Uwaga na brak PESEL w CEIDG!
Słyszałam, że za brak PESEL w CEIDG grozi wykreśleniem z ewidencji. Czy jest to prawdą i jak mogę sprawdzić, czy PESEL jest we wpisie?
Emilia, Toruń
Przedsiębiorcy, którzy nie mają wpisanego PESEL w CEIDG muszą go uzupełnić do 19 maja 2018 roku. Jeśli tego nie zrobią - zostaną automatycznie wykreśleni z ewidencji.
Obowiązek uzupełnienia wpisu w CEIDG o numer PESEL, to efekt nowelizacji ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, przyjętej we wrześniu 2015 r. Dała ona przedsiębiorcom dwa lata (licząc od momentu wejścia w życie) na uzupełnienie danych. Dwuletni termin mija 19 maja 2018 roku.
Z praktycznego punktu widzenia, przedsiębiorcy którzy rejestrowali się po 31.12.2011 roku mają podany już numer PESEL w CEIDG, natomiast ci przedsiębiorcy, którzy rejestrowali się gdy obowiązkowy był i NIP, i PESEL - powinni sprawdzić swój wpis w CEIDG - i gdy brak tam PESEL-u - uzupełnić wpis.
Wykreślenie z CEIDG firm bez PESEL-u ma na celu wyeliminować “martwe wpisy”. Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii komentuje, że wykreślenia z CEIDG nie należy się obawiać “Wykreślenie obejmie jedynie te wpisy, które nie mogą być zweryfikowane na podstawie dostępnych baz danych (GUS, Ministerstwo Finansów) i od lat pozostają "uśpione". Aktywnie działający przedsiębiorcy nie muszą się obawiać, że omyłkowo zostaną wyrzuceni z ewidencji”.
Aby sprawdzić, czy PESEL jest we wpisie wystarczy:
-
Odnaleźć swój wpis w bazie przedsiębiorców i zobaczyć w historii wpisu, czy składano jakieś wnioski po 1 stycznia 2012 roku. Jeśli tak - oznacza, to że PESEL musiał być podany. W takiej sytuacji nie trzeba już nic robić. Natomiast jeśli wniosków po tym terminie nie składano, należy sprawdzić czy pod statusem działalności jest informacja "wpis nie przeszedł weryfikacji, przyczyna: brak numeru PESEL". Jeśli jest taka informacja, należy udać się dowolnego urzędu gminy, żeby uzupełnić dane.
-
Jeśli nie można znaleźć wpisu lub nie składano żadnych wniosków przez CEIDG należy udać się do dowolnego urzędu gminy, gdzie urzędnik odnajdzie wpis i sprawdzi, czy jest na nim PESEL. Jeśli go nie ma - od razu przyjmuje wniosek o zmianę, na którym uzupełnić należy brakujące dane.
Uwaga! Jeśli przedsiębiorca nie zdąży uzupełnić numeru PESEL do 19 maja 2018 r. i wpis zostanie wykreślony - można wystąpić do Ministra Przedsiębiorczości i Technologii o przywrócenie wpisu i umieszczenie na nim brakujących danych. Pismo trzeba przesłać do Departamentu Małych i Średnich Przedsiębiorstw w Ministerstwie Przedsiębiorczości i Technologii elektronicznie lub pocztą tradycyjną. |
Faktura wystawiona na oboje małżonków a prawo do odliczenia podatku
Zawieszenie działalności a koszt parkingu
Podatki dochodowe
-
Ulga na wyszkolenie uczniów a możliwość odliczenia w zeznaniu rocznym
-
PIT przez internet - czy można skutecznie złożyć ?
-
Ulga termomodernizacyjna – od kiedy, dla kogo, na co?
-
Uproszczona zaliczka na podatek dochodowy - najważniejsze informacje
-
Umorzenie części kredytu wraz z odsetkami - kiedy powstaje przychód?
Sprawozdawczość
-
Rekomendacje w zakresie sporządzania sprawozdań finansowych w czasie pandemii COVID-19
-
Podatek u źródła - czy występuje przy zakupie programu komputerowego?
-
Zmiana miejsca zamieszkania a obowiązek złożenia ZAP-3
-
Sprawozdanie finansowe spółki cywilnej, gdzie złożyć?
-
Jak złożyć e-sprawozdania finansowe? Warto wiedzieć
Kasy rejestrujące
-
Płatność kartą płatniczą a zwolnienie z kasy fiskalnej
-
Kasa fiskalna przy sprzedaży za granicę - sprzedaż dla osób prywatnych
-
Czy paragony przy sprzedaży usług online są obowiązkowe?
-
Kasa fiskalna dla dentysty - czy jest obowiązkowa?
-
Kasa fiskalna dla firmy budowlanej - czy jest obowiązek jej stosowania?
Księgowość firm
-
Najem prywatny po zakończeniu działalności gospodarczej
-
Anulowanie faktury przekazanej kontrahentowi – kiedy jest możliwe?
-
Innovation Box ulga dotycząca praw własności intelektualnej
-
Ceny transferowe - czy trzeba dokumentować wypłaty dywidendy?
-
Likwidacja działalności gospodarczej nie musi być skomplikowana