Uwaga na fałszywe wezwania do rejestracji w GIODO
Dostałem wezwanie o mniej więcej takiej treści "Rozpoczynając naszą akcję BEZPIECZNA WIOSNA DLA KLIENTÓW pragniemy zauważyć, że Państwa strona www nie jest jeszcze zarejestrowana w GIODO a jest do tego prawnie zobligowana. Każda strona lub sklep posiadająca elementy takie jak: newsletter, formularz kontaktowy, rejestracyjny, logowanie itp bezwzględnie muszą być zarejestrowane w GIODO." Czy mam obowiązek odpowiedzieć na tego typu wezwanie czy są to fałszywe wezwania do rejestracji w GIODO?
Adam, Warszawa
Od jakiegoś czasu na rynku pojawiają się stowarzyszenia, których celem jest informowanie przedsiębiorców o ochronie danych osobowych ich klientów. Działają one pod różnymi nazwami - Bądźmy legalni, Legalni z Prawem czy Kancelaria Liberty, rozsyłając maile o grożącej przedsiębiorcom odpowiedzialności za niezarejestrowanie zbiorów danych osobowych w GIODO (Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych). Wiadomości te nie mają jednak podstaw prawnych, a samo GIODO przestrzega przed odpowiadaniem i współpracowaniem z tego typu podmiotami, wskazując, że mają one na celu tylko i wyłącznie zastraszenie i wyłudzenie pieniędzy.
Legalność działania tych podmiotów budzi poważne wątpliwości, ponieważ w większości przypadków stowarzyszenia te nie są nawet zarejestrowane w KRS. Skoro nie istnieją, nie mogły w sposób zgodny z prawem nabyć danych kontaktowych w postaci adresów e-mail, które są chronione przez ustawę o ochronie danych osobowych. Na działanie na danych osobowych takich jak e-mail zgodę musi wyrazić podmiot, którego przetwarzanie dotyczy.
Groźby o złożeniu doniesienia o popełnieniu przestępstwa oraz zawiadomienia o wszczęciu procedury kontrolnej GIODO w większości przypadków nie mają podstaw. Samo GIODO zapewnia, że tego typu zgłoszenia nie będą inicjowały procedury kontrolnej.
W pismach kierowanych do przedsiębiorców często jest również umieszczana informacja o możliwości nałożenia kary w wysokości 10 000 zł dla osób fizycznych i 50 000 zł dla osób prawnych. Należy pamiętać, że GIODO nie nakłada kar za stwierdzenie uchybienia.
Ustawa o ochronie danych osobowych wprost określająca uprawnienia Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych, stanowiąc, że GIODO ma m.in. prawo do kontroli zgodności przetwarzania danych z przepisami o ochronie danych osobowych oraz do rozpatrywania skarg w sprawach wykonania przepisów o ochronie danych osobowych. Mówi o tym art. 12 ustawy o ochronie danych osobowych:
Art. 12. Do zadań Generalnego Inspektora w szczególności należy: 1) kontrola zgodności przetwarzania danych z przepisami o ochronie danych osobowych; 2) wydawanie decyzji administracyjnych i rozpatrywanie skarg w sprawach wykonania przepisów o ochronie danych osobowych; 3) zapewnienie wykonania przez zobowiązanych obowiązków o charakterze niepieniężnym wynikających z decyzji, o których mowa w pkt 2, przez stosowanie środków egzekucyjnych przewidzianych w ustawie z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. z 2016 r. poz. 599); 4) prowadzenie rejestru zbiorów danych oraz rejestru administratorów bezpieczeństwa informacji, a także udzielanie informacji o zarejestrowanych zbiorach danych i zarejestrowanych administratorach bezpieczeństwa informacji; 5) opiniowanie projektów ustaw i rozporządzeń dotyczących ochrony danych osobowych; 6) inicjowanie i podejmowanie przedsięwzięć w zakresie doskonalenia ochrony danych osobowych; 7) uczestniczenie w pracach międzynarodowych organizacji i instytucji zajmujących się problematyką ochrony danych osobowych. |
Podmiotem właściwym do nakładania kar jest sąd. W przypadku stwierdzenia naruszenia przepisów ustawy o ochronie danych osobowych, kara administracyjna nakładana jest w drodze decyzji. Jednak w pierwszej kolejności przedsiębiorcy, u których w wyniku kontroli stwierdzono niezgodności, zostają wezwani do ich usunięcia, czyli do zarejestrowania jako administratora danych osobowych w związku z przetwarzaniem danych klientów. Przetwarzanie danych osobowych to nie tylko ich wykorzystywanie poprzez wysyłanie informacji handlowych drogą elektroniczną czy drogą tradycyjną. Samo gromadzenie danych o klientach poprzez newslettery, formularze kontaktowe czy rejestracyjne jest przetwarzaniem danych osobowych. Dopiero po bezskutecznym wezwaniu przez GIODO mogłaby być nałożona kara.
Wobec powyższego zawarte w treści wiadomości informacje rozsyłane przez podmioty typu Bądźmy Legalni czy Legalni z Prawem są nierzetelne i niezgodne z ustawą o ochronie danych osobowych oraz ustawą o świadczeniu usług drogą elektroniczną.
Tajemnica handlowa a tajemnica przedsiębiorstwa
Środek trwały - zmiana kwalifikacji zakupu na pozostałe wydatki
Prawo pracy
-
Przechowywanie dokumentacji pracowniczej a zmiany przepisów
-
Czy badania lekarskie są obowiązkowe przy każdej działalności gospodarczej?
-
Jak wygląda kontrola PIP podczas pandemii?
-
Obniżenie wymiaru etatu lub wynagrodzenia za pracę w czasie epidemii COVID-19
-
Płaca minimalna w 2021 roku a koszty przedsiębiorcy
Podatek VAT
-
Procedura magazynu call-off stock a brexit – wyjaśnienia MF
-
Stawki podatku VAT w latach 2020 i 2021 - jakie obecnie obowiązują?
-
Mechanizm Podzielonej Płatności dobrowolny a obowiązkowy – na co zwracać uwagę po stronie sprzedawcy i nabywcy?
-
Obowiązkowy split payment przy usługach ciągłych – czy zawsze obowiązuje?
-
Usługi świadczone przez internet - moment powstania obowiązku podatkowego
Podatki dochodowe
-
Podatek dochodowy od osób prawnych - CIT
-
Sprzedaż nieruchomości za granicą a ulga abolicyjna
-
Podatek cukrowy i opłata małpkowa w kompetencji Ministerstwa Finansów
-
Praca zdalna wykonywana w RP a zatrudnienie u zagranicznego pracodawcy
-
Porównanie sposobu wyliczenia zaliczki na PIT i CIT - warto wiedzieć
Ewidencje księgowe
-
Zmiany WDT dotyczące dokumentacji
-
Telewizor w mieszkaniu w kosztach firmy – czy jest to możliwe?
-
Opłaty za najem mieszkania przy ryczałcie a rozliczenie przychodu
-
Księgowanie na podstawie paragonu – w jakiej sytuacji paragon staje się dowodem księgowym?
-
Ewidencja samodzielnie złożonego komputera - przypadki szczególne
Marketing internetowy
-
Od czego zacząć budowę strony internetowej?
-
Pozycjonowanie sklepu internetowego sposobem na większą sprzedaż
-
Jak zdobyć nowych klientów? Sprzedaż na Allegro dźwignią podczas kryzysu
-
Jak tworzyć content? 12 narzędzi skutecznego content marketera
-
Design Thinking, czyli jak badać potrzeby klienta i zyskać przewagę na rynku