Wielu przedsiębiorców w swoich magazynach posiada towary, które nie cieszą się popularnością wśród klientów. Po prostu zalegają w składach, zajmując miejsce i tracąc przydatność. Czy podatnik może nieprzydatne towary zdjąć ze stanu magazynowego i zakwalifikować do kosztów? Jak dokonać odpowiedniej ewidencji? Odpowiedź poniżej.
Nieprzydatne towary czasami mogą być kosztem
Przedsiębiorstwo zajmujące się obrotem towarami lub materiałami musi liczyć się z ryzykiem ich uszkodzenia, zniszczenia, kradzieży czy przeterminowania. W sytuacji, gdy zdarzenia te nie są winą samego przedsiębiorcy lub nie wynikają z jego zaniedbań, wówczas co do zasady mogą stanowić koszt uzyskania przychodów.
Konieczny protokół szkody
Podatnik musi sporządzić protokół szkody/zniszczenia, aby móc ująć nieprzydatne towary handlowe oraz materiały w kosztach. Protokół ten powinien zawierać co najmniej:
-
miejsce i datę sporządzenia,
-
określenie “protokół szkody” lub “protokół zniszczenia”,
-
numer protokołu,
-
dane (imię, nazwisko, stanowisko) osoby sporządzającej protokół,
-
nazwę zniszczonego towaru lub materiału,
-
ilość zniszczonego towaru lub materiału,
-
wartość zniszczonych towarów lub materiałów,
-
data zniszczenia/ uszkodzenia towarów/ materiałów,
-
łączna wartość zniszczonych towarów i materiałów ujętych w protokole,
-
podpis osoby sporządzającej.
Wycena towarów i materiałów do protokołu
Sposób wyceny towarów lub materiałów do protokołu zależy od tego, czy przedsiębiorca jest czynnym podatnikiem VAT, czy też korzysta ze zwolnienia w tym zakresie.
Czynny podatnik VAT wyceny składników ujętych w protokole dokonuje według cen netto zakupu. Natomiast podmioty zwolnione uwzględniają ceny brutto zakupu. Wartości poszczególnych towarów i materiałów należy zaczerpnąć z dokumentów zakupu (np. faktury i rachunki). Jeżeli do wyceny towarów przyjmie się kwotę niższą od ceny zakupu lub nabycia, np. z powodu uszkodzenia lub wyjścia z mody, należy przy poszczególnych pozycjach uwidocznić również jednostkową cenę zakupu (nabycia).
Ujęcie protokołu w KPiR
Sporządzony protokół jest podstawą ewidencji zdarzenia w podatkowej księdze przychodów i rozchodów. Łączną wartość zniszczonych towarów należy wyksięgować z kolumny 10 KPiR - zakup towarów handlowych oraz materiałów podstawowych (na minus) i przeksięgować do kolumny 13 księgi - pozostałe wydatki (na plus).