Poradnik Przedsiębiorcy

Zaświadczenie o wysokości dochodu - wzór z omówieniem

Zaświadczenie o wysokości dochodu za dany rok jest wydawanie przez urząd skarbowy na żądanie osoby ubiegającej się o nie. Celem zaświadczenia jest potwierdzenie informacji, jakimi organ dysponuje, w tym m.in. o: dochodach i obrotach firmy. Z wnioskiem o wydanie zaświadczenia występuje osoba:

  • od której prawo wymaga urzędowego potwierdzenia wskazanych przez nią informacji,

  • mająca swój interes prawny.

Jak uzyskać zaświadczenie?

W celu uzyskania zaświadczenia o wysokości dochodu niezbędne jest złożenie odpowiedniego wniosku do naczelnika urzędu skarbowego. Wniosek ten powinien zawierać takie elementy, jak:

  • wskazanie organu, do którego składamy wniosek;

  • dane identyfikujące podatnika;

  • treść żądania;

  • podpis.

 

§ 2 Rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zaświadczeń wydawanych przez organy podatkowe.

“Jeżeli żądanie wydania zaświadczenia nie zawiera identyfikatora podatkowego NIP albo numeru PESEL, a wnioskodawca nie został zwolniony z obowiązku ewidencyjnego lub nie został objęty obowiązkiem ewidencyjnym, o którym mowa w przepisach o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników albo w przepisach o ewidencji ludności, organ podatkowy po wyczerpaniu trybu postępowania określonego w art. 169 § 1 Ordynacji podatkowej pozostawia żądanie bez rozpatrzenia.”

Jakie dodatkowe warunki należy spełnić?

Za wydanie zaświadczenia zazwyczaj trzeba uiścić opłatę skarbową. Wpłaca się ją w kasie lub na rachunek urzędu miasta właściwego ze względu na siedzibę urzędu skarbowego, który ma wydać zaświadczenie. Dowód zapłaty można dołączyć już do składanego podania bądź dostarczyć w ciągu trzech dni od jego złożenia.

W przypadku gdy zaświadczenie odebrane ma być przez osobę trzecią, do wniosku o wydanie zaświadczenia należy dołączyć stosowne pełnomocnictwo. Nie jest to konieczne w przypadku małżonków, którzy składali wspólne zeznanie roczne, gdy zaświadczenie odbiera jedno z nich.

Gdzie składać?

Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów w sprawie zaświadczeń wydawanych przez organy podatkowe wniosek powinien być skierowane do właściwego miejscowo i rzeczowo organu podatkowego. Podanie o wydanie zaświadczenia można złożyć osobiście w urzędzie skarbowym lub wysłać pocztą tradycyjną.

Jak długo należy czekać?

Zaświadczenie powinno być wydane bez zbędnej zwłoki, nie później, niż 7 dni od momentu złożenia wniosku. Jeśli podanie o wydanie zaświadczenia nie zawiera wszystkich wymaganych danych, urząd skarbowy wzywa do ich uzupełnienia, co może wiązać się z przedłużeniem terminu wydania zaświadczenia.

 

Do pobrania:

pdf
Poradnik - wzory dokumentów - wniosek o zaświadczenie o doch(...).pdf druk do ręcznego wypełnienia
doc
wniosek o wydanie zaświadczenia o dochodach.doc edytowanie, wydrukowanie, zapisywanie