Zdarza się, że w celach reklamowych przedsiębiorcy przekazują swoim klientom drobne prezenty o małej wartości w postaci np. długopisów, kubków czy smyczy do kluczy. Wręczanie klientom darmowych gadżetów jest często skuteczniejszą formą promowania firmy od tradycyjnej reklamy. Pojawia się jednak pytanie - czy przekazanie takiego prezentu klientowi indywidualnemu rodzi obowiązek ewidencji zdarzenia na kasie fiskalnej?
Obowiązek ewidencjonowania sprzedaży na kasie fiskalnej
Zgodnie z przepisami ustawy o VAT, podatnicy mają obowiązek stosowania kas rejestrujących w celu ewidencjonowania sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.
Definicja sprzedaży
Zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy o VAT, przez sprzedaż rozumie się m.in. odpłatną dostawę towarów, odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, a także nieodpłatne przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa.
Przez nieodpłatne przekazanie towarów rozumieć należy:
przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste m.in. podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy
wszelkie inne darowizny.
Należy jednak zaznaczyć, że przekazanie to podlega opodatkowaniu tylko wówczas, gdy podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony w całości lub w części z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia przekazywanych towarów lub ich części składowych, co wynika wprost z art. 7 ust. 2 ustawy o VAT.
Prezenty o małej wartości
Definicja prezentów o małej wartości znajduje się w art. 7 ust. 4 ustawy o VAT. Zgodnie z przytoczonym przepisem przez prezenty o małej wartości przekazywane przez podatnika jednej osobie rozumie się towary:
o łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 100 zł, jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób,
których przekazania nie ujęto w ewidencji, jeżeli jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, jednostkowy koszt wytworzenia, określone w momencie przekazywania towaru, nie przekraczają 10 zł (od 2021 roku nie przekraczają 20 zł).
Biorąc powyższe pod uwagę przekazywanie osobom prywatnym w celach reklamowych drobnych gadżetów (kubki, smycze do kluczy itp.) mieszących się w definicji prezentów o małej wartości nie zobowiązuje przedsiębiorców do ujmowania zdarzenia na kasie fiskalnej. Przekazanie prezentów o małej wartości nie stanowi bowiem dostawy towarów.
Przekazywanie prezentów o małej wartości zdaniem organów podatkowych
Stanowisko to potwierdza Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z 31 grudnia 2013 r., nr IBPP1/443-866/13/BM. Wydający interpretację stwierdza, iż przekazywanie w ramach programu lojalnościowego nieodpłatnych towarów, które można uznać za prezenty o małej wartości (zgodnie z ustawą VAT) niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, nie spełnia definicji odpłatnej dostawy towarów, a tym samym definicji sprzedaży. W konsekwencji czynność ta nie zobowiązuje do ewidencjonowania za pomocą kasy fiskalne.
Podsumowując przekazując kontrahentom prezenty o małej wartości podatnik nie ma obowiązku opodatkować danej transakcji podatkiem VAT ani wykazywać danego zdarzenia na kasie fiskalnej.