterze niemajątkowym, związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, uprawnienia te przechodzą na spadkobierców pod warunkiem dalszego prowadzenia tej działalności na ich rachunek.

Nieco inaczej wygląda kwestia sukcesji, jeżeli ustanowiono zarząd sukcesyjny. W takim bowiem przypadku to przedsiębiorstwo w spadku wstępuje w przewidziane w przepisach prawa podatkowego majątkowe prawa i obowiązki spadkodawcy związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, z wyjątkiem tych praw, które nie mogą być kontynuowane na podstawie odrębnych ustaw. 

Ze wskazanych regulacji należy wywieść, że w przypadku śmierci przedsiębiorcy prowadzącego działalność gospodarczą sukcesja podatkowa jest uzależniona od tego, czy ustanowiono zarząd sukcesyjny. Jeżeli taka sytuacja ma miejsce, to sukcesorem na mocy wskazanych przepisów ustawy – Ordynacja podatkowa jest przedsiębiorstwo w spadku. Prawa i obowiązki wynikające z przepisów prawa podatkowego powstałe za życia spadkodawcy wykonuje w tym przypadku zarządca sukcesyjny. 

Niemniej jednak nie oznacza to, że zarządca sukcesyjny ma obowiązek złożyć zeznanie podatkowe za rok podatkowy, w którym przedsiębiorca osiągał przychody w związku z prowadzoną przez niego działalnością. Obowiązek ten był obowiązkiem o charakterze niemajątkowym, osobistym, dotyczącym osoby podatnika.

Obowiązek opłacania zaliczek na podatek w trakcie roku

Jak wskazaliśmy, jednym z podstawowych obowiązków spoczywających na podatnikach prowadzących działalność gospodarczą jest konieczność opłacania zaliczek na podatek. Zgodnie bowiem z art. 44 ust. 1 pkt 1 ustawy o PIT podatnicy osiągający dochody z działalności gospodarczej są obowiązani bez wezwania wpłacać w ciągu roku podatkowego zaliczki na podatek dochodowy. Zaliczki miesięczne od dochodów wymienionych w ust. 1 wpłaca się w terminie do 20. dnia każdego miesiąca za miesiąc poprzedni. 

Istnieje również możliwość wyboru zaliczek kwartalnych. W takim przypadku zaliczki kwartalne podatnicy wpłacają w terminie do 20. dnia każdego miesiąca następującego po kwartale, za który wpłacana jest zaliczka. Zaliczkę za ostatni miesiąc lub ostatni kwartał roku podatkowego podatnik wpłaca w terminie do 20 stycznia następnego roku podatkowego. 

W tym miejscu warto zaznaczyć, że obowiązek opłacania zaliczki dotyczy podatnika prowadzącego działalność gospodarczą. Ponadto zgodnie z art. 7a Ordynacji podatkowej prawa i obowiązki podatnika oraz płatnika będącego przedsiębiorstwem w spadku, w przypadku gdy na mocy ustaw podatkowych podlega obowiązkowi podatkowemu, w okresie od ustanowienia do dnia wygaśnięcia zarządu sukcesyjnego wykonuje zarządca sukcesyjny. 

W świetle powyższego również przedsiębiorstwo w spadku ma obowiązek opłacania zaliczek na podatek od dochodów z działalności gospodarczej, przy czym powinność ta powstaje od momentu powstania przedsiębiorstwa w spadku, a więc po śmierci przedsiębiorcy. Przywołany art. 7a Ordynacji podatkowej dotyczy bowiem bieżących praw i obowiązków o charakterze podatkowym (tj.m.in. składania deklaracji podatkowych, zapłaty podatków, ubiegania się o stwierdzenie nadpłaty lub zwrot podatku, składania wniosków, odwołań czy zażaleń). Regulacja ta odnosi się co do zasady do takich praw i obowiązków, które powstały po pojawieniu się przedsiębiorstwa w spadku.

Przedsiębiorstwo w spadku jest podatnikiem z tytułu dochodów osiąganych w okresie od otwarcia spadku, czyli śmierci przedsiębiorcy. W przypadku gdy został ustanowiony zarząd sukcesyjny, przedsiębiorstwo w spadku pierwszą zaliczkę na podatek oblicza za miesiąc lub kwartał, w którym ustanowiony został zarząd sukcesyjny, uwzględniając przy jej obliczeniu dochody przedsiębiorstwa osiągnięte od dnia otwarcia spadku, tj. od dnia śmierci przedsiębiorcy (art. 44 ust. 6ab ustawy o PIT).

