Pozycjonowanie stron internetowych – jakie korzyści przyniesie Twojej firmie?

Wielkość tekstu:

Chcesz pojawiać się na wysokich pozycjach w wynikach wyszukiwania Google? Zależy Ci na tym, aby Twoja marka była bardziej widoczna i popularna w sieci? A może pragniesz zwiększyć zyski Twojego sklepu internetowego? W realizacji każdego z tych celów pomoże Ci SEO. Na czym polega pozycjonowanie? Jak pozycjonować stronę firmową lub biznes lokalny? Z tego artykułu dowiesz się wszystkiego, co ważne na początek o profesjonalnym pozycjonowaniu stron internetowych.

Co to jest pozycjonowanie stron www?

Zanim przejdziemy do bardziej szczegółowych informacji dotyczących SEO, wyjaśnijmy, czym w ogóle jest i na czym polega pozycjonowanie stron internetowych. Otóż SEO (z ang. Search Engine Optimization) to zespół kompatybilnych działań służących zwiększeniu widoczności witryny w internecie i osiągnięciu przez nią jak najwyższej pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania Google na konkretne słowa kluczowe. Obecnie stanowi jedną z najskuteczniejszych i najpopularniejszych form reklamy i marketingu w sieci. Pozwala szybciej, łatwiej i efektywniej dotrzeć do szerokiej grupy osób realnie zainteresowanych konkretną ofertą. Co istotne, pozycjonowanie stron umożliwia wyjście naprzeciw potrzebom użytkowników na każdym etapie ścieżki zakupowej: zarówno poszukującym informacji na temat danego produktu czy usługi, jak i zamierzającym nabyć konkretny artykuł.

Na czym polega pozycjonowanie?

Na pozycję strony internetowej w rankingu Google wpływa ponad 200 czynników! Dlatego, aby zbudować silną markę w sieci, należy przeprowadzić pozycjonowanie kompleksowe, które spełni nie tylko wymagania algorytmów wyszukiwarki, ale także zaspokoi potrzeby użytkowników i potencjalnych klientów. Profesjonalne SEO obejmuje zatem działania on-site, czyli realizowane na stronie internetowej, jak również off-site (dziejące się poza witryną). W zakres działań on-site wchodzi audyt SEO warstwy technicznej i contentowej, UX (User Experience), content marketing, analiza i dobór właściwych fraz kluczowych oraz optymalizacja witryny. Do działań off-site zalicza się z kolei przede wszystkim link bulding, czyli budowanie zaplecza backlinków.

Im lepiej dopasowana do wymogów Google jest strona internetowa, im bardziej wartościowe treści zawiera, wygodniej nawiguje czy też szybciej się ładuje, tym efektywniej przyciąga odbiorców i jest lepiej przez nich postrzegana. To jednocześnie przekłada się na jej odbiór przez roboty wyszukiwarek – funkcjonalna, merytoryczna witryna, na której odbiorcy znajdują to, czego szukają, jest przez nie oceniana jako użyteczna, czego rezultatem są wyższe pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania. Im wyżej strona znajduje się w rankingu Google, tym jest lepiej widoczna, ma większe szanse na kliknięcia i wejścia użytkowników. Profesjonalne pozycjonowanie stron internetowych pozwala zatem zwiększyć ruch w serwisie i przyciągnąć nowych odbiorców, czyli potencjalnych klientów. To zazwyczaj prowadzi do wzrostu konwersji i zwiększenia zysków firmy.

Dlaczego pozycjonowanie stron jest koniecznością?

Bezpieczeństwo, wygoda i szybkość zakupów oraz nieograniczony dostęp do zróżnicowanego asortymentu sprawia, że liczba transakcji internetowych regularnie wzrasta. Według badań pracowni Gemius w 2021 roku już aż 77% internautów dokonywało w Polsce zakupów w sieci, co stanowi wzrost o 4% względem roku ubiegłego. Zmieniające się zwyczaje zakupowe nie tylko Polaków, ale i obywateli innych krajów powodują, że wyniki te najpewniej będą jeszcze rosły. To daje dostęp do ogromnej liczby potencjalnych klientów i mnóstwo możliwości dla przedsiębiorców z właściwie dowolnej branży. Profesjonalne pozycjonowanie stron www jest więc teraz ważniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Każdego dnia Google przetwarza na świecie ponad 3,5 miliarda wyszukiwań i obsługuje dziesiątki milionów użytkowników szukających konkretnych informacji, usług i produktów. Dobrze zaplanowana i realizowana strategia SEO daje firmom możliwość efektywnego dotarcia do ogromnej grupy potencjalnych klientów.

