„Głusi potrafią wszystko, tylko nie potrafią słyszeć” – to słowa rektora Uniwersytetu Gallaudeta, Thomasa Hopkinsa Gallaudeta, mówiące prawdę oraz łamiące stereotypy o niesłyszących. Przez brak zmysłu słuchu, Głusi odbierani są – niesłusznie – jako osoby ułomne lub o mniejszej inteligencji. A potrafią oni to samo, co słyszący. Osoba głucha, jest tak samo dobrym pracownikiem jak osoba słysząca – czy to lekarzem, aptekarzem, budowlańcem czy księgowym. Należy jedynie znaleźć wspólny język. Przeczytaj, co daje oraz jak przygotować się na zatrudnienie głuchych.
Matematyka po chińsku, czyli parę słów o Głuchych
Istnieją i głusi, i Głusi – ci pierwsi po prostu nie słyszą, ci drudzy, to mniejszość językowo-kulturowa.
Językiem rodzimym głuchego Polaka, czyli pierwszym nabywanym w dzieciństwie jest Polski Język Migowy (PJM). Jest to taki sam język naturalny jak polski, angielski czy chiński, tyle że bez utrwalonej odmiany pisanej. Język polski, zarówno brzmiący, jak i pisany, jest dla głuchego językiem obcym, którego przyswojenie i rozwijanie wymaga wielkiego trudu i może się nie udać. Niczym język chiński dla słyszących Polaków.
Głusi Polacy to mniejszość językowa, tak jak mieszkający w Polsce Litwini, Białorusini czy Romowie. Nauka głuchych poprzez język oralny, mówiony to tak jak nauka słyszącego matematyki po chińsku – niezrozumienie nie wynika z otępienia intelektualnego, tylko z nauczania w niewłaściwym języku.
Terminologia związana z głuchotą
Zacznijmy od tego, że osoby głuche wolą, aby mówić na nich „g/Głusi”, a nie niesłyszący, ponieważ w słowie „niesłyszący” jest zwrot „nie”, który wskazuje na jakąś NIEprawidłowość, NIEumiejętność. A Głusi nie chcą być postrzegani jako osoby, które czegoś nie umieją, tylko za osoby, które coś potrafią i przynależą np. do mniejszości językowej/kulturowej – Głuchych. Język polski jest dla Głuchych językiem obcym. I co ciekawe, każdy kraj ma inny język migowy.
Kultura Głuchych – to ruch społeczny, którego wspólnym elementem jest doświadczenie głuchoty w kontekście kultury. Osoby utożsamiające się z kulturą Głuchych swojego niesłyszenia nie postrzegają jako niepełnosprawności. Słowo „Głuchy” pisane jest zawsze dużą literą, jeśli odnosi się do członkostwa w kulturze. Wyznacznikiem, który definiuje członkostwo, nie jest stopień utraty słuchu, ale poczucie tożsamości, przynależności do tej grupy, jej akceptacja oraz bycie akceptowanym. Istotnym spoiwem danej społeczności jest polski język migowy (PJM), który posiada swoją historię, ulega zmianom, wpływa na postrzeganie otaczającego świata. Ten obraz świata przekazywany jest następnym pokoleniom. Wspólne doświadczenia, takie jak uczęszczanie do szkół dla niesłyszących czy borykanie się z problemami życia w świecie słyszących dopełniają obrazu odrębności kulturowej Głuchych.
Głuchy/głuchy – słowo „głuchy” ma dwa znaczenia:
-
Głuchy – pisane dużą literą odnosi się do członkostwa w Kulturze Głuchych, jej norm, wartości i przekonań, które różnią się od kultury słyszących. Duża litera „G” oznacza, że stan głuchoty jest przynależnością kulturową, a nie tylko stanem zdrowia. Zdanie:
• „Jestem głuchy” oznacza postrzeganie siebie jako osoby, która utraciła słuch.
• „Jestem Głuchy” oznacza członkostwo w Kulturze Głuchych.
