1 lipca 2021 roku weszła w życie długo oczekiwana nowelizacja ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym, na skutek której przedsiębiorcy złożą wniosek do KRS wyłącznie w formie elektronicznej Co warto wiedzieć o nowych zasadach składania wniosków do KRS? Dowiesz się z poniższego artykułu!
Wniosek do KRS – rejestr przedsiębiorców
Wpis do rejestru KRS jest dokonywany na wniosek, chyba że przepis szczególny przewiduje wpis z urzędu. W razie gdy właściwy jest tryb wnioskowy, wnioski dotyczące podmiotu podlegającego wpisowi do rejestru przedsiębiorców składa się wyłącznie za pośrednictwem systemu teleinformatycznego.
Co istotne, również inne wnioski niż o wpis składane do sądu rejestrowego dotyczące przedsiębiorców można składać także za pośrednictwem systemu teleinformatycznego. Możliwe jest zatem złożenie w formie elektronicznej takich wniosków jak np.:
upoważnienie do zwołania zgromadzenia wspólników;
odwołanie likwidatora;
rozwiązanie spółki.
Wymogi formalne wniosku w formie elektronicznej
Należy natomiast pamiętać, że wniosek w postępowaniu przed sądem rejestrowym składa się wraz z opłatą sądową. Złożony za pośrednictwem systemu teleinformatycznego i nieopłacony nie wywołuje skutków, jakie ustawa wiąże z wniesieniem wniosku do sądu rejestrowego, o czym sąd poucza wnoszącego pismo.
W przypadku wniosku złożonego przez pełnomocnika za pośrednictwem systemu teleinformatycznego pełnomocnik zobowiązany jest dołączyć pełnomocnictwo lub jego odpis.
Do pisma wnoszonego za pośrednictwem systemu teleinformatycznego dołącza się załączniki w postaci elektronicznej.
Dokumenty stanowiące podstawę wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego albo podlegające złożeniu do akt rejestrowych składa się w oryginałach lub poświadczonych urzędowo odpisach bądź wyciągach.
Dokumenty stanowiące załączniki do wniosku złożonego za pośrednictwem systemu teleinformatycznego, sporządzone w postaci elektronicznej, opatruje się kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym.
Jeżeli dokumenty zostały sporządzone w postaci papierowej, do wniosku dołącza się:
odpisy elektronicznie poświadczone przez notariusza albo występującego w sprawie pełnomocnika będącego adwokatem lub radcą prawnym, albo
elektroniczne kopie dokumentów – w tym przypadku oryginał dokumentu albo jego odpis lub wyciąg poświadczony urzędowo przesyła się do sądu rejestrowego w terminie 3 dni od daty złożenia pisma.
Podmioty dokonujące zgłoszenia:
zaległości podatkowe i celne objęte egzekucją, jeżeli dochodzona należność nie została uiszczona w terminie 60 dni od daty wszczęcia egzekucji,
należności, do których poboru jest obowiązany Zakład Ubezpieczeń Społecznych, objęte egzekucją, jeżeli dochodzona należność nie została uiszczona w terminie 60 dni od daty wszczęcia egzekucji,
mogą także dokonać samodzielnie elektronicznego poświadczenia dokumentów.
Skutki niezłożenia wniosku w trybie elektronicznym
Wniosek do KRS złożony w innej formie niż za pośrednictwem systemu teleinformatycznego podlega zwróceniu bez wzywania do uzupełnienia braków. Wniosek o wpis złożony z naruszeniem procedury składania wniosków w formie elektronicznej także podlega zwróceniu bez wzywania do uzupełnienia braków. Analogiczny skutek będzie miało złożenie wniosku bez opłaty.
Nieprawidłowo wypełniony wniosek o wpis podlega zwróceniu bez wzywania do uzupełnienia braków, jeżeli z powodu nieprawidłowego wypełnienia nie jest możliwe nadanie wnioskowi prawidłowego biegu.
Jeżeli wniosek ponownie złożony nie zawiera braków, wywołuje on skutek od daty pierwotnego wniesienia. Skutek taki nie następuje w razie kolejnego zwrotu wniosku, chyba że nastąpił on na skutek braków uprzednio niewskazanych.
Wniosek do KRS – pozostałe rejestry KRS
Wniosek o wpis w rejestrze stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji oraz samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej, składa się na urzędowym formularzu lub jego kopii albo za pośrednictwem systemu teleinformatycznego.
Wnioski inne niż o wpis dotyczące ww. podmiotów można składać także za pośrednictwem systemu teleinformatycznego.