Poradnik Przedsiębiorcy

Konkurs dla klientów a koszty uzyskania przychodu

Planuję przeprowadzić w moim sklepie konkurs z nagrodami dla zwycięzców. Nagrodami będzie asortyment, który mam w swoim sklepie. Jak zewidencjonować takie zdarzenie gospodarcze?

Julia, Wrocław

 

Wydatki poniesione na fundowanie nagród w konkursach mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów pod warunkiem, że takie działanie posiada cechy reklamy - tzn. ma na celu zachęcenie potencjalnych klientów do zakupu konkretnych towarów lub skorzystania z określonych usług.

Jeśli wydatek spełnia warunki reklamy, należy go zaksięgować do kolumny 13 KPiR, jako pozostałe wydatki.

Natomiast samo księgowanie wydania towarów klientowi będzie zależało od charakteru przekazania - czy jest ono nieodpłatne czy odpłatne oraz jaka jest jego wartość. Zgodnie z ustawą o VAT, jeśli wartość przekazanego klientowi gratisu nie przekroczy w ciągu jednego roku podatkowego 10 zł, to przedsiębiorca nie ma obowiązku ujmowania takiego wydania w żadnej ewidencji. Jeśli natomiast wartość prezentu jest większa niż 10 zł, natomiast mniejsza niż 100 zł, podatnik ma obowiązek uwzględnić ją specjalnej ewidencji.