W bieżącym miesiącu otrzymałam decyzję o przyznanym odszkodowaniu w związku ze szkodą samochodu będącego środkiem trwałym firmy. Auto jest objęte ubezpieczeniem OC i AC. Wykorzystuję samochód do celów służbowych i prywatnie oraz nie prowadzę dodatkowych ewidencji. W jaki sposób powinna zostać ujęta w KPiR oraz rejestrze zakupu VAT powypadkowa naprawa auta oraz przyznane odszkodowanie?
Anna, Katowice
W przypadku powypadkowych napraw aut objętych obowiązkowym ubezpieczeniem OC i dobrowolnym ubezpieczeniem AC, koszty jakie zostały pokryte przez ubezpieczyciela, stanowią dla Pani przychód podatkowy.
W zależności od formy przekazania odszkodowania przychód powstanie w dacie:
-
odbioru pieniędzy w kasie firmy ubezpieczeniowej,
-
otrzymania przekazu pocztowego,
-
wpływu pieniędzy na Pani rachunek bankowy,
-
otrzymania odszkodowania przez warsztat samochodowy - rozliczenia w formie bezgotówkowej.
W związku z tym, powinna Pani ująć w KPiR wartość otrzymanego odszkodowania w kolumnie 8 KPiR - Pozostałe przychody, zgodnie z datą powstania przychodu.
Bez znaczenia w kwestii powstania przychodu pozostaje fakt, czy otrzymała Pani pieniądze od firmy ubezpieczeniowej, czy transakcja została rozliczona w sposób bezgotówkowy i środki wpłynęły bezpośrednio na konto warsztatu. Potwierdzeniem takiego postępowania jest interpretacja indywidualna wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu 5 maja 2011 r., o sygn. ILPB1/415-80/11-4/AMN, w której możemy przeczytać: