Prowadzę sklep internetowy i dokonuję zakupów towarów od kontrahentów spoza UE. Jestem czynnym podatnikiem VAT i rozliczam się na KPiR. Odprawy celne realizowane są w Polsce na zasadach ogólnych. Otrzymałem z urzędu celnego pismo korygujące podatek VAT z dokumentu celnego. W jaki sposób następuje rozliczenie nadpłaty VAT w imporcie towarów i co w takiej sytuacji powinienem zrobić, gdybym zdecydował się na korzystanie z procedury uproszczonej importu?
Michał, Łódź
W przypadku importu towarów podstawą do rozliczenia podatku VAT są dokumenty celne – SAD lub PZC. Sposób korygowania błędów, które się tam znajdują, uzależniony jest od procedury rozliczania importu towarów – zasad ogólnych lub procedury uproszczonej wynikającej z art. 33a ustawy o VAT.
Rozliczenie nadpłaty VAT w imporcie towarów na zasadach ogólnych
Zgodnie z art. 30b ust. 1 ustawy o VAT podstawą opodatkowania w przypadku importu towarów jest wartość celna powiększona o należne cło. Jeżeli podatnik importuje towary, które objęte są akcyzą, to podstawą opodatkowania jest wartość celna powiększona o należne cło i podatek akcyzowy. Rozliczając podatek VAT z tytułu importu towarów na zasadach ogólnych, przedsiębiorca zobowiązany jest do wpłaty podatku VAT w terminie 10 dni od dnia powiadomienia go przez organ celny o wysokości należności podatkowych, czyli otrzymania dokumentów celnych.
Obowiązek podatkowy z tytułu importu towarów powstaje z chwilą powstania długu celnego.
Przedsiębiorca, który rozlicza transakcję importu towarów na zasadach ogólnych, wykazuje w pliku JPK_V7 wyłącznie podatek VAT po stronie podatku naliczonego. Warunkiem jest wykorzystywanie przez niego towarów w działalności opodatkowanej VAT. Jeżeli po rozliczeniu transakcji okaże się, że w dokumentach celnych nastąpił błąd skorygowany przez organ celny w wydanej decyzji przedsiębiorca, który rozliczył już wcześniej taki podatek VAT (w zawyżonej wartości), nie musi dokonywać żadnych czynności. Wynika to z art. 40 ustawy o VAT, zgodnie z którym w sytuacji gdy kwota podatku została nadpłacona, podatnikowi nie przysługuje zwrot nadpłaconego podatku, jeżeli w imporcie podatku zmniejszyła ona kwotę podatku należnego.
Potwierdzeniem powyższego postępowania jest wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie z 22 kwietnia 2016 roku o sygn. I SA/Lu 1356/15, w którym czytamy, że:
„w doktrynie prawa podatkowego powyższa regulacja jest uznawana za przejaw dążenia ustawodawcy polskiego do uproszczenia procedur związanych z rozliczeniem podatku VAT z tytułu importu towarów. Wiąże się to z faktem, że nadpłatę (składającą się pierwotnie także na podatek naliczony) w tych przypadkach podatnik już sobie „odebrał”, pomniejszając o nią podatek należny. Rozwiązanie odmawiające prawa do zwrotu nadpłaty w tym przypadku jest prostsze. Zastosowanie ogólnych zasad dotyczących nadpłat w tym wypadku dawałoby podatnikowi prawo do wystąpienia o zwrot nadpłaty i do jego otrzymania, ale jednocześnie – po otrzymaniu nadpłaty – obligowałoby go do korekty rozliczeń z tytułu VAT, przez pomniejszenie odliczonego wcześniej podatku naliczonego właśnie o kwotę zwróconej nadpłaty. Prowadziłoby to w istocie do wykonywania dwóch dodatkowych czynności technicznych, nie zmieniając powstałego już skutku.
Rozwiązanie przyjęte w art. 40 ustawy o VAT pozwala na wyeliminowanie powyższych konsekwencji. Jeżeli zatem podatnik odliczył podatek naliczony, a następnie okaże się, że kwota podatku zapłacona przy imporcie towarów została nadpłacona podatnik może, na podstawie przedmiotowego przepisu, zachować dotychczasowe odliczenie – jednocześnie nie nabywa prawa do ubiegania się o zwrot nadpłaty”.
Przykład 1.
Dokonując importu towarów z Chin, firma XYZ otrzymała dokumenty celne, w których do uiszczenia wykazano podatek VAT w wysokości 2 560 zł. Został on wpłacony do urzędu w terminie 10 dni od powstania zobowiązania celnego, a transakcję importu towarów wykazano w kwocie 2 560 zł w rejestrze VAT zakupów, a tym samym w pliku JPK_V7. Dwa miesiące później firma XYZ otrzymała pismo z urzędu celnego o zawyżeniu zobowiązania z tytułu podatku VAT o kwotę 560 zł. Jak powinno przebiegać rozliczenie nadpłaty VAT w imporcie towarów?
Z racji tego, że podatek VAT wynikający z dokumentów celnych został uregulowany, a podatek VAT naliczony z tego tytułu wykazany został w pliku JPK_V7, otrzymane pismo z urzędu celnego nie będzie powodowało skutków podatkowych. Wynika to z art. 40 ustawy o VAT, zgodnie z którym podatnik nie ma prawa do wnioskowania o zwrot nadpłaconego podatku VAT, jeżeli odliczył podatek w deklaracji VAT (wykazał go w części deklaracyjnej pliku JPK_V7).