Aktualnie w Polsce istnieją ponad 44 tysiące sklepów internetowych. Ich liczba systematycznie rośnie, co sprawia, że branża e-commerce staje się coraz bardziej konkurencyjnym sektorem w gospodarce. Nie chcąc pozostać w tyle za konkurencją, właściciele firm i sklepów internetowych coraz chętniej inwestują zatem w promocję marki w sieci, w tym właśnie w pozycjonowanie, stanowiące obecnie jedną z najskuteczniejszych form reklamy. Pozycjonowanie stron internetowych nie jest już zatem fanaberią czy dodatkiem do strategii marketingowej, ale koniecznością. Jeśli chcesz być liderem w swojej branży lub przynajmniej nie pozostać „w tyle” za konkurencją, zainwestuj w działania SEO.

Wysoka i stabilna pozycja w wyszukiwarce Google to szansa na duży ruch w serwisie, a tym samym zwiększenie udziału firmy w rynku. Przeprowadzone przez wyspecjalizowane firmy analizy miliardów wyników wyszukiwania i zachowań internautów pokazały, że linki znajdujące się na najwyższych pozycjach w wynikach wyszukiwania osiągają średni współczynnik klikalności na poziomie 28,5% (pierwsza pozycja), 15% (drugie miejsce) i 11% (trzecia pozycja). Pozycja dziesiąta to zaledwie ok. 2,5% klikalności. Wyniki te jednoznacznie wskazują zatem, jak ważne jest dążenie do uzyskania jak najwyższych pozycji w rankingu Google.

A co konkretnie pozycjonowanie może przynieść Twojej firmie? Korzyści, jakie daje SEO, jest wiele. Przede wszystkim wysokie wyniki w rankingu to wzrost widoczności Twojej domeny oraz ruchu na stronie. Większa liczba użytkowników to z kolei większe szanse na konwersje: zakup produktu bądź usługi, pozostawienie danych kontaktowych, wypełnienie formularza itp. Dzięki pozycjonowaniu docierasz do osób na różnych etapach ścieżki zakupowej, w tym również tych, którzy mają już wybrany towar i chcą dokonać jego zakupu w sklepie. Profesjonalne pozycjonowanie stron umożliwia zatem wzrost zysków przedsiębiorstwa. Dzięki SEO możesz też kreować image przedsiębiorstwa jako eksperta w Twojej branży. Jednym z elementów strategii pozycjonowania jest content marketing. Merytoryczne, interesujące dla czytelnika artykuły, poradniki, rankingi czy wpisy na blogu pomagają w tworzeniu wiarygodnego wizerunku marki, a obecność na pierwszych wynikach w rankingu Google buduje jej rozpoznawalność.

Pozycjonowanie stron www służy też zdobywaniu przewagi nad konkurencją. Umożliwia stałe dotarcie do odbiorców: przez 7 dni w tygodniu, 24 godziny na dobę. Dobrze zaplanowane SEO zapewnia długo utrzymujące się efekty pozycjonowania. Pozwala na dotarcie zarówno do odbiorców na rynku globalnym, jak i lokalnym. Dzięki SEO możesz poznać preferencje i potrzeby klientów, co umożliwi Ci lepsze dopasowanie oferty do odbiorców. Rezultaty działań pozycjonerskich są łatwo mierzalne, dzięki czemu wiesz, że SEO przynosi realne korzyści Twojej firmie. Pozycjonowanie to ponadto relatywnie niedrogi sposób reklamy w sieci, zapewniający duży zwrot z inwestycji ROI.

Jak pozycjonować stronę firmową?

Wiesz już, jak wiele korzyści może przynieść pozycjonowanie stron Twojej firmie. Dowiedz się zatem, w jaki sposób pozycjonować firmową witrynę. Starannie zaplanowane i realizowane działania SEO pozwolą Ci zwiększyć widoczność strony głównej oraz podstron w serwisie, a także poprawić ich pozycje w wyszukiwarce. To często pracochłonny i złożony proces, dlatego najlepiej powierzyć jego realizację specjalistom. Dobra agencja zajmująca się marketingiem w sieci pomoże Ci wyprzedzić konkurencję i zdobyć dobre wyniki w rankingu Google, niezależnie od branży, w jakiej działasz.

