Słyszałam, że za brak PESEL w CEIDG grozi wykreśleniem z ewidencji. Czy jest to prawdą i jak mogę sprawdzić, czy PESEL jest we wpisie?
Emilia, Toruń
Przedsiębiorcy, którzy nie mają wpisanego PESEL w CEIDG muszą go uzupełnić do 19 maja 2018 roku. Jeśli tego nie zrobią - zostaną automatycznie wykreśleni z ewidencji.
Obowiązek uzupełnienia wpisu w CEIDG o numer PESEL, to efekt nowelizacji ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, przyjętej we wrześniu 2015 r. Dała ona przedsiębiorcom dwa lata (licząc od momentu wejścia w życie) na uzupełnienie danych. Dwuletni termin mija 19 maja 2018 roku.
Z praktycznego punktu widzenia, przedsiębiorcy którzy rejestrowali się po 31.12.2011 roku mają podany już numer PESEL w CEIDG, natomiast ci przedsiębiorcy, którzy rejestrowali się gdy obowiązkowy był i NIP, i PESEL - powinni sprawdzić swój wpis w CEIDG - i gdy brak tam PESEL-u - uzupełnić wpis.
Wykreślenie z CEIDG firm bez PESEL-u ma na celu wyeliminować “martwe wpisy”. Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii komentuje, że wykreślenia z CEIDG nie należy się obawiać “Wykreślenie obejmie jedynie te wpisy, które nie mogą być zweryfikowane na podstawie dostępnych baz danych (GUS, Ministerstwo Finansów) i od lat pozostają "uśpione". Aktywnie działający przedsiębiorcy nie muszą się obawiać, że omyłkowo zostaną wyrzuceni z ewidencji”.
Aby sprawdzić, czy PESEL jest we wpisie wystarczy:
Odnaleźć swój wpis w bazie przedsiębiorców i zobaczyć w historii wpisu, czy składano jakieś wnioski po 1 stycznia 2012 roku. Jeśli tak - oznacza, to że PESEL musiał być podany. W takiej sytuacji nie trzeba już nic robić. Natomiast jeśli wniosków po tym terminie nie składano, należy sprawdzić czy pod statusem działalności jest informacja "wpis nie przeszedł weryfikacji, przyczyna: brak numeru PESEL". Jeśli jest taka informacja, należy udać się dowolnego urzędu gminy, żeby uzupełnić dane.
Jeśli nie można znaleźć wpisu lub nie składano żadnych wniosków przez CEIDG należy udać się do dowolnego urzędu gminy, gdzie urzędnik odnajdzie wpis i sprawdzi, czy jest na nim PESEL. Jeśli go nie ma - od razu przyjmuje wniosek o zmianę, na którym uzupełnić należy brakujące dane.
Uwaga! Jeśli przedsiębiorca nie zdąży uzupełnić numeru PESEL do 19 maja 2018 r. i wpis zostanie wykreślony - można wystąpić do Ministra Przedsiębiorczości i Technologii o przywrócenie wpisu i umieszczenie na nim brakujących danych. Pismo trzeba przesłać do Departamentu Małych i Średnich Przedsiębiorstw w Ministerstwie Przedsiębiorczości i Technologii elektronicznie lub pocztą tradycyjną. |