Rozliczenie nadpłaty VAT w imporcie towarów w procedurze uproszczonej
Procedura uproszczona rozliczania importu towarów wynika z art. 33a ustawy o VAT i polega na wykazaniu transakcji zarówno po stronie podatku VAT należnego, jak i naliczonego w deklaracji VAT (w części deklaracyjnej pliku JPK_V7). Dzięki temu przedsiębiorcy stosujący procedurę uproszczoną nie płacą podatku VAT z tytułu importu towarów w terminie 10 dni od dnia odprawy, a wykazują go dopiero w pliku JPK_V7 za okres, w którym miała miejsce odprawa celna.
Z racji tego, że w procedurze uproszczonej nie występuje faktyczna zapłata podatku VAT, rozliczenie nadpłaty VAT w imporcie towarów nie może być dokonane na podstawie art. 40 ustawy o VAT, bowiem nie wystąpiła faktyczna nadpłata podatku VAT. Oznacza to, że otrzymanie pisma z urzędu celnego o nieprawidłowym naliczeniu podatku VAT na dokumencie celnym będzie powodowało konieczność skorygowania pliku JPK_V7.
Stanowisko takie przedstawił również Dyrektor Izby Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 12 września 2019 roku o sygn. 0111-KDIB3-3.4012.256.2019.1.PK, w której czytamy, że:
„Podatek należny zgodnie z art. 33a ust. 1 ustawy został przez Wnioskodawcę rozliczony w deklaracji podatkowej, czyli bez fizycznej wpłaty podatku należnego w terminie 10 dni, o którym mowa w art. 33 ust. 4 cyt. ustawy. Czyli nie zaistniała sytuacja, przewidziana w art. 72 § 1 ustawy – Ordynacja podatkowa, która skutkowałaby powstaniem nadpłaty. Zatem cytowany wyżej art. 40 ustawy o VAT, w którym mówi o nadpłaconym podatku, nie będzie miał zastosowania.
W konsekwencji, w przypadku uzyskania przez Wnioskodawcę decyzji unieważniającej omyłkowo złożone zgłoszenie celne w następnym miesiącu (następnym okresie rozliczeniowym) po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy w imporcie towarów [...] do korekty podatku należnego nie znajdzie zastosowanie norma wynikająca z art. 40 ustawy o VAT”.
Po otrzymaniu decyzji z organu celnego dotyczącej błędnego wykazania kwoty podatku VAT w dokumencie celnym przedsiębiorca powinien skorygować plik JPK_V7 po stronie podatku VAT należnego i naliczonego o tę kwotę. Podstawą korekty jest decyzja naczelnika urzędu celno-skarbowego.
Przykład 2.
Rozliczając import towarów w procedurze uproszczonej, firma XYZ wykazała transakcję zakupu po stronie podatku VAT naliczonego i należnego w kwocie 24 000 zł w pliku JPK_V7 za maj. W lipcu otrzymała decyzję organu celno-skarbowego o błędnej kwocie VAT na dokumentach celnych. Wynika z niej, że podatek VAT został zawyżony o 1 000 zł. Jak powinno przebiegać rozliczenie nadpłaty VAT w imporcie towarów z art. 33a?
Z racji tego, że import towarów rozliczany jest w procedurze uproszczonej, nie powstaje nadpłata podatku VAT. W związku z tym nie ma zastosowania art. 40 ustawy o VAT, co w konsekwencji oznacza, że firma XYZ jest zobowiązana do skorygowania pliku JPK_V7 o błędnie wykazaną kwotę podatku VAT. Korekty dokonuje się w miesiącu otrzymania decyzji dotyczącej błędnego rozliczenia VAT, a więc w tym przypadku w pliku JPK_V7 za lipiec.
Oznaczenie importu towarów w pliku JPK_V7
W systemie wFirma.pl możliwe jest rozliczenie zarówno transakcji importu towarów na zasadach ogólnych, jak i w ramach procedury uproszczonej. W tym celu należy przejść do zakładki: EWIDENCJE » REJESTR VAT ZAKUPÓW » DODAJ WPIS i w polu DOSTAWCA wprowadzić dane kontrahenta spoza UE, które widnieją na fakturze zakupu. Następnie jako DATA WYSTAWIENIA I DATA KSIĘGOWANIA DO VAT należy wskazać datę otrzymania dokumentu celnego.
W kolejnym kroku trzeba przejść do zakładki ZAAWANSOWANE i zaznaczyć opcję Import towarów (jeżeli rozliczenie dotyczy zasad ogólnych) lub Import towarów art. 33a (jeżeli rozliczenie dotyczy procedury uproszczonej).
W przypadku rozliczania importu towarów w procedurze uproszczonej analogiczny wpis należy dodać w zakładce: EWIDENCJE » REJESTR VAT SPRZEDAŻY » DODAJ WPIS.
Tak wykazana transakcja importu towarów zostanie wykazana w JPK_V7 z dodatkowym oznaczeniem „IMP” w części ewidencyjnej pliku.