Pozycjonowanie to proces wieloetapowy. Najpierw konieczne jest przeprowadzenie audytu SEO. Rzetelna analiza techniczna i contentowa obejmuje sprawdzenie zgodności różnych elementów strony z czynnikami rankingowymi ustalonymi przez Google. W zakres audytu wchodzi m.in. sprawdzenie objętości i struktury tekstu, wydajności i szybkości ładowania witryny oraz poprawności meta tagów. Specjaliści biorą też pod uwagę funkcjonalność strony, bezpieczeństwo korzystania i jej dostępność dla robotów wyszukiwania oraz wiele innych czynników.

Prawidłowo przeprowadzona analiza SEO zawiera wytyczne dotyczące zmian, jakie warto wprowadzić w kodzie, wyglądzie oraz treściach zamieszczanych w serwisie. Do ważnych działań w tym zakresie należy m.in.: skrócenie czasu ładowania strony www, stworzenie nowych lub edycja aktualnych treści wraz z nasyceniem ich słowami kluczowymi, prawidłowe opisanie grafik czy też usunięcie błędów w kodzie. Dzięki optymalizacji Twoja witryna stanie się bardziej przyjazna dla użytkowników i lepiej widoczna dla robotów Google, co zwiększy jej szanse na najwyższe pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania.

Bardzo ważnym etapem procesu pozycjonowania serwisu jest keyword research, czyli dobranie właściwych fraz kluczowych generycznych i long tail. Wyrażenia powinny zostać dopasowane do oferty i celów biznesowych firmy. Wybierając je, trzeba wziąć pod uwagę m.in. liczbę zapytań, konkurencyjność i konwertowalność fraz oraz intencje użytkownika wpisującego je w pasek wyszukiwarki. W ustaleniu odpowiednich słów pomogą specjalistyczne narzędzia.

Pozycjonowanie stron internetowych obejmuje też content marketing, czyli tworzenie merytorycznych i ciekawych dla odbiorcy treści. Ważne, aby były to teksty unikalne, ponieważ zduplikowany content może poważnie utrudnić zdobycie wysokich pozycji. Istotnym elementem każdego tekstu i witryny są również meta tagi. Każdy tytuł (title) i opis (description) także powinien być autorski i indywidualny. Tworząc teksty, opisy i tytuły na stronie, trzeba uzupełnić je o słowa kluczowe. Należy to jednak robić w sposób umiejętny, aby treści te były przede wszystkim zgodne z intencją wyszukiwania. W strategii SEO stron firmowych warto skupić się zwłaszcza na odpowiednim opisie strony głównej i pozostałych podstron. Zaleca się ponadto stworzenie bloga z treściami, które będą budowały widoczność marki w organicznych wynikach wyszukiwania.

Nie ma profesjonalnego SEO bez link buildingu. Budowanie odpowiedniego profilu linków zewnętrznych, czyli odnośników z innych źródeł prowadzących do konkretnych podstron, jak i wewnętrznych, czyli w obrębie witryny, to bardzo ważny etap pozycjonowania. Proces linkowania wymaga dużego doświadczenia, wiedzy, a także wyczucia. Nie wystarczy bowiem jedynie zamieścić „na chybił trafił” odnośników w sieci, ale należy to zrobić w umiejętny i przemyślany sposób, tak, aby linki przyniosły pożądane wyniki. Odnośniki powinny pochodzić ze sprawdzonych stron internetowych, które algorytmy Google uznają za wartościowe. W linkowaniu warto skoncentrować się przede wszystkim na zdobywaniu dobrych linków prowadzących do strony głównej.

Jak pozycjonować sklep internetowy?

Pozycjonowanie sklepu internetowego różni się nieco od pozycjonowania strony firmowej. Jest zazwyczaj trudniejsze niż pozycjonowanie standardowej witryny dla firmy. Wynika to głównie ze specyfikacji platformy sprzedażowej: duża liczba produktów generuje wiele podstron, z których każda powinna być odpowiednio zoptymalizowana, a przez to łatwa do wyszukiwania w organicznych wynikach Google oraz przyjazna dla potencjalnego klienta.