Osoba słysząca może być Głucha – jeśli wychowała się w Kulturze Głuchych (np. słyszące dziecko niesłyszących rodziców).
-
głuchy – to osoba, która ma ponad 90 decybeli utraty słuchu. Jej możliwości słuchowe są tak ograniczone, że nie jest ona w stanie opanować języka mówionego. To, że taka osoba nic nie słyszy, nie oznacza że nic nie potrafi.
Niedosłyszący – osoba z 80–90-decybelowym ubytkiem słuchu, który stwarza trudności w porozumiewaniu się językiem mówionym, jednak w mniejszym stopniu niż u osoby głuchej. Osoba niedosłysząca ma też trudności z rozumieniem mowy bez użycia aparatów słuchowych, lecz w sprzyjających warunkach może wypowiedzi mówione zrozumieć.
PJM – polski język migowy, naturalny sposób porozumiewania się Głuchych. Język ten ma swoją gramatykę, inną niż w języku polskim. PJM charakteryzuje się znakami wizualno-przestrzennymi oraz bogata mimiką i ekspresją.
SJM – system językowo-migany lub system językowo-migowy. To „suche” przełożenie języka polskiego na odpowiednie znaki, z polską gramatyką. Bez mimiki oraz znaków wizualno-przestrzennych. Nie jest on naturalnym językiem Głuchych.
CODA – słyszące dziecko niesłyszących rodziców (child of death adults). Statystyki mówią, że ponad 90% rodziców Głuchych ma słyszące dzieci. Wielu CODA identyfikuje się jednocześnie z kulturą Głuchych i kulturą słyszących. Jednakże życie w dwóch „światach” może prowadzić do poczucia zagubienia czy rozchwiania tożsamościowego.
Paternalizm – ciągłe zastępowanie Głuchych we wszystkim, co robią. Niektórzy słyszący często uważają Głuchych za osoby na tyle niepełnosprawne, że nie są w stanie samodzielnie funkcjonować w społeczeństwie.
Audyzm – przekonanie, że bez słuchu nie można normalnie funkcjonować. Uczucie litości do osób głuchych i usilne namawianie ich do aparatów słuchowych czy implantów.
Głuchy pracownik – zatrudniać czy nie zatrudniać?
W Polsce wciąż panuje przekonanie, że głuchy ma gorsze kompetencje. Wyrosło ono z myślenia, że skoro głuchy nie słyszy, oznacza to, że nic nie umie – podważane są jego kompetencje w języku polskim. Ciekawy natomiast jest fakt, że z powodu nieznajomości języka polskiego nie obniża się kompetencji obcokrajowców w Polsce – tylko szuka się z nimi wspólnego języka.
Osoba głucha posiada wszelkie predyspozycje, aby pracę wykonywać. Niesłyszący to pracownik obowiązkowy, lojalny i kompetentny. Zatrudnienie głuchych przynosi korzyści zarówno ekonomiczne (np. dofinansowanie z PFRON), jak i pozaekonomiczne (np. dobry pracownik, CSR, diversity management).
Mocne strony głuchych pracowników to m.in.:
-
doskonały zmysł obserwacji,
-
doskonała pamięć wzrokowa i kinestetyczna,
-
umiejętność wyłączenia się, skupienia na zadanej rzeczy, pracy, zadaniu (ma to swój rezultat w wysokiej efektywności pracy),
-
duża motywacja do pracy u osób młodych,
-
bardzo duża sprawność w korzystaniu z programów do komunikacji społecznościowej,
-
zdolności manualne, wyczucie estetyki,
-
uczciwość,
-
przywiązanie do miejsca pracy, zaangażowanie,
-
cierpliwość.
Słabe strony Głuchych pracowników to:
• trudności w komunikacji werbalnej,
• trudności w myśleniu abstrakcyjnym,
• trudności w rozumieniu skomplikowanych tekstów pisanych.
