Kradzież dokumentów firmowych to problematyczne zdarzenie losowe, które nie zwalnia podatnika z obowiązku ich posiadania. W praktyce oznacza to, że w sytuacji zaginięcia przykładowo faktur, na podstawie których odliczono wcześniej podatek VAT, przedsiębiorca jest zobowiązany niezwłocznie odtworzyć całą dokumentację. Jak zachować prawo do odliczenia podatku VAT po kradzieży faktur? Sprawdź!
Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 roku w sprawie zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług, wszyscy podatnicy są obowiązani do przechowywania oryginałów i kopii faktur oraz faktur korygujących przez okres 5 lat. Okres ten nazywa się terminem przedawnienia i zaczyna się go liczyć na koniec roku kalendarzowego, w którym dokumenty zostały wystawione. W tym czasie właściwy organ kontrolujący może wezwać podatnika do udostępnienia dokumentacji w celu sprawdzenia jej zgodności z dokumentami złożonymi w urzędzie. Ponadto, artykuł 62 Kodeksu karnego skarbowego wskazuje, że podatnik, który nie dostosuje się do wyżej wymienionego rozporządzenia, podlega karze grzywny w wysokości do 180 stawek dziennych.