Prowadzę działalność gospodarczą, jestem czynnym podatnikiem VAT. Zorientowałam się, że przez przypadek wystawiłam dwie faktury dokumentujące tę samą transakcję. Jedna jest z 11, a druga z 12 dnia miesiąca, mają zupełnie inne numery. Jak należy postąpić w takiej sytuacji?
Hania, Mikołajki
Jeżeli faktura nie została wprowadzona do obiegu, tzn. nie trafiła ona do rąk kontrahenta, wówczas może Pani ją anulować. Anulowany dokument proszę przechowywać w dokumentacji księgowej w dwóch egzemplarzach (jeden uznawany za oryginał, który powinien trafić do nabywcy oraz drugi, który normalnie również trafiłby do Pani dokumentacji), z odpowiednią ręczną adnotacją: “Anulowano dnia … “ wraz z podpisem osoby upoważnionej.
Natomiast, jeżeli obie faktury trafiły już do kontrahenta, wówczas należy do jednej z nich - tej wystawionej omyłkowo - sporządzić fakturę korygującą do zera.