Jak komunikować się z Głuchym pracownikiem?
Głusi (słabosłyszący) porozumiewają się na kilka sposobów:
-
za pomocą języka pisanego – na kartce, przez e-mail, SMS – dotyczy szczególnie młodych ludzi,
-
za pomocą języka mówionego – mowa może być trudna do zrozumienia, zniekształcona,
-
za pomocą języka migowego (PJM) lub języka miganego (SJM) – który umożliwia najpełniejszą komunikację.
Powyższych sposobów powinien użyć pracodawca do komunikacji z głuchymi, uważając, by:
-
przy mówieniu – być odwróconym twarzą do niesłyszącego, nie zasłaniać ust i nie chodzić po pomieszczeniu w trakcie mówienia,
-
przy pisaniu – pisać jasne, proste, zwięzłe zdania. Należy być cierpliwym, nie okazywać irytacji. Nie należy z góry zakładać, że głuchy zrozumiał wszystkie komunikaty, dlatego też dobrze upewnić się, ile dana osoba zrozumiała i czy wie, co ma robić. Jeśli osoba głucha nie rozumie treści, należy zadać pytanie w inny sposób. Przydatne jest również pokazanie czynności – Głusi są dobrymi obserwatorami.
Powyższe sposoby są dostępne tylko dla tych głuchych, którzy znają język polski.
Chcę zatrudnić Głuchego – gdzie się zgłosić?
Instytucje, które mogą być pomocne przy zatrudnieniu głuchego w znalezieniu odpowiedniej osoby, to m.in.:
-
Podmioty stworzone z myślą o niesłyszących, np.:
-
migam.pl lub wideotłumacz – udostępnia narzędzia usprawniające komunikację między głuchymi a słyszącymi (np. tłumacz online),
-
praca bez barier – agencja rekrutacyjna osób głuchych,
-
Polski Związek Głuchych – oddziały terenowe.
2. Fundacje zajmujące się aktywizacją osób wykluczonych społecznie (w tym niesłyszących), np. Eudajmonia, Aktywizacja, Grejpfrut, Integracja itd.
3. Podmioty rządowe, m.in.:
-
Wrocławski Sejmik Osób Niepełnosprawnych – trenerzy pracy,
-
Polska Organizacja Pracodawców Osób Niepełnosprawnych,
-
Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych,
-
Biuro Pełnomocnika Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych,
-
Miejskie Ośrodki Pomocy Społecznej
W przypadku ogłoszenia o pracę należy podać informację w zwięzły sposób wraz z możliwością kontaktu. Można zaznaczyć, że osoby głuche są mile widziane. Np. „Zatrudnię kierowców. Cały etat. Dwie zmiany. Umowa o pracę. Osoby głuche mile widziane! Prosimy o kontakt SMS nr …, e-mail… lub osobiście: Firma X, ulica Y”.
Zatrudnienie Głuchych to korzyści finansowe oraz pozafinansowe
Zatrudnienie Głuchych przynosi zarówno korzyści finansowe, jak i pozafinansowe.
Do korzyści finansowych można zaliczyć:
-
Obniżenie lub likwidacja składki na PFRON – mimo że Głusi nie postrzegają siebie jako osoby niepełnosprawne, to w ujęciu medycznym mają taki status, dlatego też zatrudnienie Głuchych to należne przywileje z PFRON.
-
Możliwość dofinansowania wynagrodzenia dla osoby głuchej – dofinansowywane jest wynagrodzenie brutto, składki społeczne oraz na Fundusz Pracy i FGŚP. Wielkość dofinansowania zależy od stopnia niepełnosprawności – maksymalnie można dostać 90% kosztów płacy pracownika.
Aby skorzystać z tych przywilejów, Głuchy musi zostać zatrudniony na umowę o pracę oraz zostać wykazany w ewidencji prowadzonej przez PFRON. Pracodawca nie może zwalniać innego pracownika na miejsce Głuchego.
