Poradnik Przedsiębiorcy

Uwaga na brak PESEL w CEIDG!

Słyszałam, że za brak PESEL w CEIDG grozi wykreśleniem z ewidencji. Czy jest to prawdą i jak mogę sprawdzić, czy PESEL jest we wpisie?

 

Emilia, Toruń

 

Przedsiębiorcy, którzy nie mają wpisanego PESEL w CEIDG muszą go uzupełnić do 19 maja 2018 roku. Jeśli tego nie zrobią - zostaną automatycznie wykreśleni z ewidencji.

Obowiązek uzupełnienia wpisu w CEIDG o numer PESEL, to efekt nowelizacji ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, przyjętej we wrześniu 2015 r. Dała ona przedsiębiorcom dwa lata (licząc od momentu wejścia w życie) na uzupełnienie danych. Dwuletni termin mija 19 maja 2018 roku.

Z praktycznego punktu widzenia, przedsiębiorcy którzy rejestrowali się po 31.12.2011 roku mają podany już numer PESEL w CEIDG, natomiast ci przedsiębiorcy, którzy rejestrowali się gdy obowiązkowy był i NIP, i PESEL - powinni sprawdzić swój wpis w CEIDG - i gdy brak tam PESEL-u - uzupełnić wpis.

Wykreślenie z CEIDG firm bez PESEL-u ma na celu wyeliminować “martwe wpisy”. Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii komentuje, że wykreślenia z CEIDG nie należy się obawiać “Wykreślenie obejmie jedynie te wpisy, które nie mogą być zweryfikowane na podstawie dostępnych baz danych (GUS, Ministerstwo Finansów) i od lat pozostają "uśpione". Aktywnie działający przedsiębiorcy nie muszą się obawiać, że omyłkowo zostaną wyrzuceni z ewidencji”.

Aby sprawdzić, czy PESEL jest we wpisie wystarczy:

  • Odnaleźć swój wpis w bazie przedsiębiorców i zobaczyć w historii wpisu, czy składano jakieś wnioski po 1 stycznia 2012 roku. Jeśli tak - oznacza, to że PESEL musiał być podany. W takiej sytuacji nie trzeba już  nic robić. Natomiast jeśli wniosków po tym terminie nie składano, należy sprawdzić czy pod statusem działalności jest informacja "wpis nie przeszedł weryfikacji, przyczyna: brak numeru PESEL". Jeśli jest taka informacja, należy  udać się dowolnego urzędu gminy, żeby uzupełnić dane.

  • Jeśli nie można znaleźć wpisu lub nie składano żadnych wniosków przez CEIDG należy udać się do dowolnego urzędu gminy, gdzie urzędnik odnajdzie wpis i sprawdzi, czy jest na nim PESEL. Jeśli go nie ma - od razu przyjmuje wniosek o zmianę, na którym uzupełnić należy  brakujące dane.

Uwaga!

Jeśli przedsiębiorca nie zdąży uzupełnić numeru PESEL do 19 maja 2018 r. i wpis zostanie wykreślony -  można wystąpić do Ministra Przedsiębiorczości i Technologii o przywrócenie wpisu i umieszczenie na nim brakujących danych. Pismo trzeba przesłać do Departamentu Małych i Średnich Przedsiębiorstw w Ministerstwie Przedsiębiorczości i Technologii  elektronicznie lub pocztą tradycyjną.