Śmierć przedsiębiorcy a opłacenie zaliczki w imieniu zmarłego spadkodawcy

W świetle przywołanych przepisów należy zatem wyraźnie podkreślić, że zmarły przedsiębiorca jest osobnym podatnikiem względem spadkobierców czy też przedsiębiorstwa w spadku. Ma to swoje implikacje również w zakresie zaliczek na podatek, ponieważ z konstrukcji przepisów podatkowych wynika, że do odprowadzenia zaliczki na podatek zobowiązany jest podatnik. Ponieważ z chwilą śmierci jego byt prawny jako osoby fizycznej, na którą przepisy podatkowe nakładały obowiązek podatkowy, ustał, nie ma podmiotu zobowiązanego do dokonania tej czynności. 

Jak wskazał Dyrektor KIS w interpretacji z 15 stycznia 2020 roku (nr 0113-KDIPT2-1.4011.508.2019.2.MM), za okres przed śmiercią podatnika należy zastosować ogólne zasady rozliczania zmarłego podatnika na podstawie przepisów ustawy – Ordynacja podatkowa, a zatem przedsiębiorstwo w spadku, obliczając zaliczki na podatek, uwzględnia tylko przychody i koszty od dnia śmierci podatnika. Jednocześnie przedsiębiorstwo w spadku nie jest zobowiązane do zapłaty zaliczki na podatek za zmarłego przedsiębiorcę. Podobnie też zaliczki takiej nie opłacają spadkobiercy zmarłego przedsiębiorcy.

W takiej sytuacji to organ podatkowy w jednej decyzji orzeknie o zakresie odpowiedzialności lub uprawnień poszczególnych spadkobierców, jednocześnie ustalając lub określając kwoty zobowiązania podatkowego bądź kwoty nadpłaty. Wówczas za osobę zmarłą ani zarządca sukcesyjny, ani żadna z osób będących jego spadkobiercą nie składa zeznania rocznego.

Zastosowanie znajdzie art. 100 Ordynacji podatkowej, który podaje, że organ podatkowy orzeka w jednej decyzji o zakresie odpowiedzialności lub uprawnień poszczególnych spadkobierców na podstawie decyzji ostatecznych wydanych wobec spadkodawcy oraz jego zobowiązań wynikających z prawidłowych deklaracji. Jeżeli deklaracja złożona przez spadkodawcę jest nieprawidłowa lub deklaracji nie złożono, orzekając o zakresie odpowiedzialności lub uprawnień spadkobierców, organ podatkowy jednocześnie ustala lub określa kwoty podatku. Termin płatności przez spadkobiercę zobowiązań wynikających z decyzji o zakresie jego odpowiedzialności wynosi 14 dni od dnia jej doręczenia.

Przykład 1.

Pan Artur prowadził jednoosobową działalność gospodarczą i opłacał miesięczne zaliczki na podatek. Mężczyzna zmarł 20 kwietnia 2024 roku. Po jego śmierci działalność gospodarcza była kontynuowana w formie przedsiębiorstwa w spadku. Kto powinien zapłacić zaliczkę na kwiecień?

Przedsiębiorstwo w spadku ustala własne zaliczki, biorąc pod uwagę osiągnięte przychody oraz koszty od 20 kwietnia. Natomiast w zakresie zobowiązania pana Artura za okres od 1 stycznia do 20 kwietnia 2024 roku organ podatkowy wyda decyzję podatkową na mocy art. 100 Ordynacji podatkowej. W decyzji tej organ podatkowy uwzględni przychody oraz koszty powstałe do 20 kwietnia 2024 roku oraz opłacone przez pana Artura zaliczki na podatek w 2024 roku.

W zakresie ostatniej zaliczki na podatek za miesiąc śmierci przedsiębiorcy organ podatkowy wydaje decyzję ustalającą wysokość podatku, biorąc pod uwagę przychody oraz koszty poniesione przez podatnika do dnia jego śmierci. Spadkobiercy podatnika ponoszą odpowiedzialność za kwotę podatku wynikającą z takiej decyzji.

Reasumując powyższe, należy zatem wskazać, że następcy prawni zmarłego przedsiębiorcy nie ustalają w sposób samodzielny zaliczki na podatek za ostatni miesiąc życia zmarłego. To organ podatkowy ma obowiązek ustalenia kwoty zobowiązania zmarłego – za zobowiązanie to odpowiedzialność ponoszą spadkobiercy, dla których termin płatności to 14 dni, licząc od dnia otrzymania decyzji.

Artykuły
Brak wyników.
Więcej artykułów
Wzory
Brak wyników.
Więcej wzorów