Sprzedaż jest czynnością prawną, która może podlegać różnemu opodatkowaniu. W zależności od rodzaju przedmiotu, który jest sprzedawany, będziemy stosowali inny podatek. W przypadku żywności jest nim podatek od towarów i usług. W artykule omówimy zatem, od czego zależy właściwa stawka VAT na lody!
Sprzedaż a podatek VAT
VAT w znaczący sposób wpływa na końcową cenę sprzedawanego produktu lub oferowanej usługi. Obecnie w Polsce obowiązują różne stawki tego podatku, przy czym najczęściej spotykaną jest oczywiście stawka 23%.
Zgodnie z treścią art. 19a ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług obowiązek podatkowy w zakresie VAT powstaje co do zasady z chwilą dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi. Podatek ten zostaje doliczony do końcowej ceny sprzedawanego towaru i tak naprawdę obciąża konsumenta. W przypadku towarów żywnościowych ich część może korzystać z preferencyjnych, niższych stawek VAT.
Stosownie do art. 29a ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2–5, art. 30a–30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.
Ile wynosi Stawka VAT na lody?
Wydawałoby się, że sprzedaż lodów i innych mrożonych słodkich wyrobów nie powinna stanowić większego problemu w zakresie ustalania podatku VAT. Okazuje się, że sprawa może być bardziej skomplikowana. Konsument może bowiem kupić lody w sklepie (w wersji pudełkowej), w restauracji lub zwykłej lodziarni. Lody natomiast mogą różnić się między sobą nie tylko smakiem, lecz także wyglądem i czymś tak zwyczajnym, jak dodatek wafelka. Dla polskiego ustawodawcy takie elementy stanowią podstawę do naliczania innych stawek VAT, co w praktyce może oznaczać spory kłopot dla przedsiębiorców zajmujących się produkcją i sprzedażą takich wyrobów.
Sprzedaż lodów jest traktowana jako dostawa towaru, gdy sprzedawcy nie towarzyszą dodatkowe usługi, które ułatwiają natychmiastowe spożycie na miejscu. Podstawą do zastosowania stawki 5% jest Załącznik nr 10 do ustawy o VAT, który obejmuje towary opodatkowane tą stawką. Lody, jako produkt, klasyfikowane są pod kodem Nomenklatury Scalonej (CN) 2105 00. Problem pojawia się, gdy lody sprzedawane są „na wynos”, a więc przez lodziarnie, cukiernie, bary lub restauracje, które tworzą na miejscu gotowy produkt wedle życzenia klienta i wręczają mu go do ręki. Stawka 8% dla tych usług wynika z Załącznika nr 3 do ustawy o VAT i dotyczy "Usług związanych z wyżywieniem", klasyfikowanych w PKWiU w dziale 56.
Przykład 1.
Jaka powinna być stawka VAT za lody, które konsument spożywa na miejscu w cukierni w pucharku należącym do właściciela?
W tym przypadku VAT powinien wynosić 8%.
Przykład 2.
Jaka powinna być stawka VAT za lody, które konsument kupił w lodziarni i spożywa je w drodze do swojego domu?
W tym przypadku VAT powinien wynosić 8%.
Przykład 3.
Jaka powinna być stawka VAT za lody, które konsument kupił w lodziarni i spożywa je tam na miejscu, przy czym lody zostały wydane w wafelku, a nie w pucharku?
W tym przypadku VAT powinien wynosić 8%.
Mimo że sprawa różnych stawek VAT przy sprzedaży lodów wydaje się dosyć zabawna, sprzedawcy co jakiś czas mają w tym zakresie problemy z urzędami skarbowymi. Stosowanie niższych stawek VAT jest dla sprzedawcy korzystniejsze, ponieważ zachęca klientów do zakupu tańszego produktu. Niestety dla urzędu skarbowego oznacza to jednocześnie stratę, ponieważ podatek jest wówczas niższy o 3%, co w przeliczeniu na bardzo dużą liczbę klientów kupujących lody może stanowić pokaźną kwotę.
W przypadku lodów sprzedawanych w sklepach spożywczych powinniśmy stosować stawkę VAT o wartości 5%, nawet jeśli konsument zacznie jeść taki produkt jeszcze na terenie sklepu, po tym jak za niego zapłacił. W praktyce zakup lodów i ich spożycie może być takie samo zarówno w sklepie, jak i zwykłej lodziarni, a jednak będzie opodatkowane na dwa różne sposoby.
Dla przedsiębiorców niezwykle ważne jest prawidłowe klasyfikowanie sprzedaży, ponieważ stosowanie zaniżonej stawki VAT może prowadzić do powstania zaległości podatkowych i problemów podczas kontroli skarbowej.