-
Możliwość dofinansowania stanowiska pracy – fundusze są przyznawane przez starostę po podpisaniu umowy, poniesieniu kosztów, utrzymania stanowiska pracy przez 36 miesięcy i złożeniu wniosku o refundację. Maksymalna pomoc to 15-krotność miesięcznego wynagrodzenia. Refundacja dotyczy udokumentowanych kosztów zakupu, a nie dotyczy wydatków poniesionych przed podpisaniem umowy. Dofinansowanie stanowiska pracy stanowi pomoc de minimis.
-
Zwrot kosztów szkoleń dla pracownika głuchego – refundacja jest przyznawana przez starostę właściwego ze względu na siedzibę firmy, po uprzednim złożeniu wniosku przez pracodawcę. Maksymalne dofinansowanie wynosi 60–70% poniesionych kosztów.
-
Zwrot miesięcznych kosztów zatrudnienia pracowników pomagających pracownikowi głuchemu w pracy w zakresie czynności ułatwiających komunikowanie się z otoczeniem, a także czynności niemożliwych lub trudnych do samodzielnego wykonania przez pracownika głuchego na stanowisku pracy.
-
Zwrot kosztów szkolenia z zakresu powyższych czynności pracowników pomagających.
Korzyści pozaekonomiczne, jakie przynosi zatrudnienie Głuchych, to:
-
CSR – społeczna odpowiedzialność biznesu – pozytywny wizerunek firmy, reklama, przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu oraz zwiększanie wrażliwości społecznej u pozostałych pracowników,
-
zarządzanie różnorodnością (diversity management) – zatrudnienie Głuchych wiąże się ze zwiększeniem różnorodności w miejscu pracy. Przede wszystkim jest to związane z wymianą kulturową, zapoznaniem z nową kulturą, mało znaną w świecie słyszących. Jest to także zetknięcie z językiem obcym, jakim jest Polski Język Migowy.
-
zmotywowany, lojalny i kompetentny pracownik – Głusi posiadają konkretne kompetencje jako pracownicy i ich odpowiednie wykorzystanie zwiększy efektywność w miejscu pracy – są to osoby bardzo spostrzegawcze, szybko uczące się wykonywania danej czynności, potrafią bardzo długo skupiać swoją uwagę na tej samej czynności, wykonując ją z dużą starannością i dokładnością. Mają zwykle bardzo rozwinięte zdolności manualne.
-
wzrost konkurencyjności firmy - dotarcie do szerszego grona klientów, reklama (Głusi szybko przekazują sobie informacje o sprzyjających im firmach
Jak przygotować stanowisko pracy oraz zespół na zatrudnienie Głuchych?
Przygotowanie stanowiska pracy
Najczęściej do pracy Głuchego nie potrzeba specjalistycznego stanowiska. Dobrą praktyką jest:
-
siedzenie niesłyszącego w miejscu, z którego ma kontakt wzrokowy z innymi pracownikami, a jego wzrok pada w kierunki drzwi,
-
gdy osoba jest słabosłysząca i korzysta z aparatu słuchowego, dobrze zadbać, aby w miejscu pracy nie było rozpraszających dźwięków (np. radio),
-
wyposażenie w przyrządy do pisania,
-
posługiwanie się komputerem lub telefonem do komunikacji wewnątrz firmy,
-
zamontowanie świetlnych sygnałów alarmowych,
-
opis czynności i regulamin w formie graficznej i pisemnej.
Przygotowanie zespołu
Odpowiednie przygotowanie zespołu pomoże w uniknięciu krępujących sytuacji oraz ułatwi współpracę, wspólne spędzanie czasu w firmie. Przygotowanie zespołu to:
-
poinformowanie o głuchym pracowniku,
-
poinformowanie, aby unikać paternalizmu oraz audyzmu w stosunku do niesłyszącego, ale by go traktować po partnersku,
-
dobrze wyznaczyć jedną osobę odpowiedzialną za komunikację z głuchym – tak, aby być pewnym, że do głuchego zawsze docierają ważne informacje (np. ewakuacja),
-
dobrze też nauczyć pracowników podstawowych znaków PJM, a przynajmniej jednego z nich wyszkolić w tym języku,
-
poinformowanie o sposobach komunikacji z głuchym,
-
warto rozważyć większą liczbę głuchych – pozwoliłoby to na utworzenie stanowiska mentora, opiekuna głuchych. Można się ubiegać o dofinansowanie z PFRON do wynagrodzenia asystenta.
