Odszkodowanie za błędy medyczne należy się pacjentowi lub jego rodzinie w przypadku doznania krzywdy za nieprawidłowości, jakie wystąpiły podczas procesu leczenia w szpitalu. Organem właściwym do rozpatrywania wniosków złożonych w związku z błędami medycznymi jest Wojewódzka Komisja do spraw Orzekania o Zdarzeniach Medycznych.
Ważne! Zasady oraz tryb dochodzenia roszczeń wynikających z tzw. zdarzeń medycznych określa ustawa o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta w rozdziale 13a. |
Postępowanie, które toczy się w sprawie o błędy medyczne, ma służyć ustaleniu, czy wynikła krzywda była zdarzeniem medycznym, czy nie oraz czy owa szkoda była majątkowa, czy niemajątkowa.
Błędy medyczne, czyli zdarzenie medyczne?
Zdarzeniem medycznym jest;
-
zakażenie pacjenta biologicznym czynnikiem chorobotwórczym,
-
uszkodzenie ciała lub rozstrój zdrowia pacjenta albo jego śmierć będące następstwem niezgodnych z aktualną wiedzą medyczną działań, w szczególności:
- diagnozy, jeśli spowodowała ona niewłaściwe leczenie albo opóźniła właściwe leczenie, przyczyniając się do rozwoju choroby,
- leczenia, w tym wykonania zabiegu operacyjnego,
- zastosowania produktu leczniczego lub wyrobu medycznego.
Uwaga! Roszczenia za zdarzenia medyczne przysługują tylko pacjentom (lub ich pełnomocnikom) w przypadku błędów medycznych, które miały miejsce w szpitalu. |
Wniosek do Wojewódzkiej Komisji o stwierdzenie błędów medycznych
We wniosku należy zawrzeć:
- dane pacjenta tj. imię i nazwisko, datę urodzenia, PESEL, numer dowodu tożsamości. Jeżeli wnioskodawcą jest pełnomocnik czy też spadkobierca poszkodowanego, również należy podać dane osobowe wnioskodawcy;
- adres do doręczeń;
- pełne dane szpitala, w którym miało miejsce zdarzenie medyczne;
- uzasadnienie - jest to najważniejsza część wniosku, ponieważ należy uprawdopodobnić powstanie szkody czy popełnienie błędu przez placówkę medyczną;
- opis szkody oraz o co wnioskujemy. Czy wniosek dotyczy zakażenia, uszkodzenia ciała, rozstroju zdrowia pacjenta czy jego śmierci;
- dowody na poparcie swojego wniosku;
- propozycję odszkodowania;
- potwierdzenie opłaty wniosku.
Termin i koszt złożenia wniosku
Wniosek o ustalenie, czy miało miejsce zdarzenie medyczne, składa się do Wojewódzkiej Komisji do spraw Orzekania o Zdarzeniach Medycznych, właściwej ze względu na siedzibę szpitala. Wniosek należy złożyć w nieprzekraczalnym terminie 1 roku od dnia dowiedzenia się o zaistniałym błędzie, tj. o zakażeniu, rozstrojeniu ciała lub od daty śmierci pacjenta. Termin ten nie może jednak przekraczać 3 lat od momentu zdarzenia.
Wniosek podlega opłacie w wysokości 200 zł. Kwotę tę należy wpłacić na rachunek właściwego urzędu wojewódzkiego.
Orzeczenie stwierdzające błędy medyczne
Wojewódzka Komisja po naradzie wydaje orzeczenie o zdarzeniu medycznym lub jego braku. Orzeczenie to w uzasadnieniu wyjaśnia motywy wydanej decyzji i decyduje o zasadności lub bezzasadności złożonego wniosku. Od decyzji przysługuje odwołanie w terminie 14 dni od daty doręczenia orzeczenia.
Ważne! Wojewódzka Komisja do spraw Orzekania o Zdarzeniach Medycznych nie przyznaje odszkodowania czy zadośćuczynienia. Obowiązek przedstawienia propozycji odszkodowania czy zadośćuczynienia należy do ubezpieczyciela. Ofertę tę przedstawia się w terminie 30 dni od daty orzeczenia. |
Maksymalna wysokość odszkodowania i zadośćuczynienia z tytułu jednego zdarzenia medycznego w odniesieniu do jednego pacjenta nie może przekraczać w przypadku:
-
zakażenia, uszkodzenia ciała lub rozstroju zdrowia pacjenta - 100 000 zł
-
śmierci pacjenta - 300 000 zł.
Nieprzedstawienie konkretnej oferty w wyznaczonym terminie oznacza, że zostanie wypłacona kwota odszkodowania/zadośćuczynienia wskazana we wniosku. Jeżeli jednak ubezpieczyciel przedstawi ofertę, która różni się od wnioskowanej kwoty, w terminie 7 dni od daty otrzymania oferty składa się oświadczenie o przyjęciu lub odrzuceniu propozycji. Niepodjęcie działań oznacza, że wnioskodawca zgadza się ze wskazaną kwotą i zrzeka się dalszych roszczeń do odszkodowania/zadośćuczynienia za doznaną krzywdę.