Na początek trzeba przeprowadzić dokładny audyt SEO i optymalizację techniczną witryny, następnie dobrać właściwe słowa kluczowe i stworzyć na ich podstawie treści. Content marketing w przypadku pozycjonowania sklepu internetowego obejmuje nie tylko teksty na stronie głównej, najważniejszych podstronach czy w sekcji blogowej, ale przede wszystkim opisy kategorii i produktów. Każdy z takich opisów musi być unikalny. Wiele sklepów popełnia błąd, zamieszczając na swych podstronach skopiowane lub jedynie nieznacznie zmienione opisy producenta. Zduplikowany content działa bardzo niekorzystnie na skuteczność SEO, dlatego tak istotne jest, by treści były autorskie. Podobnie przedstawia się kwestia meta tagów – opisy i tytuły także powinny być unikalne. Sklepy korzystające z powtarzalnych, automatycznych meta tagów mają mniejsze szanse na wysokie wyniki w rankingu Google. Zaleca się ponadto zachęcanie użytkowników do wystawienia opinii oraz recenzji na stronach produktowych. Dzięki temu sklep zyskuje bezpłatnie autorski content (tzw. user generated content). W ramach linkowania należy się z kolei skoncentrować na zdobywaniu linków pochodzących z wartościowych serwisów zewnętrznych, jak również linkowaniu w obrębie witryny.

Prowadzenie sklepu internetowego wiąże się także z obowiązkiem spełnienia aktualnych wymogów prawnych, jak również pogodzenia ich z kwestiami związanymi z techniczną optymalizacją platformy handlowej pod wymogi wyszukiwarki. W SEO dla e-commerce pomocne są też przejrzysta mapa witryny oraz intuicyjna organizacja produktów.

Pozycjonowanie lokalnego biznesu

Pozycjonowanie stron www jest szczególnie polecane firmom działającym lokalnie, takim jak gabinety weterynaryjne, salony fryzjerskie, kawiarnie, restauracje, warsztaty samochodowe itp. Local SEO obejmuje szereg działań mających na celu umieszczenie strony jak najwyżej w bezpłatnych wynikach wyszukiwania na zapytania związane z konkretną lokalizacją. Pozycjonowanie regionalne różni się nieco od SEO dla sklepu czy ogólnopolskiej firmy. W jego zakres wchodzi przede wszystkim założenie i zoptymalizowanie wizytówki Google Moja Firma znajdującej się na Mapach Google. Dzięki temu osoby łatwiej wyszukują firmy, lokale czy sklepy znajdujące się niedaleko ich bieżącej lokalizacji. W dobrze zoptymalizowanej wizytówce powinny znaleźć się najważniejsze informacje na temat firmy: dane kontaktowe, godziny otwarcia, zakres działalności czy adres strony www. Ponadto warto zamieścić w niej sporą liczbę zdjęć przedstawiających siedzibę przedsiębiorstwa, zadbać o pozytywne komentarze od klientów oraz dobrać prawidłowo kategorie.

W lokalnym SEO ważny jest też dobór odpowiednich fraz kluczowych przynoszących konwersje. Powinny to być słowa skupione na konkretnych lokalizacjach, np. „fryzjer Wrocław Krzyki” albo „restauracja chińska Warszawa”. Poza tym należy wykonać audyt, a następnie techniczną optymalizację serwisu, stworzyć wartościowe treści ze słowami kluczowymi oraz systematycznie pozyskiwać linki zwrotne prowadzące do witryny.

Pozycjonowanie – samodzielnie czy z agencją SEO?

Pozycjonowanie stron internetowych i sklepów to niełatwe zadanie, wymagające wiedzy i doświadczenia. Możesz wykonywać je samodzielnie, jednakże musisz liczyć się z koniecznością systematycznego śledzenia nowinek branżowych, zakupu niezbędnych narzędzi i programów, a także, niestety, nauki metodą „prób i błędów”. Dlatego, jeśli chcesz mieć pewność, że wszystko zostanie przeprowadzone w profesjonalny i bezpieczny sposób (czyli Twoja witryna nie otrzyma kary i bana od Google), zaufaj specjalistom. Jeśli chcesz zatem pozycjonować biznes ogólnopolski, lokalny albo sezonowy, pragniesz poszerzyć grupę odbiorców, wypromować nową markę czy też zwiększyć zyski w sklepie, agencja Artefakt jest do Twojej dyspozycji. Dobra firma marketingowa pomoże Ci zrealizować założone cele biznesowe i wyprzedzić konkurencję.

Artykuł partnera, tekst zewnętrzny



Artykuły
Brak wyników.
Więcej artykułów
Wzory
Brak wyników.
Więcej wzorów