Spotkania grupowe
Organizując spotkanie grupowe, należy pamiętać, aby:
-
osoby głuche miały dobrą widoczność oraz dobrze widziały prowadzącego (bez naświetleń słonecznych),
-
nie wchodzić pomiędzy tłumacza a osobę głuchą,
-
ograniczyć elementy wizualnie rozpraszające uwagę (np. migająca prezentacja przy jednoczesnym mówieniu) oraz unikać mówienia w hałasie (np. muzyka w tle),
-
komunikując się z osobą głuchą z udziałem tłumacza, należy zwracać się bezpośrednio do osoby głuchej,
-
przekazywać głuchym wszystkie ważne informacje, które powinny być ogólnodostępne w pracy,
-
upewnić się, jaki sposób komunikacji preferuje dana osoba.
Rozmowa kwalifikacyjna z głuchym kandydatem
Głusi są bardziej bezpośredni w zadawaniu pytań, mówieniu i formułowaniu oczekiwań. Na ogół dość szczegółowo pytają o charakter pracy, miejsce wykonywanej pracy, godziny, wymiar pracy i dochody – nie jest to stawianie warunków, ale chęć podjęcia świadomej decyzji o zatrudnieniu. Przykładowe pytania od głuchych to:
-
gdzie mieści się firma,
-
jak wygląda praca – tu najlepiej pokazać stanowisko, sprawdzi się obrazowe pokazanie czynności,
-
jakie są godziny wykonywania pracy,
-
jakie jest wynagrodzenie – z osobą głuchą należy mówić bardzo konkretnie,
-
w kontakcie z głuchym należy komunikować wprost swoje oczekiwania, wypowiadane słowa powinny być zgodne z rzeczywistością – np. gdy po rozmowe głuchy dostanie komunikat „odezwiemy się do Pana” – będzie on czekał na odpowiedź.
Przydatne informacje dla pracodawcy
-
Głuchy pracownik ma takie same przywileje co do czasu pracy, jak niepełnosprawny pracownik – jednak część głuchych woli pracować w pełnym wymiarze czasu pracy.
-
W przypadku komunikacji z osobą głuchą należy zarezerwować więcej czasu na spotkanie.
-
Dobrze jest włączać głuchych we wszystkie obszary firmy, pytać o opinię itd. – aby ich nie izolować.
-
Jeżeli rozmowa z głuchym pracownikiem ma dotyczyć poważnych tematów, należy zadbać o to, aby osoba tłumacząca na język migowy nie była ze środowiska bliskiego głuchemu pracownikowi – będzie to gwarantem dyskrecji i neutralności.
-
Nie należy oceniać głuchych pod względem ich umiejętności mowy. Fakt czy osoba głucha dobrze czy źle mówi, nie opisuje jej w całości.
-
Podczas rozmowy kwalifikacyjnej z głuchą osobą w obecności tłumacza należy zwracać się bezpośrednio do głuchego, nie do tłumacza. Natomiast należy się spodziewać, że głuchy będzie patrzył na tłumacza, nie na swego rozmówcę – co nie jest oznaką lekceważenia, a jedynie skierowania uwagi na przekaz od tłumacza.
-
Głuchy nie będzie pisał perfekcyjnie w języku polskim – może to być również widoczne w jego CV, nie należy odrzucać od razu CV zawierającego kilka błędów językowych.
-
Pracodawco – nie bądź głuchy na Głuchych!