Profil marki w mediach społecznościowych to powszechnie znany i ceniony sposób na promowanie jej i rozpowszechnianie wiedzy o niej w sieci. Ciekawym akcentem i urozmaiceniem treści na firmowym fanpage’u są materiały pochodzące z kont innych użytkowników i udostępnione na wallu marki. Jednak nie każde zdjęcie czy obrazek możemy opublikować na naszym profilu. W jakich sytuacjach udostępnianie zdjęć w celach komercyjnych jest zabronione? Odpowiadamy poniżej.
Udostępnianie zdjęć na portalach społecznościowych
Na jakich zasadach odbywa się udostępnianie zdjęć na portalach społecznościowych? Każdy z nich kieruje się własnym regulaminem. Możemy omówić ten proces na przykładzie Facebooka - z pewnością najpopularniejszego medium społecznościowego.
Rejestrując się na Facebooku, akceptujemy wszystkie zapisy jego regulaminu, także te dotyczące zdjęć. Dlatego też z chwilą umieszczenia zdjęcia na profilu, udzielamy portalowi licencji na korzystanie z niego i w pewnej części zrzekamy się praw do niego. Dlatego też inni użytkownicy mogą udostępniać je na swoich profilach. Takie rozwiązanie jest zgodne z polityką Facebooka, ale także z przepisami ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych - kliknięcie przycisku “Udostępnij” niejako wymusza automatyczne podpisanie zdjęcia, a więc wskazanie jego autora.
Ważne jest jednak, by udostępnienie nie naruszało wizerunku użytkowników portalu społecznościowego - jeżeli zatem na fotografii widnieje osoba prywatna i jest na niej utrwalona w taki sposób, że może zostać rozpoznana, musimy uzyskać jej wyraźną zgodę (najlepiej na piśmie), aby móc udostępnić zdjęcie.
W dwóch przypadkach nie musimy ubiegać się o zgodę widniejącej na zdjęciu osoby:
-
jeśli stanowi ona część większej zbiorowości,
-
jeśli jest to osoba publiczna, uwieczniona przy okazji pełnienia obowiązków służbowych.
Udostępnianie zdjęć w celach komercyjnych
Jeżeli chodzi o udostępnianie zdjęć w celach komercyjnych, najczęściej reklamowych, nie istnieje jednoznaczne stanowisko. Według niektórych źródeł powinno być ono traktowane dokładnie tak samo jak udostępnianie fotografii w celach prywatnych, inne natomiast wskazują, że jest to czynność ściśle związana z działalnością przedsiębiorstwa i pozwalająca pozyskać mu nowych klientów, w związku z tym powinna być traktowana nieco inaczej.
To drugie stanowisko można poprzeć klauzulami generalnymi, zawartymi w ustawie o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji - dobre obyczaje, interes innego przedsiębiorcy i innego klienta. Mówi o nich art. 3 wymienionego aktu prawnego: "Czynem nieuczciwej konkurencji jest działanie sprzeczne z prawem lub dobrymi obyczajami, jeżeli zagraża lub narusza interes innego przedsiębiorcy lub klienta."
Udostępnienie zdjęcia innego użytkownika bez uzyskania jego zgody, a także w kontekście, który sugeruje, że osoba widniejąca na zdjęciu świadomie bierze udział w akcji promocyjnej marki prowadzącej fanpage, może naruszyć zarówno jej dobra osobiste, jak i narazić na szwank interesy innych przedsiębiorców.