Czy wraz z fakturami zakupowymi powinienem przechowywać jakieś potwierdzenia ich opłacenia? Mogę to opisać sam, czy też nie jest to istotne i w razie kontroli wystarczą same dokumenty?
Patryk, Katowice
Co do zasady, w przepisach prawa podatkowego nie został zawarty formalny wymóg przechowywania w dokumentacji firmowej dowodów zapłaty. Jednakże należy pamiętać, że w razie ewentualnej kontroli to na podatniku spoczywa obowiązek udowodnienia, że należność została rzeczywiście uregulowana.
Obowiązek ten jest szczególnie istotny w kontekście korekty kosztów, która obowiązuje od początku 2013 r. Zatem, potwierdzenie zapłaty, mimo iż niewymagane, mogą być przydatne w trakcie kontroli. Co ważne, w przypadku płatności przelewem nie jest konieczne podpinanie pod każdą z nich potwierdzenia przelewu - możliwe jest natomiast opisanie faktury “Zapłacono przelewem dnia…”. W takiej sytuacji do dokumentacji firmy należy dołączyć jedynie miesięczny wyciąg z konta.