Poradnik Przedsiębiorcy

Wznowienie działalności a obowiązki w ZUS

Jak wygląda wznowienie działalności w ZUS? Planuję wznowić moją jednoosobową działalność gospodarczą w trakcie miesiąca (z dniem 20 czerwca). Czy wystarczy, że do urzędu miasta złożę wniosek CEIDG-1, czy może jeszcze dodatkowo muszę złożyć jakieś formularze do ZUS? Czy składam ZUS-DRA w związku z odwieszeniem działalności?

Jan, Poznań

 

Informacja o wznowieniu działalności tak jak informacja o jej zawieszeniu automatycznie jest zgłaszana do ZUS na podstawie wypełnionego wniosku CEIDG-1. Zakład ubezpieczeń dokona zgłoszenia Pana jako przedsiębiorcy zgodnie ze schematem podlegania ubezpieczeniom wskazanym w ostatnim zgłoszeniu przed zawieszeniem prowadzenia działalności. Tylko więc jeżeli zmienił się kod ubezpieczenia lub przedsiębiorca po zawieszeniu zdecyduje się na ich zmianę konieczne będzie złożenie wniosków rejestracyjnych ZUS ZUA lub ZUS ZZA (tylko zdrowotne) osobiście kontaktując się z ZUS.

Jeżeli chodzi o ZUS-DRA to formularz ten jest okresową deklaracją rozliczeniową i po odwieszeniu działalności należałoby złożyć go za pierwszy okres po odwieszeniu (np. jeżeli wznowienie działalności nastąpi w czerwcu to do 10 lipca), w celu potwierdzenia i wykazania, że schemat składek się nie zmienił. Dodatkowo złożenie deklaracji jest konieczne z uwagi na to, że ubezpieczenie społeczne będzie wykazywane proporcjonalnie do okresu odwieszenia przypadającego na miesiąc odwieszenia. Warto również dla celów formalnych złożyć kolejną deklarację z pełnymi składkami a przy kolejnych, jeżeli opłacał Pan będzie stale składki minimalne i nie zatrudnia Pan pracowników, już nie będzie takiego wymogu.